    From: "b...@n...pl" <b...@n...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Test porównawczy języków programowania
    Date: Wed, 12 Jan 2011 11:30:51 +0100
    <igfkqd$t5m$1@news.onet.pl> <igg4g4$kie$1@inews.gazeta.pl>
    <igh3lk$r55$1@news.onet.pl> <ighj3v$arn$1@inews.gazeta.pl>
    <ighkeq$k1f$1@news.onet.pl> <ighq5c$1vf$1@inews.gazeta.pl>
    <7...@f...googlegroups.com>
    <ighr4r$4q6$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@l...googlegroups.com>
    <ighu3b$db9$1@inews.gazeta.pl>
    <5...@p...googlegroups.com>
    <igi33n$s0u$1@inews.gazeta.pl>
    <5...@f...googlegroups.com>
    <igiamc$jl3$1@inews.gazeta.pl> <igiatj$uo5$1@news.onet.pl>
    <igir8l$bki$1@inews.gazeta.pl>

    On 12.01.2011 01:05, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Bo nie ma wielkiej różnicy między samolotem, który przewozi setki osób
    > na wysokości kilometrów i odległości tysięcy kilometrów, a samolotem
    > który przelatuje tuż nad ziemią odległość kilkudziesięciu metrów.
    >
    > I skoro się nie da wyeliminować wypadków zupełnie, to już nie ma
    > większego znaczenia, czy samolot ma szansę rozbicia się w trakcie danego
    > lotu jak jeden do kilku milionów, czy 50%.

    > Było kilka katastrof na ile lotów samolotów zaprojketowanych przez
    > certyfikowanych inżynierów? Powiedzmy w ciągu ostatnich 25 lat?

    Większość wypadków wynika z winy certyfikowanych:

    inżynierów,
    techników,
    pilotów,
    kontrolerów lotu

    Swoją drogą Panteon w Rzymie (zbudowany przez niecertyfikowanych
    budowniczych) niż Trasa Armii Krajowej w Warszawe zbudowana przez
    certyfikowanych inżynierów.

    Sam pomysł certyfikowania jest bzdurny z tego względu, że:

    Większe projekty i tak się pisze w oparciu o kod innych firm,
    biblioteki, stary kod, więc trzeba by było sprawdzić teraz wszystkie
    biblioteki, czy są napisane przez certyfikowanych programistów, bo
    inaczej co da najlepiej certyfikowany programista, jak w bibliotece
    będzie błąd?

    Prawie każdy program (pomijam sterowniki, soft pisany dla satelit i
    innych) to tak naprawdę interakcja wielu programów. Pod spodem mniej lub
    bardziej zabugowany system operacyjny, do tego jeszcze możliwe bugi w
    sprzęcie (np słynne 2+2=3.99). Do tego dochodzą interakcje ze
    środowiskiem zewnętrznym, ktoś kiedyś liczył, że raz na rok
    promieniowanie kosmiczne zmienia jedną komórkę pamięci, to było dawno,
    gęstość upakowania wzrosła, więc szansa na zmianę jest teraz większa.
    Więc nawet najlepszy algorytm, najlepsze nie da 100% gwarancji, że coś
    się nie wywali.

    Certyfikowany powinien być cały system produkcyjny, a nie poszczególne
    elementy. Co z tego, że zainstalujemy super program, na super sprzęcie,
    jak razem nie będą działać. I wszystkie certyfikaty programistów,
    konstruktorów będzie sobie można wsadzić w miejsce odpowiednie.

    --
    http://szumofob.eu