  • 1. Data: 2011-10-18 22:41:30
    Temat: Sygnalizacja - strzałki - nadużycie?
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Planuję pewne rozwiązanie internetowo/społecznościowe i w dużej mierze ma
    się opierać na 'strzałkach' do serwera - chodzi o tanie użytkowanie dla
    userów. Czy sieci mogą zablokować na jakiejś tam podstawie wyjątkowo dużą
    liczbę 'strzałek' pod nasze numery? Czy są zapisy w umowach zabraniające
    takie użytkowanie telefonu? Chodzi mi o dzwonienie na mój numer (taki czy
    innych) z identyfikacją, ja wiem kto i na jaki nume dzwoni i to jest dla
    mnie wystarczająca informacja od usera, więc odrzucam połączenie.
    Co jeśli takich strzałek będzie w szczycie 100/1000/100k na godzinę?

  • 2. Data: 2011-10-18 23:14:54
    Temat: Re: Sygnalizacja - strzałki - nadużycie?
    Od: Maciej Bebenek <m...@b...org>

    Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl> wrote:
> [...]
    > mnie wystarczająca informacja od usera, więc odrzucam połączenie.
    > Co jeśli takich strzałek będzie w szczycie 100/1000/100k na godzinę?

    Taka dizałalność może zostać uznana za "generowanie sztucznego ruchu" albo
    "działania mogące powodować zakłócenia pracy sieci".

    Z technicznego punktu widzenia zestawienie połączenia (niezależnie czy w
    sieci stacjonarnej czy komórkowej) jest czynnością pochłaniającą najwecej
    zasobów sieci. Nie bez powodu w wielu telekomach do dziś istnieją opłaty za
    zestawienie połaczenia i oddzielnie za czas rozmowy, albo (w zasadzie
    równoważne) taktowanie typu 60/1.

  • 3. Data: 2011-10-18 23:20:07
    Od: Maciej Bebenek <m...@b...org>

    Maciej Bebenek <m...@b...org> wrote:
> [...]

    Żeby przyjąć 100 k zgłoszeń na godzinę, musiałbyś mieć, lekko licząc,
    jakieś 120-150 łączy przychodzących.

  • 4. Data: 2011-10-19 01:32:29
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@b...org>

> [...]
    > za
    > zestawienie połaczenia i oddzielnie za czas rozmowy, albo (w zasadzie

    Już nie opowiadaj bajeczek. Dla operatora zestawienie połączenia przez
    klienta jest zyskiem bo może pobierać opłaty za rozmowę za którą klient
    dobrowolnie zapłaci bo ma swój zysk. Nawet puszczenie strzałki statystycznie
    prowadzi do przeprowadzenia chcianej rozmowy.

  • 5. Data: 2011-10-19 13:57:11
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 18.10.2011 Maciej Bebenek <m...@b...org> napisał/a:

    > Żeby przyjąć 100 k zgłoszeń na godzinę, musiałbyś mieć, lekko licząc,
    > jakieś 120-150 łączy przychodzących.

    W przypadku SIP-ów - to nie problem i nie jest duży koszt i w praktyce do
    utrzymania przez 1 maszynę. Martwią mnie te zapisy w umowach, muszę to
    przedyskutować z potencjalnym dostawcą 'łączy' - bo to u niego będzie
    największy ruch z tego tytułu. Teoretycznie da się utrzymać numer za
    ~2zł/mc, pewnie przy dużym wolumenie da się jeszcze taniej.
    Z punktu widzenia usera to 1 strzałka na jakiś czas, ale u mnie może być
    tego sporo w szczycie - zależy od powodzenia przedsięwzięcia.
    Możliwe że dostawca zgodzi się na obsługę gdy dołożymy do tego SMS-y z
    tych numerów.

  • 6. Data: 2011-10-19 15:19:43
    Od: Ircys <i...@p...pl>

    On 19 Paź, 01:14, Maciej Bebenek <m...@b...org> wrote:

    > Taka dizałalność może zostać uznana za "generowanie sztucznego ruchu" albo
    > "działania mogące powodować zakłócenia pracy sieci".

    Wbrew pozorom "SZTUCZNOŚĆ ruchu" jest bardzo trudna do zarzucenia/
    wykazania
    gdy nie dochodzi do rozmowy.

    Ircys

  • 7. Data: 2011-10-19 21:37:32
    Od: Maciej Bebenek <m...@b...org>

    John Kołalsky <j...@k...invalid> wrote:
> [...]
    > dobrowolnie zapłaci bo ma swój zysk. Nawet puszczenie strzałki
    > statystycznie prowadzi do przeprowadzenia chcianej rozmowy.

    To Ty opowiadasz bajki. Ruchu jałowego rzędu kilkuset tysięcy wywołań na
    dobę pod jeden i ten sam numer nie da rady zamieść pod dywan. Od razu
    zainteresuje się tym chociażby dział fraudów.

  • 8. Data: 2011-10-20 15:38:47
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 19.10.2011 Maciej Bebenek <m...@b...org> napisał/a:

    > To Ty opowiadasz bajki. Ruchu jałowego rzędu kilkuset tysięcy wywołań na
    > dobę pod jeden i ten sam numer nie da rady zamieść pod dywan. Od razu
    > zainteresuje się tym chociażby dział fraudów.

    Tzn to nie będzie ruch 'jałowy' z punktu widzenia rozwiązania, to że potrzebuję
    informacji zwrotnej od 'społeczniowca' nie znaczy że ja do niego nie będę
    pisał i to normalnymi płatnymi sms-ami. On ma mi dawać odpowiedź bez ponoszenia
    kosztów i to jest wymyślone strzałkami. Gdy tych strzałek będzie kilkadziesiąt,
    nawet pewnie set to nikt się tym nie przejmie. Gdy wedzie na kilo i nastepne
    wielokrotności to może być już problem - i tu się obawiam problemów - jak
    sieć będzie miała więcej userów. Ruch z 1 telefonu nie będzie duży, problemem
    będzie sieć docelowa.

  • 9. Data: 2011-10-20 20:30:55
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-10-20, o godz. 15:38:47
    Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > być już problem - i tu się obawiam problemów - jak sieć będzie miała
    > więcej userów. Ruch z 1 telefonu nie będzie duży, problemem będzie

    A czy najprościej nie jest zapytać operatora jakiego chcesz użyć o jego
    interpretację? Najlepiej na piśmie żeby mieć jego wykładnię gdy zmieni
    się zdanie.

    Zdrówko

  • 10. Data: 2011-10-20 21:20:04
    Od: Maciej Bebenek <m...@b...org>

> [...]

    > sieć będzie miała więcej userów. Ruch z 1 telefonu nie będzie duży, problemem

    Z punktu widzenia sieci A i B to będzie ruch jałowy. Jednak, jeżeli to
    będzie tysiąc wywołań na dobę, pewnie nikt sobie głowy tym nie zawróci. Ale
    - jak pisałeś - przy kilkudziesięciu tysiącach na godzinę - może.

    Nie wiem, czy w "normalnym" abonenckim SIP-ie tak można, ale lepiej by
    było, żeby w ogóle nie dochodziło do zestawienia połaczenia. Czyli po
    przyjściu komunikatu setup_call wysłać od razu call_reject albo lepiej
    busy. Wtedy IMO wygląda to normalniej :-)