    Date: Wed, 09 Feb 2011 22:17:07 +0100
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Suzuki Grand Vitara - ocena ogłoszenia

    W dniu 2011-02-09 10:34, Heraklit pisze:
    > Szukam dla siebie suv-a i trafiłem na coś takiego:
    > http://otomoto.pl/suzuki-grand-vitara-salonowa-ideal
    na-C15530853.html.
    > Czy w ofercie zauważacie jakiś haczyk, coś co wzbudza podejrzenie lub o
    > co zapytać telefonicznie, by zweryfikować prawdziwość oferty?

    Jest to samochód sprowadzony z USA.

    Zwrócić uwagę należy na brak obowiązkowych w Polsce bocznych
    kierunkowskazów (dorobienie to niewielki koszt).
    Zapytaj czy światła mijania świecą symetrycznie czy po europejsku (czyli
    pobocze oświetlają wyżej).
    I jeżeli światła świecą po europejsku, to w jaki sposób zostały przerobione.
    Bo światłach soczewkowych czasami wystarczy wymienić przysłonę i
    rezultaty są wtedy "jak z fabryki".
    Natomiast czasami nie jest to możliwe (np. w przypadku reflektorów) i
    najtaniej wkleja się wtedy jakąś dodatkową optykę w reflektor i te co
    widziałem tak zrobione, świeciły dużo gorzej niż oryginalne.
    Najlepiej w takim wypadku kupić reflektory od wersji europejskiej.

    Jeżeli reflektory są symetryczne, to będziesz miał problemy na
    przeglądach, a symetryczne światła są po prostu dużo gorsze niż nasze.

    AFAIK Suzuki na rynek amerykański daje samochody z kierunkowskazami
    europejskimi (czyli osobne, pomarańczowe), więc przynajmniej z tym
    problemu nie będzie.

    Kolejna sprawa - brak przełącznika napędów, czyli prawdopodobnie jest to
    samochód z napędem tylko na tył (co ma wady i zalety).

    Przebieg zapewne jest w milach (czyli x1.6)

    Samochody sprowadzane z USA to są zazwyczaj samochody powypadkowe, które
    zostały zakwalifikowane jako nienaprawialne z przyczyn ekonomicznych
    (nazywane tam "salvage"), albo nienaprawialne z przyczyn technicznych
    (czyli "total loss").
    Salvage niekoniecznie musi oznaczać poważny wypadek - przeglądając
    ogłoszenia widać że czasami niewielki dzwon (takie nawet stłuczki spod
    świateł gdzie już odpaliły poduszki) skutkuje statusem "salvage".
    Niektórzy handlarze opowiadają bajki, że w USA wystarczy zarysowany
    błotnik żeby samochód był "salvage", ale w to to nie wierz :)

    Na bezwypadkowość to bym nie liczył, ale historia aut sprowadzanych z
    USA jest zazwyczaj dobrze udokumentowana.
    Zapytaj sprzedającego o VIN samochodu (później przy ewentualnym
    oglądaniu sprawdź czy podał prawidłowy)
    Wejdź na forum http://www.bezwypadkowy.net/ i tam poproś bywalców o
    wyszukanie informacji o samochodzie na podstawie numeru VIN, albo zamów
    sobie taki w firmie Carfax.
    Dostaniesz dane z amerykańskiego systemu z historią auta, spisanym
    przebiegiem przy poszczególnych przeglądach, stanem poduszek
    powietrznych i informacjami o ewentualnych przygodach.
    Czasami znajdą też zdjęcia z aukcji na których samochód był wystawiony
    (wtedy dokładnie są obfotografowane uszkodzenia).
    Jak szukałem sobie auta z USA, to napisałem też maila do wydziału
    komunikacji okręgu gdzie zdarzył się wypadek, skierowano mnie do biura
    szeryfa gdzie dostałem nawet raport policji ze zdarzenia.