  • 51. Data: 2009-06-04 06:03:25
    Temat: Re: TnK i zaciecia na transponderze 11508V
    Od: Bartłomiej Zieliński <b...@p...gliwice.pl>

    Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:
    > Chyba ustawienie anteny.
    > U mnie aktualnie SNR jest ~10.4dB ,czyli mam w zapasie
    > okolo 5dB (antena 80cm ,HB na zezie):
    [...]
    > Ale juz ,na TVN (11393V) mam 11.7dB ,a na Polonia 1 (10796V)
    > az 12.5dB.

    No cóż, ostatnio grzebałem przy antenie 3 lata temu, może warto
    skorygować jej ustawienie, ale z drugiej strony - jak wynika z Twoich
    danych - rzeczywiście omawiany transponder jest wyraźnie słabszy.
    Dzięki i pozdrawiam,

    * Bartłomiej Zieliński http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *

  • 52. Data: 2009-06-04 18:39:27
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > jak wynika z Twoich danych - rzeczywiście
    > omawiany transponder jest wyraźnie słabszy.

    Tak, o ~2 dB.

    Ale u mnie sygnal jest wystarczajaco dobry, nawet
    przy burzy i gradowych chmurach (pomiary dzisiejsze):
    [Wykresy zmian SNR i BER]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/snr/tnk01
    _p.gif

    ze strony (na samym dole):
    [SNR, BER, AGC w obrazkach]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/snr/

    Jak widac na obrazku, przy zapisie od 8:45 do 19:00,
    SNR zachowuje sie bardzo stabilnie, spadajac do 7,8 dB
    przy silnej burzy (BER ~ 28).

    Wartosci minimalne znosnego odbioru dla FEC=3/4, wyznaczone
    praktycznie, to SNR ~ 5,5 dB ; BER ~ 10 000.

    Dla anteny 65 cm, SNR bedzie o 2 dB slabszy - wiec na
    styku, przy chmurach burzowych.

    Czyli sygnal jest slaby, ale z zapasem - przynajmniej
    dzisiaj i w Szczecinie.

    Pzdr.J.P.

  • 53. Data: 2009-06-04 22:11:30
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.64.0906042013360.16237@sci.pam.szcze
    cin.pl...

    > Tak, o ~2 dB.
    >
    > Ale u mnie sygnal jest wystarczajaco dobry, nawet
    > przy burzy i gradowych chmurach (pomiary dzisiejsze):

    Na 80-tce.
    Na 60-tce na pewno będzie WYRAŹNIE gorzej.

  • 54. Data: 2009-06-05 05:21:06
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Cavallino pisze:
> [...]
    cin.pl...

    > Na 80-tce.
    > Na 60-tce na pewno będzie WYRAŹNIE gorzej.

    ja mam 60 i nie zrywa.
    ale 60-tka 60-tce nierówna, pamietaj.

    pawell

  • 55. Data: 2009-06-05 19:44:59
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > ja mam 60 i nie zrywa.
    dobra, dobra, ... :-)

    przed chwila wyprobowalem ten transponder na antenie 35 cm:
    [Antena kempingowa 35cm]
    http://hollex.pl/index.php?page=prod&kat=20&id=762

    konwerter Inverto IDLP-40SL+ SilverTech, F=0.2dB
    [INVERTO SILVER TECH 0.2dB]
    http://www.hollex.rzeszow.pl/pl/34,54,129/5/183/

    na "11508V" mam SNR = 6.4 dB, czyli 2 dB w zapasie.

    inne transpondery ~ 8 dB.

    czyli lepiej niz na niektorych transponderach na
    thor/intelsat 0.8W.

    poniewaz mala antena szeroko widzi, ustawienie zajelo
    30 s.

    jp
    ___________________________________

  • 56. Data: 2009-06-05 19:48:07
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Fri, 5 Jun 2009, Jerzy Pastusiak wrote:
    | czyli lepiej niz na niektorych transponderach na
    | thor/intelsat 0.8W.

    Należy dodać, że na antenie 1.1 m.

    jp

  • 57. Data: 2009-06-05 20:32:49
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > [INVERTO SILVER TECH 0.2dB]
    > http://www.hollex.rzeszow.pl/pl/34,54,129/5/183/
    >
    > na "11508V" mam SNR = 6.4 dB, czyli 2 dB w zapasie.

    No ok, to co może być przyczyną że u mnie, na 60, tego konkretnego
    transpondera nie odbiera, a WSZYSTKIE inne bez problemu?
    Jest jakoś bardziej z boku, wymaga innego ustawienia anteny, czy jak?

  • 58. Data: 2009-06-05 21:27:32
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    Witaj.

    On Fri, 5 Jun 2009, Cavallino wrote:
    > No ok, to co może być przyczyną że u mnie, na 60, tego konkretnego
    > transpondera nie odbiera, a WSZYSTKIE inne bez problemu?
    > Jest jakoś bardziej z boku, wymaga innego ustawienia anteny, czy jak?

    -*-
    Ustawienie skosu - ustaw skos dokladnie na najlepsza jakosc
    sygnalu SNR, SQ (najmniejszy BER), na najslabszym transponderze.

    Wartosc, poziom sygnalu - SL, AGC, jest mniej istotna:
    [Sygnały - SL, SQ, FEC - co to jest?]
    http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/2x_roczni
    e/sygnaly.html

    Ja przykladowo, na 35 cm, mialem optymalne ustawienie nie
    1 st. prawoskretnie, a ~8 st. lewoskretnie !!!
    Dlugo by o tym pisac dlaczego.

    -*-
    Dziury w charakterystyce LNB.
    Przykladowo "super LNB" - 119 zł:
    [Inverto IDLB-TWNL40-ULTRA-OPP]
    http://www.hollex.pl/index.php?page=prod&kat=24&id=1
    119

    jak sie dokladniej przyjrzec:
    http://inverto.tv/downloads/support.php?id=111

    to moze mieć:
    "Noise Figure 0.2dB typ. (0.7dB max.)"

    Czyli z anteny 80 cm robi sie 65 cm.

    A taki "Konwerter Invacom TWH-031" - 219 zł
    Noise Figure 0.3dB typical:
    http://www.hollex.pl/index.php?page=prod&kat=24&id=3
    51

    ma metryczke, wiec wiadomo.

    -*-
    Lokalizacja - Szczecin ma dobra.

    -*-
    Precyzja ustawienia anteny, drzewa, ...

    -*-
    Kabel, zle skrecone F-ki, ...

    -=-=-=-

    > a WSZYSTKIE inne bez problem
    Bo sa o ~2dB silniejsze.

    Pzdr.J.P.

  • 59. Data: 2009-06-05 22:04:59
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <p...@s...pam.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.64.0906052257590.15593@sci.pam.szcze
    cin.pl...
    > Witaj.

    > -*-
    > Ustawienie skosu - ustaw skos dokladnie na najlepsza jakosc
    > sygnalu SNR, SQ (najmniejszy BER), na najslabszym transponderze.

    Żebym jeszcze wiedział co do mnie mówisz.
    Czym to można podejrzeć (na kompie) tak żeby widzieć rezultat każdego
    drobnego ruchu?
    Podgląd w jednym z programów mam tylko na siłę i jakość sygnału.

    Mów tak jak krowie na rowie - czym kręcić, czaszą, konwerterem, prawo-lewo,
    góra-dół?

    > Ja przykladowo, na 35 cm, mialem optymalne ustawienie nie
    > 1 st. prawoskretnie, a ~8 st. lewoskretnie !!!

    Rozumiem, że chodzi o przekręcanie kowertera w obejmie.
    Już próbowałem, ale bez rezultatu.

  • 60. Data: 2009-06-06 11:29:08
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 6 Jun 2009 00:04:59 +0200, "Cavallino"
    <c...@k...pl> wrote:

> [...]
    >Podgląd w jednym z programów mam tylko na siłę i jakość sygnału.
    >
    >Mów tak jak krowie na rowie - czym kręcić, czaszą, konwerterem, prawo-lewo,

    SNR - stosunek sygnalu do szumu - sygnal (poziom) uzyteczny powinien
    byc wiekszy niz poziom szumu (im wiecej tym lepiej). Jak sygnal jest
    zblizony poziomem do szumu, to zle. Sa wtedy problemy z rozroznianiem
    przed demodulator synalu i brakuje ....bitow do dalszej obrobki lub sa
    przeklamania, a wtedy jest duzy BER - czyli poziom bledow (tuner
    odbierajac bity, oblicza sumy kontrolne i je sprawdza. Jak cos nie
    gra, to wtedy probuje skorygowac. Czym? W sygnale (strumieniu sa bity
    nadmiarowe FEC 1/2 to duzo takich bitow a 7/8 malo. Wiec jak jest
    slaby sygnal z satelity (mala czasza, slaby transponder, zle
    ustawienia), to przy FEC 1/2 sa sanse na poprawny odbior, a przy FEC
    7/8 juz nie. Biorac wieksza czasze idziesz w kierunku polepszenie SNR
    i obnizenia BER, wiec mniej gubisz bitow i sa wtedy wieksze szanse na
    lepszy odbior (nawet przy FEC 7/8). Wykresy na stronie J.P.

    J.P. pisze np. ze ma zapas 2 dB (na jakims tam sprzecie), czyli bedzie
    mial poprawny odbior nawet jak sygnal z transpondera bedzie sie
    zmniejszal. Jezeli zejdzie ponizej to bedzie tzw. pikseloza lub zaniki
    totalne obrazu. Oczywiscie aby cos takiego mierzyc, to trzeba miec odp
    sprzet (J.P wykorzystuje DreamBox). Inny sprzet, to profesjonalny
    miernik dvb-s (ale to juz kupa kasy). N-boxy pokazuja BER a inne to
    juz nie wiem.

    wiec duza czasza, mniej szumiacy konwerter, dokladnosc ustwienia
    czaszy,konwerter (w ognisku) i skos - daja efekt w lepszej jakosci
    sygnalu (SNR wiekszy odstep od szumow) i zmniejszenia BER (lepsza
    jakosc). A na FEC to juz my nie mamy wplywu, bo to zalezy od
    operatora. Jak ktos nadaje z FEC 7/8 tzn oszczedza. Taka to jest ta
    cyfrowa telewizja, ze wszedzie moga oszczedzac - czyli robic abonentow
    w ch...... W analogowej tak juz nie bylo.

    Jezeli gdzies napisalem nieprawde lub glupote to mnie skorygujcie.

    --
    ThinkXtra