    Date: Mon, 19 Mar 2012 11:52:26 +0100
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Stop wysokim cenom paliw w Polsce - odsłona druga

    Ergie wrote:
> [...]
    .pl...
    lipca_2005%29

    > No właśnie w Londynie nie w Pakistanie czujesz różnicę? To, że się
    > przypadkiem skrzywdzi jakiś promil swoich jest wpisane w ryzyko.

    > Aha! No w końcu ktoś mi wyjaśnił - więc nie chodzi o protest przeciwko
    > wysokim cenom paliwa, politykom czy rafineriom ale przeciwko tym którzy
    > zarabiają więcej, mniej wydają lub po prostu lepiej gospodarują swoimi
    > wydatkami.
    >
    > No teraz już rozumiem - zwykłą zawiść. Standardowa modlitwa Polaka nie
    > chce by jego krowa dawała więcej mleka, ale by sąsiadowi jego krowa
    > zdechła.

    aliwowej-powinno-powstac-7-tys-km-autostrad-i-drog/

> [...]
    >
    > Bo mają takich a nie innych przywódców lub klasę rządzącą? Dlaczego z
    > dwóch Korei które startowały od zera po wojnie jedna jest potęgą
    > nowoczesnych technologii a w drugiej ludzie umierają z głodu? Dlaczego
    > jedne kraje żyją z turystów a inne nie chcą darmowych pieniędzy
    > "zgniłego zachodniego turysty"?

    > Bo im w odbudowie pomagały USA a nam przeszkadzał ZSRR? Dlatego, że
    > przez lata Polacy pod radziecką okupacją nie pracowali tylko udawali, że
    > pracują zgodnie z zasadą "czy się stoi, czy się leży XXX się należy",
    > więc nasz pkb per capita wynosił mniej niż połowę niemieckiego?

    I nie zapominajmy, że na starcie też nasz PKB był niższy. Znacznie niższy.

    Po Wojnie gdzieś koło roku 1950 mieliśmy PKB nba głowę ok. połowy zachodniego.
    Potem różnica urosła do 3-krotnej (na koniec PRL). Dziś jest mniejsza (nieco)
    niż dwukrotna. Mnie więcej w 2010 roku nadrobiliśmy straty (tzn wzrost różnicy)
    z PRL.

    > Dlatego,
    > że szefem zostawało się po linii partyjnej a nie według umiejętności, a
    > przysłowiowy profesor zarabiał mniej od przysłowiowego hydraulika?
    >
    > Porównaj sobie rozwój w XX-leciu międzywojennym Polski na tle Europy. To
    > samo społeczeństwo, ale bez okupanta rozwijało się i bogaciło jakby
    > "trochę" szybciej.

    W 1920 nasz PKB był na poziomie przełomu wieków przez 20 lat udało się go
    podciągnąć do poziomu z przed I wojny. Ale i tak było wcale nie różowo:
    "w latach Wielkiego Kryzysu bezrobocie wzrosło do 43,5 proc., a płace spadły o
    38 proc.." Tak, tak to IIRP koło 30 roku.

    Średnio w dzisiejszych dolarach to było ~2300$

    Dzisiejsze PKB to jakieś 21000$. "Drobna" różnica tak z 9x.

    pzdr
    \SK