    From: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Światło widzialne
    Date: Wed, 30 Dec 2009 19:39:42 +0100

    XX YY wrote:

    > qrde pomieszane z poplataniem.
    > w pierwszej czesci piszesz o fotografii w podczerwni czyli filtrze
    > przepuszczajacym podczerwien , odcinajacym swiatlo o krotszej fali.
    >
    > w drugiej czesci piszesz o filtrze odcinajacym podczerwien.
    >
    > taki filtr masz wbudowany przed matryca , jako ze matryce w
    > odroznieniu od typowych materialow analogowych sa czule na podczewrien
    > i odcina sie doplyw tego swiatla.
    > zakrecenie filtra odcinajacego podczerwien na obiektyw jest fanaberia
    > - chyba ze chcesz fotografowac wnetrze pieca hutniczego ?

    jesteś pewien?

    a pamiętasz Nikona D70 on miał za słaby lub odcinajacy zbyt nisko filtr IR,
    efektem były brązowe czarne tkaniny.
    efekt był w świetle sztucznym żarowym i w świetle słonecznym, przy lampie
    błyskowej niet.

    a kolega pisze "Oddałem do naprawy jeden z aparatów i wrócił z naprawy bez
    tego filtra" czyli potencjalnie może mieć problemy.