  • 41. Data: 2010-06-14 09:51:56
    Temat: Re: Technologia wytwarzania PCB - ile klisz potrzeba?
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2010-06-11 22:20, Jerry1111 pisze:

    > Chyba troszke pomieszales.

    > Slepe przelotki to sa 'blind vias' (czyli ida od jednej strony plytki do
    > srodka (a nie na tylot). 'Buried vias' (po polsku 'zagrzebane') to (...)

    Ok. Angielskich nazw nie znam. Mnie chodziło tylko o to, że to co oni
    robią, to nazywają "ślepe przelotki" i jest tak jak piszesz - otwory nie
    na wylot.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 42. Data: 2010-06-14 15:56:56
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik EM napisał:

    > Z tego co wiem, to mało która firma pozwala na dostarczenie własnych
    > klisz. Sam wygląd warstw to nie wszystko.

    A powody są proste. Klisza poligraficzna służy do jednorazowego
    naświetlania blachy offsetowej. Nie musi więc mieć jakiejś wielkiej
    trwałości - ma cienką emulsję, cienkie podłoże... Przy produkcji PCB
    używa się pancernych klisz arkuszowych (poligraficzne są dostarczane w
    postaci rolki) - grube podłoże, gruba i mocno zgarbowana emulsja co
    przekłada się z jednej strony na wydłużenie obróbki fotochemicznej ale z
    drugiej na możliwość długotrwałego wykorzystania.

    Niby przy prototypach trwałość nie jest aż tak ważna ale dochodzi drugi
    czynnik - sytstemy koordynacji klisz (wszelkie perforatory, kołki
    bazujące itp) skonstruowane są z założeniem odpowiedniej sztywności i
    grubości podłoża - cienkie klisze poligraficzne współpracują z nimi
    różnie i producentom PCB nie chce się po prostu uprawiać rzeźby ludowej.
    A jak dodamy do tego różną gęstość maksymalną i minimalną klisz z
    różnych naświetlarni w odróżnieniu od stałej i znanej klisz własnych
    producenta (czyli dalej z góry wiadomo jak płytki naświetlać a nie przy
    każdej kliszy kombinować z jej pomierzeniem i obliczeniami) to jasne
    jest że nie chcą - za mniejszy zarobek mieć dodatkową robotę.

    --
    Darek

  • 43. Data: 2010-06-14 20:37:28
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/06/2010 10:51, Dykus wrote:
    > Witam,

    > Ok. Angielskich nazw nie znam. Mnie chodziło tylko o to, że to co oni
    > robią, to nazywają "ślepe przelotki" i jest tak jak piszesz - otwory nie
    > na wylot.

    Rozumiem (znaczy, domyslilem sie). Po prostu chcialem to wyjasnic dla
    potomnych (i troszke dla siebie bo czytajac watek zaczalem sie gubic).

    Zastanawiam sie teraz nad czyms innym - czy taniej jest uzywac
    blind/buried (slepe/zagniezdzone) przelotki, czy microvia? Bo jesli
    chodzi o gestosc i latwosc routingu to microvia (pod warunkiem ze dobrze
    zrobione i pod warunkiem ze power plane nie musi byc _nieposiekany_) nie
    powinny byc gorsze.

    --
    Jerry1111

  • 44. Data: 2010-06-17 02:20:29
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 14 Jun 2010 11:24:55 +0200 EM <e...@p...onet.pl> napisał:

    >Z tego co wiem, to mało która firma pozwala na dostarczenie własnych
    >klisz. Sam wygląd warstw to nie wszystko.

    W Faldruku jakoś zupełnie nie narzekają, za to w Elpinie powiedzieli
    że nie, w żadnym wypadku nie zrobią z klisz.
    To co obok pisze Darek to pewnie też prawda, ale ja mam wrażenie że
    chodzi bardziej o kasę - wolą naświetlić klisze u siebie i skasować za
    to sumę, która w przypadku prototypów może być wyższa niż cena samego
    wykonania płytek.

  • 45. Data: 2010-07-04 17:09:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-06-14 11:24 EM napisał(a):

    > Z tego co wiem, to mało która firma pozwala na dostarczenie własnych
    > klisz. Sam wygląd warstw to nie wszystko.

    W Faldruku już kilka razy robiłem płytki z własnych klisz (cienkich, z
    naświetlarni). Nigdy nie robili z tym problemów a wynikowo koszt
    samodzielnego przygotowania dokumentacji wyszedł dużo niższy, niż przy
    zamówieniu całości w Faldruku (choć i tak nie naświetlają sami klisz na
    miejscu).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/