    Subject: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <q...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5ba4c74d$0$621$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5ba4cd92$0$16795$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5ba50279$0$611$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5ba5106e$0$16797$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1617g7ghyjpla.rdfhs2cy5fjl$.dlg@40tude.net>
    From: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
    Date: Sat, 22 Sep 2018 12:18:26 +0200

    W dniu 21.09.2018 o 22:24, J.F. pisze:

    > Przy kilku atomach uwzgledniasz wszystkie, czy tam kazdy z kazdym, bo
    > wszystkie sa blisko.
    > Przy tysiacu uzwgledniasz kilka najbliszych, bo reszta jest daleko i
    > ma znikomy wplyw.

    Pozwólcie, że się wtrącę :-)
    Chemicy, którzy nie zajmują się modelowaniem molekularnym, zwykle
    wykorzystują program Gaussian. Nie wiem jednak, czy z czystym sumieniem
    mogę odesłać do opisów tego programu, z całym szacunkiem, dla kogoś, kto
    nie siedzi w chemii, może to być jak próba wyjaśnienia transformacji
    operatorowej poloniście. Ale na pewno da się zauważyć, jak daleko
    wychodzimy poza równanie Schrodingera.
    Czy odległe atomy oddziaływują na siebie? Jeśli jesteście
    zainteresowani, proponuję poczytać o regułach orientacji w aromatycznej
    substytucji elektrofilowej. Trzeba będzie poświęcić nieco czasu na
    zrozumienie mezomerii, proste przeczytanie definicji w Wikipedii jest
    tego czasu marnowaniem. Już na tak prostym przykładzie widać, że
    zagadnienie nie jest trywialne.
    Co to znaczy, że atomy są blisko lub daleko od siebie? Wzory cząsteczek
    rysujemy na papierze. Prowadzi to do błędnego obrazu płaskości, w
    rzeczywistości cząsteczka nie jest płaska i atomy pozornie odległe mogą
    być bardzo blisko. Może to dziwne w czasach powszechnego wykorzystywania
    komputerów, ale chemicy stosują modele Dreidinga. "Drajdingi" oddają
    kąty i długości wiązań i są łatwo montowalne. Jeśli ktoś ma praktykę, to
    model kilkunastowęglowej cząsteczki zbuduje w dwie minuty. Policzenie
    tego na dobrym pececie zajmuje dobę. I trzeba programowi podpowiadać, bo
    pozostawiony sam sobie potrafi policzyć durnotę.
    Z kwestii oczywistych: w cząsteczkach pojawiają się grupy naładowane, na
    przykład COO- lub NH3+. Tworzą one pole elektryczne , które w oczywisty
    sposób oddziaływuje na orbitale, które są przecież chmurą ładunku. Inny
    przykład to grupa karbonylowa C=O która jest dipolem. Jeśli w pobliżu
    znajdzie się jakieś ugrupowanie, to oddziaływanie jest zrozumiałe.

    P.P.