  • 101. Data: 2018-09-22 03:48:34
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości
    news:5ba4f8cb$0$3729$426a74cc@news.free.fr...

    > Nie musi, ale to poniekąd punkt honorowy.

    QB64 może skompilować samego siebie ze źródeł... Są dołaczone do
    kompilatora, chciałem przepisać go na polskie komunikaty (i chyba się
    podejmę, jak czasu będzie), ale za dużo tego było do rozkminienia.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 102. Data: 2018-09-22 03:49:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ta ... kompilator Fortranu w Fortranie ... musial byc cholernie sexi,
    > biorac pod uwage, ze ten jezyk prawie wcale nie mial przetwarzania tekstow
    > :-)

    Ale byli tacy, co tego nie wiedzieli i edytory popełnili :)

  • 103. Data: 2018-09-22 08:38:28
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 22 Sep 2018 03:48:34 +0200, HF5BS wrote:
    > QB64 może skompilować samego siebie ze źródeł... Są dołaczone do
    > kompilatora

    FreeBASIC tak samo.

    > chciałem przepisać go na polskie komunikaty (i chyba się
    > podejmę, jak czasu będzie), ale za dużo tego było do rozkminienia.

    "Zdzich64" ?

    Mateusz

  • 104. Data: 2018-09-22 08:42:26
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 22 Sep 2018 03:42:15 +0200, HF5BS wrote:
    > NB. GW-Basic na peceta, chyba jako ostatni, posługuje się komendami POKE
    > i PEEK, z realną możliwością wpływu na zachowanie programu i wartości
    > zmiennych. Nie badałem szerzej, ale zmienną udało mi się zmienic przez
    > POKE.

    W QuickBasic oraz QBasic też jest PEEK/POKE. Wpływać w ten sposób na
    zachowanie programu i danych można na czymkolwiek co działa w trybie
    rzeczywistym - na tym polega piękno tej architektury.

    Mateusz

  • 105. Data: 2018-09-22 08:49:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 22 Sep 2018 03:33:40 +0200, HF5BS wrote:
    > Jarku, na C64 się dawało, to na PC się nie da? Pecet, już w QBASICu,
    > zachowuje się, jakby robił coś w stylu kompilacji

    QBASIC niczego nie kompilował. QuickBasic owszem.

    > To twórcy oprogramowania na C64 tego nie wiedzieli i zrobili kompilator,
    > który zwłaszcza przy większych programach, daje program objętościowo
    > mniejszy, niż z zapisu interpretera. Parę programów sobie na C64
    > skompilowałem i nawet są szybsze i mniej dysku zajmują.

    A czy to nie była po prostu tokenizacja? Nie wiem, C64 nie miałem, ale
    BASICA (i chyba GW-BASIC też) potrafiły zapisać program w postaci
    binarnej. Ale nie jako kod wykonywalny, tylko ciąg tokenów. Zamiast "IF"
    było dajmy na to 0x01, zamiast "WHILE" 0x05 itp. Ale to dalej program
    interpretowany.

    > Swego czasu, chwilę się pobawiłem takim bardzo niszowym językiem, pod
    > DOS, nazywa(ł) się Zdzich.

    Nie taki niszowy, chyba w każdej polskiej szkole był znany :)
    Jeśli dobrze pamiętam to był taki spolszczony Pascal.

    Niszowy to był Sphinx C--, coś w połowie drogi między C a assemblerem.

    Mateusz

  • 106. Data: 2018-09-22 12:18:26
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 21.09.2018 o 22:24, J.F. pisze:

    > Przy kilku atomach uwzgledniasz wszystkie, czy tam kazdy z kazdym, bo
    > wszystkie sa blisko.
    > Przy tysiacu uzwgledniasz kilka najbliszych, bo reszta jest daleko i
    > ma znikomy wplyw.

    Pozwólcie, że się wtrącę :-)
    Chemicy, którzy nie zajmują się modelowaniem molekularnym, zwykle
    wykorzystują program Gaussian. Nie wiem jednak, czy z czystym sumieniem
    mogę odesłać do opisów tego programu, z całym szacunkiem, dla kogoś, kto
    nie siedzi w chemii, może to być jak próba wyjaśnienia transformacji
    operatorowej poloniście. Ale na pewno da się zauważyć, jak daleko
    wychodzimy poza równanie Schrodingera.
    Czy odległe atomy oddziaływują na siebie? Jeśli jesteście
    zainteresowani, proponuję poczytać o regułach orientacji w aromatycznej
    substytucji elektrofilowej. Trzeba będzie poświęcić nieco czasu na
    zrozumienie mezomerii, proste przeczytanie definicji w Wikipedii jest
    tego czasu marnowaniem. Już na tak prostym przykładzie widać, że
    zagadnienie nie jest trywialne.
    Co to znaczy, że atomy są blisko lub daleko od siebie? Wzory cząsteczek
    rysujemy na papierze. Prowadzi to do błędnego obrazu płaskości, w
    rzeczywistości cząsteczka nie jest płaska i atomy pozornie odległe mogą
    być bardzo blisko. Może to dziwne w czasach powszechnego wykorzystywania
    komputerów, ale chemicy stosują modele Dreidinga. "Drajdingi" oddają
    kąty i długości wiązań i są łatwo montowalne. Jeśli ktoś ma praktykę, to
    model kilkunastowęglowej cząsteczki zbuduje w dwie minuty. Policzenie
    tego na dobrym pececie zajmuje dobę. I trzeba programowi podpowiadać, bo
    pozostawiony sam sobie potrafi policzyć durnotę.
    Z kwestii oczywistych: w cząsteczkach pojawiają się grupy naładowane, na
    przykład COO- lub NH3+. Tworzą one pole elektryczne , które w oczywisty
    sposób oddziaływuje na orbitale, które są przecież chmurą ładunku. Inny
    przykład to grupa karbonylowa C=O która jest dipolem. Jeśli w pobliżu
    znajdzie się jakieś ugrupowanie, to oddziaływanie jest zrozumiałe.

    P.P.

  • 107. Data: 2018-09-22 15:27:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Pozwólcie, że się wtrącę :-)

    Ależ oczywiście! Proszę, śmiało.

> [...]
    > sumieniem mogę odesłać do opisów tego programu, z całym szacunkiem,
    > dla kogoś, kto nie siedzi w chemii, może to być jak próba wyjaśnienia

    Odruchowo, nie bacząc na ostrzeżenia, zacząłem guglem poszukiwać
    miejsca, skąd mógłbym sobie ściągnąć źródła tego gaussiana -- celem
    oszacowania jaka część kodu jest w fortranie, a jaka w niefortranie.
    Bowiem to było głównym celem prowadzonych tu rozważań. Niestety, nic
    z tego nie wyszło. (To co było poniżej, z uwagą i w miarę możności
    ze zrozumieniem, przeczytałem)

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2018-09-23 03:20:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W QuickBasic oraz QBasic też jest PEEK/POKE. Wpływać w ten sposób na
    > zachowanie programu i danych można na czymkolwiek co działa w trybie
    > rzeczywistym - na tym polega piękno tej architektury.

    No, ale w tym momencie, to one chyba raczej służą jako rejestry... choć nie
    pamiętam, ale zachęcony tym co piszesz, mam taką możliwość i sprawdzę
    reakcję QBASICa ze starych Windoz, oraz obecnego QB64, QuickBasic... no,
    moze też... Ale najpierw piszczek do czajnika :))

  • 109. Data: 2018-09-23 03:22:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > FreeBASIC tak samo.

    > "Zdzich64" ?

    Oj, chętnie bym to powitał. Jest nieco przaśny, ale daje malutki kod, a
    możliwości ma, choćby wbudowaną obsługę myszy. Ale niestety, tylko QB64, do
    takiego przepisania. Ale, to kupa gównienia w rzeźbie. Najważniejsze, aby
    program działał.

  • 110. Data: 2018-09-23 03:39:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > QBASIC niczego nie kompilował. QuickBasic owszem.

    Ja nie mówię, że kompilował, ja mówię, że zachowywał się, jakby kompilował.

    > A czy to nie była po prostu tokenizacja? Nie wiem, C64 nie miałem, ale

    Zdecydowanie był/jest interpreter, gdzie rzeczywiście, komendę zastępuje
    jednobajtowy kod tejże.

> [...]
    > binarnej. Ale nie jako kod wykonywalny, tylko ciąg tokenów. Zamiast "IF"
    > było dajmy na to 0x01, zamiast "WHILE" 0x05 itp. Ale to dalej program

    Nie inaczej, zdecydowanie to był interpreter, nawet chyba bez porządnego
    programowania strukturalnego, numery linii były jeszcze numerami linii, nie
    etykietami i GW układał je sobie po kolei, nie tak, jak już QBASIC, gdzie
    program mógłbyć zapisany tak:
    23 k=0
    13 k=k+1
    PRINT k;
    GOTO 13

    I działa.

    > Nie taki niszowy, chyba w każdej polskiej szkole był znany :)
    > Jeśli dobrze pamiętam to był taki spolszczony Pascal.

    Pewnie tak, choć jego składnie nie bardzo kojarzę Pascalowo... ale przyznam,
    niespecjalnie usiłowałem ją porównywać, liczy(ło) się dla mnie, czy (i jak)
    wykonuje powierzone zadanie. Bo Pascala jako takiego po polsku, to kojarzę.
    Mam nadzieję, że nie taki niewypał, jak wersja Borlanda 5.5.

    > Niszowy to był Sphinx C--, coś w połowie drogi między C a assemblerem.

    Odnalazłem na jakiejś ruskiej stronce, rzeczywiście, najnowsza wersja ma 22
    lata... Więc nisza głęboka była.