  • 31. Data: 2016-03-23 10:19:14
    Temat: Re: Synchronizacja zegara przez GSM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    On 2016-03-23 09:49, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Czarek Grądys" napisał w wiadomości grup
    [...]
    >Myślę, że niestabilny czas jednak przeszkadza:
    >http://queue.acm.org/detail.cfm?id=2536492.

    Tak na szybko - w tym artykule nie widze slowa "clock", a "time" tez w
    innym kontekscie.
    On tu mowi, ze ma byc szybko, wrecz blyskawicznie, a nie, ze maja
    klopoty z roznymi czasami.

    A banki przyzwyczajone, ze klient placi w czwartek, informacja wplywa
    w piatek, zaksieguja to sobie w niedziele :-)

    Zadania systemowe sa problemem - np backup uruchomil sie o 1:00:00, a
    chwile pozniej przyszla korekta zegara na 0:59:30.

    J.

  • 32. Data: 2016-03-23 10:30:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Dlatego napisałem, że ważna jest *stabilność* zegara, a jego
    >dokładność
    >już mniej. Zaglądam czasem z nudów do pliku ntp.drift w swoich
    >komputerach.
    >Jago zawartość nie zmienia się często, co oznacza, że raz wyliczony
    >współczynnik korekcji starcza na długo, lokalny zegar pracuje
    >stabilnie.

    Kiedys sie temu przygladalem, i w takim "zwyklym pececie" nie bylo
    dobrze.
    Nastawy ustawione razy, mogly sie za dwa dni, po kolejnej
    synchronizacji, zmienic dosc istotnie.

    Oczywiscie to wbrew narzekaniom nie byly duze zmiany, no ale komputer
    odciety od sieci mogl sie po tygodniu o pare sekund przestawic.

    No i wez pod uwage, ze mu tu o serwerze wlaczonym stale.
    A przecietny komputer z windowsem - wlaczamy, bierzemy czas z RTC,
    potem system sobie liczy zegarem systemowym, wylaczamy.
    Dwa zegary, dwa dryfty, a ten systemowy mocno zmienny, skoro komputer
    sie nagrzewa i studzi.

    J.

  • 33. Data: 2016-03-23 10:40:49
    Temat: Re: Lokalizacja przez GSM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2016-03-22 o 12:33, J.F. pisze:

    >Google chyba po prostu zrobiło sobie bazę niezbędnych danych.

    IMO - z poziomu Javy J2ME to nie mieli dostepu do listy widocznych
    BTS, ani do "odleglosci" do nich.
    No chyba, ze jakies wytyczne dali i producent telefonu implementujac
    Jave mogl udostepnic te dane przez odpowiednia funkcje Javy.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Location_API_for_Java_
    ME

    Ale jak to dziala - nie wyjasnili.
    Nokia jest autorem JSR179, i jednoczesnie dostawca duzej ilosci BTS i
    sieci - to moze omineli operatorow ?

    Jak kto biegly w tej Javie, to moze znajdzie zrodlo.

    >Od użytkowników możesz pozyskać dane na temat tego, z
    >czym się łączą w danej chwili, jaka jest siła sygnały itp.

    Sila sygnalu jest zludna - w GSM byl lepszy wskaznik - odleglosc od
    BTS, gdyz system wymagal precyzyjnego timingu (takiego 500m).
    Ale cos mi chodzi po glowie, ze telefon to chyba znal w odniesieniu
    tylko do aktualnie uzywanego, jednego BTS.
    A nam trzeba 3 lub wiecej.

    J.

  • 34. Data: 2016-03-23 10:45:19
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-03-23 10:19, J.F. wrote:
    [...]
> [...]
    >
    > Zadania systemowe sa problemem - np backup uruchomil sie o 1:00:00, a
    > chwile pozniej przyszla korekta zegara na 0:59:30.
    Ale te transakcje przecież trzeba w pewnym momencie powiązać z czasem
    rzeczywistym i mogłoby się okazać, że transakcja która wg zegara
    systemowego została wykonana po jakiej innej transakcji na skutek
    korekty RTC została wykonana przed tą inną transakcją. A to daje się
    przeliczyć na pieniądze.

  • 35. Data: 2016-03-23 11:05:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2016-03-23 10:19, J.F. wrote:
    [...]
> [...]
    >systemowego została wykonana po jakiej innej transakcji na skutek
    >korekty RTC została wykonana przed tą inną transakcją. A to daje się

    Jak pisalem - w bankach jakby nie bylo to problemem.
    Ale moze w specyficznych sytuacjach jest.
    To moze jednak lepszy jakis wskaznik kolejnosci transakcji niz czas ?

    J.

  • 36. Data: 2016-03-23 11:07:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Kiedys sie temu przygladalem, i w takim "zwyklym pececie" nie
    > bylo dobrze. Nastawy ustawione razy, mogly sie za dwa dni, po
    > kolejnej synchronizacji, zmienic dosc istotnie.

    Ale w jakim systemie? Czas w DOS/Windows faktycznie w praktyce zależy
    wyłącznie od hardware. W porządnych systemach używających ntpd jest
    już inaczej. Zegar systemowy jest skorygowany przez doświadczalnie
    wyznaczony parametr. Tak maszynka, która sobie kilka dni pochodziła
    w sieci, nawet po odcięciu od niej zachowuje się o wiele lepiej
    od komputera z Windows. Jeśli oczywiście ma ona system plików z
    możliwością nieulotnego zapisu (flash przynajmniej). Dzisiaj taką
    maszynką może być wszystko -- od wielkich i drogich serwerów, aż
    po tablety, telefony i routery po kilkanaście euro za sztukę. Tylko
    Windows się ostał bez tego.

    > Oczywiscie to wbrew narzekaniom nie byly duze zmiany, no ale komputer
    > odciety od sieci mogl sie po tygodniu o pare sekund przestawic.

    Dla mnie są to ogromne zmiany. Zupełnie nieakceptowalne.

> [...]
    > z RTC, potem system sobie liczy zegarem systemowym, wylaczamy.
    > Dwa zegary, dwa dryfty, a ten systemowy mocno zmienny, skoro

    Teraz chyba już wpadli na to, by po włączeniu jednorazowo
    zsynchronizować czas z serwerem. Kiedyś nawet tego nie było.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2016-03-23 11:13:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

> [...]
    > systemowego została wykonana po jakiej innej transakcji na skutek
    > korekty RTC została wykonana przed tą inną transakcją. A to daje się

    W HFT od synchronizacji zegara ważniejszy jest czas propagacji
    w łączu telekomunikacyjnym. Gracze giełdowi oceniają je tak samo,
    jak gracze w CS. Chodzi o to, by szybko pobrać informację, podjąć
    decyzję i dać odpowiednie zlecenie. Powiązanie z realnym czasem
    następuje w komputerach giełdowych. Mnie jest wszystko jedno,
    czy milion dolarów zarobiłem w tej, czy w tamtej milisemundzie.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2016-03-23 12:04:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Wednesday, March 23, 2016, 10:12:01 AM, you wrote:

    > Co poradzimy, że w Microsofcie mają na ten temat inne zdanie? W Windows
    > jest jedynie możliwość okresowej synchronizacji ze zdalnym zegarem,
    > i to chyba tylko raz na dobę, o godzinie wybranej przez użytkownika.
    > Przynajmniej tak było, gdy ostatni raz widziałem ten system. A to wcale
    > nie tak dawno było. Jeśli zegar systemowy się śpieszy, to nie ma siły,
    > musi być skokowe cofanie czasu.

    Nie wiem, jak w nowszych wersjach, ale jeszcze w XP na pewno dało się
    ustawić w rejestrze częstszą synchronizację. Ja mam ustawione co trzy
    godziny.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2016-03-23 12:29:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ale w jakim systemie?

    Linux. Tez ten ntp drift ogladalem, ale chyba w innym pliku/patrzylem
    na aktualne dane.

> [...]
    >wyznaczony parametr. Tak maszynka, która sobie kilka dni pochodziła
    >w sieci, nawet po odcięciu od niej zachowuje się o wiele lepiej

    Od komputera z Windows zapewne. Tym niemniej ten wymagany wspolczynnik
    korekcji sie zmienial dosc istotnie.

    >Jeśli oczywiście ma ona system plików z
    >możliwością nieulotnego zapisu (flash przynajmniej).

    Masz na mysli odtworzenie zawartosci ntp.drift i uzycie do nowego
    startu komputera ?
    No to wraca pelnia problemow - czas poczatkowy ustawiony z RTC,
    komputer zimny i sie dopiero nagrzewa ...

    J.

  • 40. Data: 2016-03-23 12:47:36
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
    [..]
> [...]
    > Ale cos mi chodzi po glowie, ze telefon to chyba znal w odniesieniu
    > tylko do aktualnie uzywanego, jednego BTS.

    Komórka monitoruje kilka BTSów i każdy z nich ma swój parametr TA który
    jest bezpośrednio powiązany z odległością od niego.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html