  • 21. Data: 2023-10-25 18:07:47
    Temat: Re: Telefon, układ antylokalny
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 25.10.2023 o 12:46, jedrek pisze:
    > Wykastruj telefon z niego absolutnie to się przekonasz, że jest
    > niezbędny.

    Napisałem już po Twojej pierwszej wiadomości, że zostałem przekonany, że
    układ ten nie jest fanaberią.

    Robert

  • 22. Data: 2023-10-25 23:00:43
    Temat: Re: Telefon
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 24.10.2023 o 12:24, J.F pisze:

    > Ten układ z rys 3 zadziała, jesli Zr w aparacie bedzie dokładnie
    > odpowiadać Zl - impedancji linii.Ale w telefonach analogowych jest
    transformator z odczepem który ma zresztą adekwatną nazwę pt
    'anty-lokalny' i on załatwia sprawę, dzięki niemu nie trzeba było
    niczego dobierać ani ustawiać.

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2023-10-30 20:32:56
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    On 2023-10-24 12:34, Robert Wańkowski wrote:

    > Ale w jakim kontekście napisali o dziesiątkach R,C w aparacie, aby to
    > kompensowały? Były chociażby teoretyczne plany takiego układu do
    > kompensacji?

    W kontekście urzadzenia, które sie nazywało "równoważnik toru".

    Trzeba było zamknąć tor (teletransmisyjny) dokładnie, w pasmie szerszym
    jak rozmówne - telefonia nośna.

    Włodek

  • 24. Data: 2023-10-30 22:46:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 30.10.2023 o 20:32, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > W kontekście urzadzenia, które sie nazywało "równoważnik toru".

    Zacytuję z Wiki:
    "w tanim aparacie nie można zastosować rozbudowanego równoważnika linii
    zawierającego kilkadziesiąt rezystorów i kondensatorów"
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Samosłyszalność

    Czyli w drogim stosowano kilkadziesiąt R i C? No chyba nie, ktoś pisał,
    że był PR-ek do regulowania.

    Ktoś się zagalopował pisząc ten artykuł na Wikipedii?

    Robert

  • 25. Data: 2023-11-01 21:23:14
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Autor: "słyszał dzwon, ale nie wiedział (parafrazując) że to kościelny" ;-)

    Napisałem przecież, że chodzi o urzadzenia teletransmisyjne pracujące w
    szerszym paśmie niż rozmówne (linia abonencka), czyli telefonia nośna
    (wielokrotna).

    Włodek

  • 26. Data: 2023-11-02 18:21:44
    Od: M M <m...@g...com>

    Wy tu o telefonii, nawet wielokrotnej, a ja się zastanawiam jak oni to zrobili że
    Gigabit Ethernet działa przesyłając po każdej z 4 par po 250 Mb/s full-duplex czyli
    równocześnie w obie strony - i kabel może mieć od 0 do 100 m a czasem nawet więcej
    (są urządzenia działające do 150 m). Widać tak było łatwiej niż 500 Mb/s ale po 2
    parach w każdą stronę (podobnie jak było wcześniej w 10/100). Po przejściu przez
    długi kabel sygnał odbierany raczej sporo słabszy od nadawanego - a jednak działa,
    też musi być coś w rodzaju "układu antylokalnego" i to w postaci dającej się
    zintegrować w układzie scalonym (do typowego PHY podłącza się transformatorek i tyle,
    nie trzeba jakichś dodatkowych RC w roli "równoważnika linii"). No a niedawno
    zrobili na takiej samej skrętce kat. 5e nawet 2,5 Gb/s (na lepszej skrętce kat. 7 i
    krótszym odcinku do 30 m da się nawet 10 Gb/s, ale to już z trudem co widać choćby po
    poborze mocy na port, lepiej użyć światłowodu).

  • 27. Data: 2023-11-05 19:00:31
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.10.2023 o 17:37, nadir pisze:
    > Podobnie jest ze sprzętem audio, idealnie jest jak impedancja
    > wzmacniacza jest taka sama jak impedancja głośników, 99% ludzi ma to
    > mniej lub bardziej rozjechane i im to nie przeszkadza. Ten 1%, którym
    > przeszkadza, nazywa się audiofil i dla nich rynek oferuje nawet
    > specjalne klapki na oczy.

    Tu nie jest tak. Impedancja wyjściowa wzmacniacza audio, to są ułamki
    ohma. Kolumna najczęściej 4 lub 8 ohm. Tu chodzi o to, że wzmacniacz ma
    osiągnąć moc znamionowa na takim obciążeniu i się nie spalić.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl