  • Data: 2015-06-12 19:07:07
    Temat: Re: Szkoda że nie prowadził jakiś obrońca drzew...
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2015-06-12 18:42, J.F. wrote:

    > Skoro Bartek nie jest kolosem, to gdzies po drodze drzewo zaczyna
    > przyrastac coraz mniej.
    > A wiec coraz mniej tlenu "produkowac".

    Podobnie jak człowiek, ale dalej dorosła osoba wpieprza więcej niż
    noworodek:)

    > dorosle, czyli juz slabo rosnace ?
    > To mam watpliwosci czy mniej.

    No a ja nie- porównaj ilość liści i powinno ci coś do głowy przyjść. Ale
    OT się robi.

    > Pod jakim wzgledem ?

    "W 1520 r. sejm postanowił, że każdy chłop musi _co_najmniej_ jeden
    dzień w tygodniu przepracować bez zapłaty w folwarku swego pana. W
    Polsce w późniejszym okresie wprowadzono naliczanie pańszczyzny od
    wielkości gruntu posiadanego przez chłopa za pomocą dni w tygodniu
    przypadających na łan - np. pańszczyzna 4 dni od łana tygodniowo
    oznaczała, że chłop mający połowę łana miał odpracować u pana 2 dni na
    każdy tydzień, a posiadacz 1 łanu - 4 dni; ponadto chłop nie musiał
    odpracowywać wyłącznie sam pańszczyzny - jeśli przez 1 dzień pracował
    wraz z 2 synami powyżej określonego wieku i 1 parobkiem, to zaliczano mu
    4 dni. W XVII w. pańszczyzna osiągała wymiar 6 dni pracy darmowej
    tygodniowo."

    Czyli nie jeden dzień tylko conajmniej jeden dzień i na końcu sześć dni
    z 7. O tym co za to dostawał to już nie wspomnę oraz w dupie miał drzewa
    przy drogach, bo nigdzie mu nie było wolno pojechać. To było czyste
    niewolnictwo.

    > Czemu ? Powinno im byc wszystko jedno czy dostana pieniadze za
    > zalesianie czy za ugorowanie.
    > No chyba, ze przewidujacy sa :-)

    To idz i im wytłumacz, że drzewa na polu to fajna rzecz.

    Shrek