    From: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Tak z ciekawości do oceny
    Date: Wed, 06 Oct 2010 03:02:05 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > . Czym lepszy fotograf tym lepiej jest w stanie zatuszować

    > Ciekawe i chyba trafne, moim zdaniem spojrzenie na miejsce fotografii
    > w modzie.
    > Fotografia nie ma tworzyc mody,a jedynie ma rejestrowac ja w sposob
    > poprawny.
    > Kiedy zauwazymy sztuke w wykonanym i aranzowanym zdjeciu,
    > to przestaje to byc fotografia mody.

    Nie o to chodziło Bartkowi i mi. Sztuka ma różne oblicza ogólnie rzecz
    ujmując. Dla mnie liczy się człowiek, jeśli jest on obecny na fotografii.
    Bartek wytknął mi, że mój sposób widzenia przekładam na ogół, co odpieram
    ponieważ mój punkt widzenia jest tylko moim punktem widzenia. I jest wartością
    w związku z tym tak samo jak każdy inny. Oczywiście ja ufam sobie tak jak
    Bartek sobie więc traktujemy nasze indywidualne spojrzenia jako trafne...
    przynajmniej w momencie pisania.
    Fotografia Avedona przykładowo jest w większości fotografią mody, tak jak
    fotografia Tyszki. Avedon jest uznawany za wzór, zrobił masę pięknych zdjęć.
    Mi nie przeszkadza to wcale, aby określić je głupkowatymi. Nie godzę się na
    twierdzenie &#8222;Avedon wielkim fotografem był&#8221; ponieważ jestem przekonany,
    że nie
    był. Fotografował ludzi dokładnie w ten sam sposób co sto tysięcy innych
    fotografów traktując ich jako element wystroju. Jedyny krok w bok na jaki był
    w stanie się zdobyć to fotografowanie &#8222;dziwolągów&#8221; (jak sto tysięcy
    innych
    fotografów) lub stwarzanie ich z ludzi normalnych (np. zdjęcie Marylin). Nie
    poszedł jednak za ciosem, bo nie był w stanie. Do końca siedział w swojej
    niszy ekologicznej i nie wyściubił z niej nosa. Dokonała tego Diana Arbus i
    wielu innych fotografów którzy mieli gdzieś pchanie się na świecznik. Ich
    zdjęcia są niepozorne, zwykłe. I to są moi bohaterowie:)
    Naturalną koleją rzeczy, podczas fotografowania ludzi, jest przyglądanie się
    im. Nie wierzę, że można przez całe życie traktować swoich modeli jako
    manekiny jeśli się nie jest ograniczonym. Im fotograf lepszy tym głębszy
    portret wykona. Odejdzie tym samym, nie tyle od rejestacji o której piszesz,
    ale od efektów specjalnych.

    marek