  • Data: 2012-03-19 12:14:10
    Temat: Re: Stop wysokim cenom paliw w Polsce - odsłona druga
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora

    ojciec wrote:
    [...]
    > Anglicy dziś pracują tak jak napisałęś że się w PRL pracowało a pomimo
    > mają większe PKB niż Polska, jak to możliwe(widziałem na własne oczy)?
    > Pytam bo nie wiem.

    Raz, mają większą efektywność tej marnej (jeśli istotnie jest marna praca). Tzn.
    to co zrobią jest marnowane w dużo mniejszym stopniu. Jakość tego co produkują
    też jest odpowiednio wyższa. Silnik turbowentylatorowy Rolls-Royce'a jest "coś
    tam" wart. Skrzydło AirBusa takoż. A nawet trzymając się tematu grupy -- Za
    RangeRovera tyż się sporo płaci -- "nieco" więcej niż za Syrenkę czy Malucha :)

    Dwa, znaczna część tego co robią to są usługi -- wykonywane sprzedawane lokalnie
    po cenach lokalnych. Anglik za marne 1000 funtów robić nie będzie. Polak zrobi
    taniej niż Anglik ale nie za mniej niżby dostał u siebie w kraju (i to nie w
    swojej wiosce jeśli akurat jest z wioski ale po emigracji do miasta). Usługi
    więc kosztują bo muszą tych usługodawców utrzymać i dać im tyle pieniędzy by im
    się w ogóle chciało robić.

    Trzy, PKB opiera się w znacznym stopniu na kapitale zakumulowannym przez
    dziesięciolecia, a nawet wieki. Tzn. jest więcej bogactwa i to bogactwo krąży.
    Bogaci kupują więcej usług, więcej produktów itd. Anglik żyjący poniżej
    lokalnego progu ubóstwa dla jakiegoś gościa z centralnej afryki jest bogaczem.
    Nawet biedni mają telewizory, pralki, lodówki, zmywarki, ba nawet samochody
    (stare ale mają).

    > Dobry rozgarnięty hydraulik i dziś w cenie.Tylko gorsze stroje
    > pracownicze ma od profesora.
    >
    > Dziś szefem zostaje się nadal po układzie.Co po niektóre stanowiska
    > dyrektorskie nadal są sterowane przez partie.To nie jest tylko domena
    > Polski pooglądaj dokumenty o USiA, ostatnia awantura z niemieckim
    > prezydentem.

    Toteż procentową różnicę jaką "wypracowaliśmy" w czasach PRLu udało nami się (w
    2010) nadrobić -- tzn. gdyby nie było PRLu i gdybyśmy się od 1950 roku rozwijali
    w średnim tempie zachodnim to po 2010 mielibyśmy (minimalnie) gorzej niż mamy.
    Od 1992 nadrobiliśmy z poziomu ponad 3-krotnej różnicy do mniej niż 2-krotnej.
    Do 1992 "wypracowaliśmy" zjazd z różnicy pon. 2x po zakończeniu podstawowej
    odbudowy w 1950r (do 1950 wzrost gospodarczy był znaczny -- ilość wykonanych
    pracy była wszak ogromna -- po prostu odbudowywano co się dało) do ponad 3x.

    [...]
    > Nie wiedziałem o tym, byłem przekonany że amerykanie przysporzyli temu
    > narodowi tylko cierpienia.

    Zwiększył się bałagan. Można zginąć w zamachu (ale wcześniej można było zgnić w
    łapach bezpieki). Ale ludzie wiwatujący na zwalanym pomniku "Ojca Narodu" byli
    autentyczni -- to nie byli przebrani Marines.

    pzdr
    \SK