  • 41. Data: 2010-10-05 23:22:10
    Temat: Re: System kontroli wersji.
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.10.2010 23:31, Sebastian Biały pisze:
    > Miało być EOT :/

    > a) autor wątku ma raczej mały projekt (zgaduje)

    Co mogłoby być niezłym miejscem na naukę obsługi systemu kontroli wersji.

    > Teraz już EOT definitywnie-definitywnie. Pozdrawiam gitowców.
    Trochę Cię nie rozumiem. Nie tak dawno temu wyśmiewałeś beton
    programistów uC, którzy robią niestworzone konstrukcje w C zamiast
    skorzystać z wygody jaką daje C++. Teraz prezentujesz imo taki sam beton
    tyle, że w odniesieniu do systemu kontroli wersji. Upierasz się, że
    SVN(/C - niepotrzebne skreślić ;) ) przecież wystarcza, mimo, że małym
    kosztem można dostać 'sporo więcej".

    A co do samego wątku - git na początek to imo zbyt dużo, ale
    hg/darcs/bazar imo byłyby ok.
    Jedną z zalet rozproszonego systemu kontroli wersji jest to, że nie jest
    potrzebny pełnoprawny serwer - patche można nawet i mailami przesyłać,
    czy na jakiegoś ograniczonego ftp wrzucać. Poza tym dają zaletę używania
    systemu kontroli wersji bez konieczności ciągłego połączenia z siecią i
    bez robienia masy gałęzi w repo w czasie developowania. Z moich
    obserwacji wynika, że SVN zwłaszcza na początku sprawia, że commitowane
    są duże porcje zmian a w efekcie zniechęca do systemów kontroli wersji -
    "bo i tak w nich nie widać, to może i być tar ze źródłami na stronie".

    Po wieloletnich przygodach z darcs/hg/(trochę)git w te wakacje zmuszony
    byłem używać SVN. Był to wystarczający bodziec do nauczenia się git-svn.

    Michoo

  • 42. Data: 2010-10-05 23:29:00
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-10-06 00:41, Stachu 'Dozzie' K. pisze:
    > To znaczy masz tam możliwość włączenia WebDAV-a czy nie? Bo ja nie
    > jestem nawet ich klientem.

    Słowo "WebDAV" nigdzie w panelu sterowania nie występuje.
    Jest coś co się nazywa "Web Disk" czyli dostęp zapis odczyt poprzez
    http, widzę toto w moich miejscach sieciowych.
    Udało mi się nawet zrobić "git clone" na to.
    Muszę jeszcze trochę poczytać, to może się uda.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 43. Data: 2010-10-05 23:53:26
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2010-10-05, Andrzej W. <awa_wp.a_to_wytnij> wrote:

    > Słowo "WebDAV" nigdzie w panelu sterowania nie występuje.
    > Jest coś co się nazywa "Web Disk" czyli dostęp zapis odczyt poprzez
    > http, widzę toto w moich miejscach sieciowych.

    To najprawdopodobniej będzie WebDAV.

    > Udało mi się nawet zrobić "git clone" na to.
    > Muszę jeszcze trochę poczytać, to może się uda.

    Jeśli to faktycznie WebDAV, to wystarczy ci taka procedura instalacji
    repozytorium:
    mkdir nabla
    cd nabla
    touch empty.txt
    git init --bare
    git add .
    git commit -m Init
    git update-server-info
    # skopiowanie katalogu nabla do udziału
    Reszta to zwykłe `git clone'.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 44. Data: 2010-10-06 05:33:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-10-06 00:18, Bodek wrote:
    > To opiszesz jak wygląda obciążenie twojego serwera, czy dalej będziesz
    > wycinał niewygodne fragmenty?

    Nie wiem jak wygląda obciążenie *mojego* serwera w domu, raczej jest
    mizerne. Ale serwera na którym *pracuje* wygląda na kilkadziesiąt osób i
    kilkadziesiąt MB kodu. Działa. Zaskakująco sprawnie.

    > Poczytaj sobie na przykład o metodologii pracy Linusa.

    Po co? Przeciez 100 commitów na godzinę jest *bzdurą*.

    > Nie, nie widzę powodu dla którego miałbym robić sobie osobne branche
    > tylko po to, żeby zacommitować na nie zmianę jednej linijki, a potem
    > od razu zmerge'ować do mastera.

    Nie potrzebujesz wobec tego branchy. Bo twój branch z kilkunastoma
    poprawkami jest tylko zbytkiem bitów. Po prostu edytuj pliki wprost na
    trunku.

    > Ale ty pierdzielisz od rzeczy.

    Raczej potwarzam zasłyszane:

    - Git ma "staging area" - to taka funkcjonalność, która sprawia, że

    > Śmieszne.

    Ba, a jakie prawdziwe.

    > Nie, chce usunąć commita.

    Czyli wymazać historię. Sorry, SVN na tym nie polega. Commit jest
    święty. Właśnie po to sa rewizje.

    > Dla mnie wartością jest nie tylko sam kod, ale również zapis procesu
    > jego powstawania.

    W rewizji 12345 była regresja. Nie wiemy jednak dlaczego bo jakiś
    miszczu usunął historię a po tygodniu okazało się że ta regresja to
    progresja.

    > Robiąc burdel w commitach robisz burdel w kodzie, po
    > prostu.

    To jest historia. Po wykonaniu reverta repozytorimu jest w taki samym
    stanie jak przed pierowtym commitem, jedyna róznica to inne numerki. 0
    burdelu. Albo pokaż palcem gdzie on jest poza dyskomfortem psychicznym.

    > Może w twojej metodyce pracy.

    Myslę że w repo.

    > A co ma niby mieć?

    No własnie pytam co mają wzorce do robienia branchy, przeciez to twój
    przykład.

    > Daj znać, jak już ustalisz sam ze sobą obowiązujący punkt widzenia.

    To ze rozumiesz coś inaczej nie oznacza że inni mają rozdwojenie jaźni.
    Moze nalezy czytać między wierszami, coś się domyślić.

    > Tak, potwierdzam. Oczywiście że potrzebuję. Nie wiem tylko co to ma
    > wspólnego z tym co sobie ubzdurałeś i mi cały czas wmawiasz.

    Powyżej masz cytat.

    > Masz moduł A, interfejs B, implementację C. Dodajesz do interfejsu B
    > nic nie robiącą metodę wirtualną, którą implementujesz w C, a
    > wywołujesz z A. Oczywiście, dopóki nie upewnisz się, że wszystko na
    > 100% działa (zmiany w A, B, C są zaimplementowane), nic nie
    > commitujesz. Dla porządku, zmiany w B, A, C commitujesz osobno (przy
    > podanym porządku commitów zmiany są atomowe). Wytłumacz jak to
    > osiągnąć na SVN-ie, przy założeniu że wszystkie zmiany były robione
    > tylko w jednym pliku.

    Teraz wyjaśnij mi *po* co mam je mergować osobno na trunk (bo na branch
    mogę)? Jaki jest cel który uzyskam komitując te pierdoły pojedynczo?
    Jaki *rzeczywisty* a nie wymyślony powód sugeruje merge pojedyncze?

    (co gorsza twoje pytanie ma odpowiedź w SVN ale chciałbym najpier
    zapytać *PO* co).

    > Nie możesz, bo branch jest publiczny.

    Gówno prawda. Branch to publiczna piaskownica. Mozesz tam wkladać co
    chcesz i potem to zlewać, psuć kod, generować dowolne błędy i regresje.
    jest rzecza niezrozumiałą po co miałby ktoś to śledzić poza paranoją.

    > Zupełnie mylisz pojęcia.

    Wiec co jest upublicznianiem kodu w/g Ciebie? Commit na brancha? Jeśli
    masz paranoje na punkcie podglądania cudzego kodu to można zastosować
    prawa dostępu żby nikt Twoich zmian nie oglądał. Dalej nie rozumiem po co.

    > Twoja metodyka pracy nie przewiduje przeglądania mailing listy z
    > commitami?

    Z branchy? Te kilkadziesiąt na godzinę? Sorry, ale nie.

    > Ciekawe co by na to powiedział klient.

    Czepiasz się słów gubiąc przesłanie. Klient nie ma dostepu do branchu.
    Kilenta nie obchodzi jak została przygotowany commit. Ważne że podczas
    mergowania do trunka jest kompletny, sprawdzony i przetestowany.

    > Która polega na czym? Ta zasada?

    Że kazda zmiana jest w historii. Sugerujesz że git moze manipulowac
    histrią. To źle bo to nie jest potrzebne.

    > No i tyle w temacie. To SVN-a też nie używałeś?

    Przyciąłeś za dużo. Nie będę przekonywał o superowatości SVNa bo to jest
    gównaniy system kontroli wersji. Ale git jest gównie gównaniy, a nawet
    bardziej w zastosowaniu z którego powstał ten watek.

    > "zazwyczaj nie mam ochoty oglądac pośrednich wypocin innych."
    > A ja nie jestem ekshibicjonistą i nie mam ochoty innym pokazywać moich
    > pośrednich wypocin.

    Więc to problem czysto psychiczny. Kwestia przełamania się.

    > Ja staram się orientować co się w kodzie dzieje. Bez patrzenia na
    > zmiany było by trochę ciężko, ale pewnie mi zaraz powiesz jak to w
    > twojej metodyce pracy wygląda.

    *Nie* chcesz oglądać zmian na branchach. Interesują Cie zmiany na
    trunku. Tam je oglądasz, a jak jesteś rozsądnym człowiekiem to commity
    trunkowe są przepuszczane *najpierw* przez code review i pilnowane przez
    automatyke do wykrywania regresji.

    > Wytłumacz mi jak to tam działa z tymi merge'ami, bo mi się to w głowie
    > nie mieści.

    W trunku masz rewizje:

    123
    150
    189
    197
    230

    Robisz switch to revision 189 i sprawdzasz regresje. Nie ma? To robisz
    switch do 150 i sprawdzasz. Nie ma? To na 123. Listę rewizji na trunku
    svn z przyjemnością wyrzuci jesli go poprosisz.

    Informajca z ktorego brancha to pochodzi w SVN jest (od niedawna o ile
    pamiętam) ale jest *zbedna* żeby wykonać ta operację.

    > A ty dalej powtarzasz wyuczone hasełka.

    Nie, to metodyka pracy z SVN.

    > Taka, że nie jestem badziewiarzem patrzącym się tylko na to co jest na
    > masterze/trunku/HEAD i przeszkadza mi szambo w historii projektu.

    Szambo tak naprawdę nie istnieje. Nie wpływa na cokolwiek. Jest
    przezroczyste. Jesli masz z tym problem to może to jest tylko Twoj problem.

  • 45. Data: 2010-10-06 05:42:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-10-06 01:22, Michoo wrote:
> [...]
    > tyle, że w odniesieniu do systemu kontroli wersji. Upierasz się, że
    > SVN(/C - niepotrzebne skreślić ;) ) przecież wystarcza, mimo, że małym

    To sporo więcej nie jest za darmo. Narzędzia wspomagające do gita,
    szczególnie klikalne, są o 100 lat za TortoiseSVN. Przynajmniej były rok
    temu kiedy usilnie szukalem *czegokolwiek* działającego, ale z chęcią
    poczytam co się zmieniło.

    SVN jest bardziej intuicyjny do gita. Próg wejscia jest nisko. IDE
    zazwyczaj ma go zintegrowanego.

    > Jedną z zalet rozproszonego systemu kontroli wersji jest to, że nie jest
    > potrzebny pełnoprawny serwer - patche można nawet i mailami przesyłać,
    > czy na jakiegoś ograniczonego ftp wrzucać.

    Podczas normalnej pracy z gitem ludzie narzekają na to że nie pamiętaja
    ktora poprawka z jakiego pliku jest do czego. IMHO jeśli mogę mieć
    centralny serwer to wygodniejsze że ktoś pilnuje numerków. Praca bez
    serwera ma sens kiedy naprawdę go nie można miec.

    > Poza tym dają zaletę używania
    > systemu kontroli wersji bez konieczności ciągłego połączenia z siecią i
    > bez robienia masy gałęzi w repo w czasie developowania.

    Gałęzie są prawie za darmo. Ani nie powiekszają znaczaco repo ani nie
    powodują przesyłania danych (a jedynie zmian).

    > Z moich
    > obserwacji wynika, że SVN zwłaszcza na początku sprawia, że commitowane
    > są duże porcje zmian a w efekcie zniechęca do systemów kontroli wersji

    Kwestia przecież umiejętności a nie samego systemu kontroli wersji.

  • 46. Data: 2010-10-06 08:52:59
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2010-10-06, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Po co? Przeciez 100 commitów na godzinę jest *bzdurą*.

    "Nie wiem czy to ma sens, ale nie będę czytał czy ma sens, bo nie ma
    sensu". A skąd pomysł że to commity przygotowane *przez niego*?

    > To jest historia. Po wykonaniu reverta repozytorimu jest w taki samym
    > stanie jak przed pierowtym commitem, jedyna róznica to inne numerki. 0
    > burdelu. Albo pokaż palcem gdzie on jest poza dyskomfortem psychicznym.

    Ano tu: commitujesz przez pomyłkę nieprawidłowo opisując rewizję. Na
    przykład złym numerem buga. A potem weź szukaj w historii poprawki na to
    co zrobiłeś.

    > Gówno prawda. Branch to publiczna piaskownica. Mozesz tam wkladać co
    > chcesz i potem to zlewać, psuć kod, generować dowolne błędy i regresje.
    > jest rzecza niezrozumiałą po co miałby ktoś to śledzić poza paranoją.

    Z daleka widać że nie miałeś do czynienia z kodem pisanym dla dużego
    klienta. Wierzysz że managierzy takiej Nokii czy innego Sony Ericssona
    mają ciekawsze rzeczy do roboty?

    > Wiec co jest upublicznianiem kodu w/g Ciebie?

    Zapewne wystawienie go w taki sposób, że ktokolwiek inny niż autor (np.
    kolega z projektu albo przedstawiciel klienta) może ten kod obejrzeć.

    > Commit na brancha? Jeśli
    > masz paranoje na punkcie podglądania cudzego kodu to można zastosować
    > prawa dostępu żby nikt Twoich zmian nie oglądał. Dalej nie rozumiem po co.

    Żeby managier od klienta nie jojczał że "ten kod się nie nadaje,
    niedopuszczalne, zrywamy umowę!".

    > Czepiasz się słów gubiąc przesłanie. Klient nie ma dostepu do branchu.

    Z dokładnością do sytuacji gdy sobie zażyczy takiego dostępu. Co wcale
    nie jest takie rzadkie.

> [...]

    > Informajca z ktorego brancha to pochodzi w SVN jest (od niedawna o ile
    > pamiętam) ale jest *zbedna* żeby wykonać ta operację.

    Czyli dostajesz coś w rodzaju "ja wiem co się zepsuło! samochód się
    zepsuł!". Przejście przez historię merge'owania pozwala dokładniej
    wyizolować błąd.

    > Szambo tak naprawdę nie istnieje. Nie wpływa na cokolwiek.

    Chyba że na wyszukiwanie informacji w historii.

    > Jest
    > przezroczyste. Jesli masz z tym problem to może to jest tylko Twoj problem.

    Widać nigdy nie potrzebowałeś przeglądać historii szukając konkretnych
    informacji.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 47. Data: 2010-10-06 08:56:51
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2010-10-06, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > szczególnie klikalne, są o 100 lat za TortoiseSVN. Przynajmniej były rok
    > temu kiedy usilnie szukalem *czegokolwiek* działającego, ale z chęcią

    Eeee... że tak głupio spytam... Po co klikane?

    > SVN jest bardziej intuicyjny do gita. Próg wejscia jest nisko. IDE
    > zazwyczaj ma go zintegrowanego.

    I zazwyczaj, zdaje się, to integracja na poziomie "zapisz zmiany",
    i "wyciągnij rewizję XXX". To naprawdę tak bardzo pomaga w pracy?

    > Podczas normalnej pracy z gitem ludzie narzekają na to że nie pamiętaja
    > ktora poprawka z jakiego pliku jest do czego. IMHO jeśli mogę mieć
    > centralny serwer to wygodniejsze że ktoś pilnuje numerków.

    ???
    A o co chodzi z tym "nie pamiętają która poprawka z jakiego pliku jest
    do czego"? Bo ja nie rozumiem. Czyżby chodziło o opisywanie komentarzami
    commitów?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 48. Data: 2010-10-06 09:21:12
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com>

    On 10/06/2010 10:56 AM, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Eeee... że tak głupio spytam... Po co klikane?

    Mam wrażenie, że pisząc "klikalne" ludzie mają na myśli nie "obsługiwane
    za pomocą myszki" a raczej "przedstawiające informacje w formie
    graficznej". Czasem warto zobaczyć drzewo a nie s-expression, mimo, że
    informacja w zasadzie ta sama.

    JD

  • 49. Data: 2010-10-06 09:36:44
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2010-10-06, Jędrzej Dudkiewicz <j...@n...com> wrote:

> [...]
    > za pomocą myszki" a raczej "przedstawiające informacje w formie
    > graficznej". Czasem warto zobaczyć drzewo a nie s-expression, mimo, że

    No OK. Ale to by pisali "przedstawiające w formie graficznej".
    `git show-branch' przedstawia historię branchy w formie właśnie
    graficznej, a nijak go klikanym nazwać nie można.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 50. Data: 2010-10-06 09:42:06
    Temat: Re: [OT] System kontroli wersji.
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Używałeś gałęzi w SVN?

    Owszem :)

    > Nie? To nie mamy o czym rozmawiać[*]. Dopiero od
    > niedawna (jak na cały system kontroli wersji, bo raptem od dwóch lat)
    > obsługuje w miarę automatycznie merge'owanie między gałęziami, ale to
    > jest bardzo upierdliwe, bo wystarczy zrobić głupią zmianę nazwy katalogu
    > w obrębie gałęzi i już dostajesz radosny komunikat "you have unmerged
    > changes; try merging them first" wzięty z sufitu.
    >
    > [*] Niżej się przyznajesz że jednak pracujesz. A widziałeś jak gałęzie
    > działają w czymkolwiek innym?

    Nie wszyscy mają potrzebę przewracania całej struktury kodu do góry
    nogami. BTW po takim przewróceniu trudniejszy merge jest drobiazgiem :)

    > Bo a) ta bardzo duża grupa ludzi potrzebuje tylko "zapisz to co ostatnio
    > robiłem" i b) SS i CVS są dosyć ubogimi systemami kontroli wersji.
    > Natomiast CC jest po prostu drogie i skomplikowane, choć z punktu
    > widzenia używania to akurat ClearCase jest fajniejsze od SVN.

    > Tak? Ja też pracowałem z gałęziami w SVN. I jakoś niezbyt się nadawały.
    > Taka proteza, porównując z prawie czymkolwiek innym na rynku (ClearCase,
    > git, Mercurial).

    SVN wymusza pewien określony porządek -- to w paru miejscach jest nawet
    zaletą.

    [...]
    kładnia była tworzona

    > O? To komitet Perla nadużywa alkoholu podczas zatwierdzania propozycji
    > składniowych? Pierwsze słyszę. Możesz podać źródło tych rewelacji?

    Nie wiem czego nadużywa, ale to był bardzo "twardy stuff". ;)

    pzdr
    \SK