  • 21. Data: 2013-12-04 02:11:27
    Temat: Re: Taka dziwna antena
    Od: orcos <s...@z...pl>

    W dniu 2013-12-03 22:00, BartekK pisze:

> [...]
    > - był sobie typowy dipol zamknięty w formie pętli, ale był kierunkowy w
    > dwie strony , a chcielibyśmy by był dookólny:
    > - więc dipol został "zawinięty", dzieki temu jego kierunkowość została
    > rozciągnięta na dużo większy kąt (prawie dookólnie)
    > - tutaj to samo, tylko że mniejszej średnicy (co wynika z pasma 4x
    > wyższego niż stary ukf)
    > - oraz antena jest powtórzona ileś razy, a środkiem (gdzie pole się
    > znosi) idzie rura-maszt, w którym jest sumator-przesuwnik fazowy, tak by
    > odbierać sygnał będący sumą sygnałów z wszystkich dipoli...

    To rozumiem, tylko ciekawi mnie, czemu tych anten się tak powszechnie
    nie stosuje. Np. VHF-ka morska na statkach (156-161MHz, 2metry) używa
    prostego bata. Gdyby zastosować taką antenę, o jakiej tu rozmawiamy, to
    propagacja byłaby lepsza/gorsza ???

    --
    ...|_OR|...
    ...|COS|...

  • 22. Data: 2013-12-04 07:35:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 04 Dec 2013 02:11:27 +0100, orcos napisał(a):

> [...]
    > nie stosuje. Np. VHF-ka morska na statkach (156-161MHz, 2metry) używa
    > prostego bata. Gdyby zastosować taką antenę, o jakiej tu rozmawiamy, to

    Jedna sprawa to polaryzacja - co z tego ze masz swietna antene, skoro
    wiekszosc cie nie slyszy, bo ma zwykle pionowe baty.

    Tlumienie fali poziomej w gruncie jest wieksze, a nad slona woda chyba
    jeszcze wieksza - co by promowalo zwykle baty :-)

    No i .. antena ma byc dookolna, wiec wiekszy zysk osiagniesz tylko
    dzieki splaszczeniu wiazki - zeby emitowac w horyzont, a nie w niebo.
    A potem statkiem zacznie kiwac i do * taka antena :-)

    J.

  • 23. Data: 2013-12-04 07:43:59
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "orcos" <s...@z...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bata. Gdyby zastosować taką antenę, o jakiej tu rozmawiamy, to propagacja

    Propagacja jest niezależna raczej od anteny, rzecz może być w szerokości
    wiązki, przy lepszej antenie, wiązka jest zwykle węższa i może się zdarzyć
    tak, że sygnał, który chcemy odebać, z tej wiązki nam ucieknie, przez co,
    paradoksalnie, możemy odebrać go gorzej, bądź odbiór może być mniej
    stabilny. Statki płynąc, kiwają się, więc stale by nam uciekało z wiązki.
    Lepsze anteny, to raczej do sytuacji, gdy oba obiekty są stacjonarnie, ale
    daleko, gdzie sygnał może być za słaby do poprawnego odbioru, albo, gdzie
    mamy dużo zakłóceń i wąską wiąską, właśnie możemy uciec tym zakłóceniom, to
    dość płynna zależność. Weźmy rozważmy przykład użycia latarki - masz sobie
    latarkę z regulacją ogniskowej, świecisz na jakiś daleki obiekt. Jak
    ustawisz wiązkę szeroko, to prawie napewno oświetlisz ten obiekt, choć może
    nie być najjaśniej... ale może przeczytasz jakiś napis. Zwężając wiązkę
    poprawiasz jasność, ale musisz włożyć odpowiednio więcej wysiłku w to, aby
    utrzymać ją na oświetlanym obiekcie, bo jak ruszysz ręką i wiązka pójdzie w
    bok, to obiekt pogrąży się w ciemnościach. Wydaje mi się, że także z tego
    powodu (bo nie jest to powód jedyny) w komórkach nie stosuje się anten o
    większym zysku - trudniej było by manewrować aparatem, aby złapać sygnał.
    Natomiast np. w schronisku w górach, to nawet Yagę dać 20-elementową i
    nakierować ją na być może jedyną słyszalną w okolicy stację GSM, ale o
    sygnale już za słabym dla aparatów turystów (poza tym w górach, nawet
    niekoniecznie słaby sygnał może mieć tyle odbić, że w żaden sposób nie
    będzie się nadawać do odbioru, tu wygrywa modulacja AM! - wąskowiązkową
    anteną można wstrzelić się w jakiś konkretny sygnał, eliminując pozostałe,
    szkodliwe), a na obiekcie powtarzacz (to koszt ok. tysiąca zyli nie licząc
    anteny), aby ludkowie sobie mogli chodzić po schronisku i pytlować do
    słuchawki. Układ z szerszą wiązką anteny jest mobilniejszy po prostu,
    kosztem zysku rzecz jasna.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 24. Data: 2013-12-04 18:58:02
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik orcos napisał:

> [...]
    > nie stosuje. Np. VHF-ka morska na statkach (156-161MHz, 2metry) używa
    > prostego bata. Gdyby zastosować taką antenę, o jakiej tu rozmawiamy, to

    Na statkach na ten przykład? Wielopiętrową antenę o ch-ce pionowej
    płaskiej jak naleśnik? Troche rozkołysu, parę stopni przechyłu i
    łaczność na burty idzie się kochać!. Na statku to co najwyżej dipol
    półfalowy - juz 5/8 ma ciut za ostrą charakterystykę!

    --
    Darek