-
151. Data: 2012-07-23 09:40:32
Temat: Re: ?wiat?a drogowe w dzie? - inaczej
Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>
Tom01 pisze:
> Przykład jest idealny, bo tak właśnie działa zależność między prądem i
> napięciem w obwodzie. Prądu się nie produkuje, prąd płynie pod wpływem
> różnicy potencjałów a produkuje się właśnie potencjał elektryczny.
Myślę, że "kłótnia" bierze się z faktu, że motocyklowy regulator
napięcia jest podłączony równolegle do źródła, a nie tak jak to jest w
większości układów elektronicznych szeregowo.
Wiadomo że alternator bez obciążenia będzie generować wyższe napięcie
przy wyższych obrotach. Bez regulatora jakakolwiek elektronika bez
wbudowanego regulatora napięcia pracującego w szerokim zakresie ulegnie
uszkodzeniu lub będzie nieprawidłowo pracować.
Pytanie: dlaczego w motocyklach stosowane są regulatory podłączone
równolegle zamiast szeregowo?
Jedną z przyczyn może być unikanie zbyt wysokiego napięcia w instalacji
(na wyjściu z alternatora).
Regulator szeregowy mógłby mieć zaletę mniejszego zużycia energii (jeśli
odbiorniki były oszczędniejsze - np. diody LED)
--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar
-
152. Data: 2012-07-23 20:11:26
Temat: Re: Światła drogowe w dzień - inaczej
Od: __Maciek <i...@c...org>
Sat, 21 Jul 2012 11:56:51 +0200 Andrzej Lawa
<a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał:
>> a nie może być jakaś przetwornica impulsowa stabilizująca napięcie (w
>> regulatorze) ?
>A widziałeś może, jakiej wielkości jest przeciętny zasilacz impulsowy o
>mocy w okolicy kilkuset wat?
Po pierwsze to dlaczego kilkuset? Powiedzmy że masz z przodu lampę
55W, z tyłu 5W i to jest wszystko co musi działać stale w czasie
jazdy, rzeczy działające "okazyjnie" - kierunkowskazy, klakson, lampa
stopu pociągną prąd z akumulatora - alternator i przetwornica nie musi
tego zapewnić, następnie ubytek się doładuje. Wychodzi więc że
przetwornica musiałaby mieć moc min. 80W (20W zapasu), załóżmy że damy
większy zapas i przetwornica będzie mieć 100W.
Nie musi mieć filtrów wejściowych jak w zasilaczu komputerowym,
akceptowalny jest też wysoki poziom ripli, więc kondensatory wyjściowe
nie muszą być duże, dławik wyjściowy też niepotrzebny. Nie musi być
izolowana jak zasilacz sieciowy więc odpadają kolejne elementy.
Najważniejsza rzecz - trafo - załóżmy że nie szalejemy zbytnio z
częstotliwością, przyjmijmy 100kHz. Dobierając z grubsza z tabel w
katalogu Magneticsa (dla topologii push-pull) dostajemy rdzenie (WaAc
ok. 0,4cm^4) - E25/10/13, P26/16, RM10, a więc główne wymiary
transformatora nie przekroczą 30mm.
Topologia forward (WaAc=0,8cm^4): E34/14/10, ETD29 - niewiele
większe.
-
153. Data: 2012-07-23 20:13:21
Temat: Re: |wiat3a drogowe w dzien - inaczej
Od: __Maciek <i...@c...org>
Sat, 21 Jul 2012 08:48:40 +0000 (UTC) AZ <a...@g...com>
napisał:
>>> A z prundem co sie stanie?
>> nic, a co ma si? dzia?? Nie odbierasz go i juz
>To interesujace jest :-)
OMFG...
-
154. Data: 2012-07-25 08:10:58
Temat: Re: ?wiat?a drogowe w dzie? - inaczej
Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
W dniu 23.07.2012 09:40, Piotr Rezmer pisze:
> Pytanie: dlaczego w motocyklach stosowane są regulatory podłączone
> równolegle zamiast szeregowo?
Sam się nad tym zastanawiałem i jedyne co póki co przyszło mi do głowy,
to wydajność przy założonych warunkach pracy - tzn. słaby alternator w
którym raczej będzie brakować mocy (albo dla upierdliwych dupków: będzie
brakować siły elektromotorycznej wystarczającej do wytworzenia w
odbiornikach potrzebnej mocy ;-> ) przy danych obrotach niż będzie jej
za dużo.
W takim układzie przy pełnym obciążeniu w regulatorze właściwie nic nie
powinno się marnować.
> Jedną z przyczyn może być unikanie zbyt wysokiego napięcia w instalacji
> (na wyjściu z alternatora).
Coś w tym może być... U mnie po odłączeniu regulatora (tylko nie
pamiętam, w której maszynce to mierzyłem... czy w FES250 czy GSX400e)
między "fazami" było przy umiarkowanych obrotach prawie 90V.
A tak zawsze będzie obciążać i "dusić" napięcie wychodzące z alternatora...
-
155. Data: 2012-07-25 08:17:44
Temat: Re: Światła drogowe w dzień - inaczej
Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
W dniu 23.07.2012 20:11, __Maciek pisze:
>>> a nie może być jakaś przetwornica impulsowa stabilizująca napięcie (w
>>> regulatorze) ?
>
>> A widziałeś może, jakiej wielkości jest przeciętny zasilacz impulsowy o
>> mocy w okolicy kilkuset wat?
>
> Po pierwsze to dlaczego kilkuset? Powiedzmy że masz z przodu lampę
> 55W, z tyłu 5W i to jest wszystko co musi działać stale w czasie
Niektórzy mają podwójne światła. Do tego dochodzi np. nawigacja.
> jazdy, rzeczy działające "okazyjnie" - kierunkowskazy, klakson, lampa
> stopu pociągną prąd z akumulatora - alternator i przetwornica nie musi
> tego zapewnić, następnie ubytek się doładuje. Wychodzi więc że
> przetwornica musiałaby mieć moc min. 80W (20W zapasu), załóżmy że damy
> większy zapas i przetwornica będzie mieć 100W.
IMHO mało. Po rozruchu prąd ładowania może być i kilka amperów. Zapłon
wg. mnie przy maksymalnych obrotach i kilku cylindrach też może wziąć i
100W, jeśli nie więcej (skoro w Charcie 210 przerobionym na 12V nowy
zapłon na 12V bierze wg. raportów w sieci do 2A).
[ciach]
> częstotliwością, przyjmijmy 100kHz. Dobierając z grubsza z tabel w
> katalogu Magneticsa (dla topologii push-pull) dostajemy rdzenie (WaAc
> ok. 0,4cm^4) - E25/10/13, P26/16, RM10, a więc główne wymiary
> transformatora nie przekroczą 30mm.
> Topologia forward (WaAc=0,8cm^4): E34/14/10, ETD29 - niewiele
> większe.
Myślisz, że zmieścisz się w pudełku zapałek? (bo taką wielkość ma
mniej-więcej mój regulator)
-
156. Data: 2012-07-25 10:55:20
Temat: Re: ?wiat?a drogowe w dzie? - inaczej
Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
W dniu 23.07.2012 09:40, Piotr Rezmer pisze:
> Pytanie: dlaczego w motocyklach stosowane są regulatory podłączone
> równolegle zamiast szeregowo?
> Jedną z przyczyn może być unikanie zbyt wysokiego napięcia w instalacji
> (na wyjściu z alternatora).
Dlatego, że motocyklowy regulator działa na zasadzie dzielnika napięcia.
--
Tom01
-
157. Data: 2012-07-25 11:10:18
Temat: Re: ?wiat?a drogowe w dzie? - inaczej
Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
W dniu 25.07.2012 08:10, Andrzej Lawa pisze:
> Coś w tym może być... U mnie po odłączeniu regulatora (tylko nie
> pamiętam, w której maszynce to mierzyłem... czy w FES250 czy GSX400e)
Nie "może być" tylko jest. Proponuję zapoznać się jak działa i
ważniejsze jak się liczy najprostszy dzielnik napięcia.
> między "fazami" było przy umiarkowanych obrotach prawie 90V.
W jednocewkowej prądniczce silniczka podobnego do komarkowego indukuje
się ponad 20V. Tylko co z tego? To jest SEM a nie napięcie.
--
Tom01