    From: __Maciek <i...@c...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Termotransfer - jednak nie takie łatwe :)
    Date: Tue, 11 May 2010 19:28:25 +0200

    Fri, 07 May 2010 20:29:49 +0200 Atlantis <m...@w...pl>
    napisał:

    >Papier kredowy kupiony w sklepie papierniczym. Wydruk ładnie przylega
    >podczas prasowania jednak mam problemy z usuwaniem papieru - już parę
    >razy próbowałem i niemal zawsze uszkodziłem jakąś ścieżkę. Nie udaje mi
    >się też papieru zdjąć całkowicie - włókienka zawsze zostają na tonerze.

    Było tyle razy... w archiwum wszystko jest...

    Przede wszystkim konieczna temperatura to 200-210 stopni C,
    niezmodyfikowany laminator ze swoimi 120-140 stopniami się nie nadaje.

    Usuwanie papieru - nic na siłę! Najpierw dobrze namoczyć w wodzie
    (papier musi zupełnie nasiąknąć, bez białych (suchych) miejsc), po
    czym palcem "zwałkować" papier, następnie polać płytkę octem i po ok.
    20s ścierać resztki papieru palcem. Potem dobrze wypłukać i trawić.

    >Zauważyłem też podtrawienia po wyjęciu PCB z wytrawiacza.

    Za długo trawione, albo za gruba folia laminatu w porównaniu z
    szerokością ścieżek. Jeżeli trawisz w nadsiarczanie miedzi (B327,
    kolor biały/przezroczysty) zamiast w chlorku żelaza (brązowy), to
    niestety ścieżki będą poszarpane, bo w czasie trawienia wydziela się
    jakiś gaz który w postaci bąbelków siada na krawędzich ścieżek i robi
    nierówności. W przypadku tego wytrawiacza trzeba regularnie wyciągać
    płytkę z kąpieli żeby gaz uleciał.

    A w ogóle, daruj sobie ten termotransfer, bo to gówniana technologia,
    naucz się metody foto. Termotransfer zostaw sobie do robienia napisów
    na płytkach.