  • 1. Data: 2023-04-02 08:22:37
    Temat: Sterownik LED kontra smartfon
    Od: Marvin <n...@s...com>

    Do projektu reklamy został opracowany sterownik oświetlenia. Nic
    wielkiego. Ma 6 kanałów, z których każdy może być wejściem lub wyjściem,
    z MOSFET-ami podłączonymi do mikrokontrolera. Steruje tym Attiny13 bo
    był najtańszy a program jest banalny, ale na płytce można wlutować też
    inny procesor o lepszych zasobach.

    Sterownik działa, bo to prościzna jest, ale padło pytanie - czy można by
    sterować tym ze smartfona? Znaczy się programować kolejność zapalania
    lamp, włączyć/wyłączyć, tempo ustawić.

    Umiem podłączyć do AVR-a moduł Bluetooth pracujący w trybie
    przeźroczystym dla danych. Robiłem to w Arduino ,,x" razy. Mam nawet
    napisany gotowy uniwersalny interpreter komend przylatujących UART-em,
    dzięki czemu byłbym w stanie sterować sterownikiem przez Bluetooth
    wysyłając z terminala na smarfonie komendy i parametry przez port
    szeregowy. To nie jest problem i dałbym radę szybko zrobić aby działało
    ,,jakoś".

    Wiem, że użycie terminala na smarfonie, to anachronizm. Przydałaby się
    aplikacja. Najlepiej, gdyby ten sterownik był zgodny z jakimś
    popularnym, open-source'owym systemem. Taki, aby nie był unikatowy tylko
    zgodny i mógł być elementem jakiegoś większego rozwiązania.

    Aplikacji na smarfona nie napiszę, bo nie mam kompetencji, ale może da
    się mikrokontroler w sterowniku oprogramować, aby całość była widoczna
    dla jakiegoś Domoticza czy czegoś? Może da się jakimś no-code
    generatorem stworzyć aplikację. Niemniej wolałbym nie tworzyć
    1001-systemu domowej automatyki.

    Była tu parę wątków temu dyskusja na podobny temat i odniosłem wrażenie,
    że wiele tam piszących ma wiedzę w tym temacie i jest w stanie pchnąć
    mnie w dobrym kierunku.

    Marvin

  • 2. Data: 2023-04-02 12:28:53
    Temat: Re: Sterownik LED kontra smartfon
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2023 08:22, Marvin wrote:
    > aplikacja. Najlepiej, gdyby ten sterownik był zgodny z jakimś
    > popularnym, open-source'owym systemem. Taki, aby nie był unikatowy tylko
    > zgodny i mógł być elementem jakiegoś większego rozwiązania.

    1) ESP8266/ESP32 + Tasmota, sterowanie przez przymitywne www
    2) 1)+ zewnętrzny sewer MQTT [1] + jakieś gotowe proste apliakcje do
    komunikacji z MQTT [2]
    3) Jakieś większe wypasy IoT typu Supla

    Punkt 1) może być też zrobony częściowo za pomocą ESPHome, ale tam bez
    czegoś więcej po stronie serwera nie będzie łatwo. Tasmota jest
    trywialna, flashujesz i już, reszta konfiguracji z poziomu Tasmoty.

    Innymi słowy, albo wywal AVRa i wstaw ESP8266 albo podepnij do tego AVRa
    ESP8266. To otwiera masę możliwości dalej.

    Jesli to ma być całkowicie offline, to sytuacja jest inna i wymaga
    innych narzędzi (w tym zazwcyzaj serwera pracującego w domu 24/h).
    Aczkolwiek ESP8266+Tasmota udostepniają bardzo prymitywny interfejs w
    sieci lokalnej, jesli trzeba.

    [1] Np. https://www.hivemq.com/public-mqtt-broker
    [2] Używałem MQTT Dash, moze jest coś lepszego obecnie

  • 3. Data: 2023-04-02 13:28:26
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 02.04.2023 o 12:28, heby pisze:

    > 1) ESP8266/ESP32 + Tasmota, sterowanie przez przymitywne www

    Dzięki za wyznaczenie kierunku!

    A gdyby ograniczyć się do tego aby ten sterownik miał Wifi pokazywał
    swój stan i pozwalał na ustawienia przez prymitywne www (webserwer) to
    coś zmienia?

    Marvin

  • 4. Data: 2023-04-02 15:35:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2023 13:28, Marvin wrote:
    > Dzięki za wyznaczenie kierunku!
    > A gdyby ograniczyć się do tego aby ten sterownik miał Wifi pokazywał
    > swój stan i pozwalał na ustawienia przez prymitywne www (webserwer) to
    > coś zmienia?

    Tasmota ma prymitywny webserwer i potrafi wystawić prymitywny interfejs
    typu "włacz/wyłacz" albo "pokaż napiecie" itd itp.

    Możesz też programować ESP8266 w Arduino, aczkolwiek uwazam to za
    bardziej kłopotliwe - napisanie całego wygodnego konfiguratora przez www
    jest zawsze jakaś praca, która w Tasmocie jest wykonana, ale
    jednoczesnie Tasmota ma ograniczone do "typowych" we/wy i nic super
    specjalnego nie będzie obsługiwać bez zmiany kodu. Nie wykluczam, że
    takich projektów jest więcej, ja mam doświadczenia tylko z Tasmotą.

    Innymi słowy, poniewaz nie wiadom oco chcesz sterować i jak, to ciężko
    zgadnąć co się nada.

    Gdybyć wywalił tego AVRka i wstawił Tasmote, to np:

    https://tasmota.github.io/docs/Lights/

    Ale jedocześnie mi się w ogóle wydaje, że starasz się trochę kwadratowe
    koło wynaleźć.

    Może najprościej było by kupić gotowe wyłączniki sonoff, użyć aplikacji
    producenta i zapomnieć o problemach? W razie co system można rozbudować
    o dodatkowe czujniki/ukłądy wykonawcze i tanim kosztem zbudować jakas
    namiastkę smart home, który dla przecietnego suwerena jest aż nadto.
    Wydziomabie tego na ATTiny jest możliwe, ale zajmie Ci za dużo czasu.

  • 5. Data: 2023-04-02 18:24:04
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > namiastkę smart home, który dla przecietnego suwerena jest aż nadto.
    > Wydziomabie tego na ATTiny jest możliwe, ale zajmie Ci za dużo czasu.

    Jak powiedziałem, sterownik należy do kategorii banalnych. Jest
    dołączony do wyjścia zasilacza LED 12V a do niego są doczepione 4 taśmy
    LED zamontowane w reklamie. I ten sterownik te taśmy zapala w sekwencji.
    Zapalanie i gaszenie są robione płynnie na PWM-ie.

    Koncepcja jest taka, aby można było bezprzewodowo ze smartfona coś tam
    zmienić zamiast wymieniać firmware: szybkość rozjaśniania, pattern
    zapalania, może jakieś opóźnienie. W kolejności pewnie będą miksy kolorów.

    W Arduino nie chciałbym kombinować. Zrobiłem kiedyś spory interpreter
    komend z interfejsu UART i mi starczy ?

    Sonoff brzmi doskonale, ale czy można kupić to w postaci chipa/małego
    modułu do montażu na własnej PCB i jakoś zintegrować? Bo widzę, że w
    formie płytki to tylko przekaźnik jest oferowany.
    Jeśli to tylko jest sterowanie on/off, to raczej odpada.

    Jak nie to wskazana Tasmota wygląda pięknie, bo można kupić mały moduł z
    ESP i wlutować go na własną płytkę.

    Marvin

  • 6. Data: 2023-04-02 18:35:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2023 18:24, Marvin wrote:
    > Jak nie to wskazana Tasmota wygląda pięknie

    Niestety z opisu działania wynika, że średnio się nadaje.

    Zainteresuj się jednak rękodziełem:

    https://elportal.pl/projekty/komunikacja-rf/534-node
    mcu-esp8266-webserver

  • 7. Data: 2023-04-02 18:43:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 2 kwietnia 2023 o 18:25:07 UTC+2 Marvin napisał(a):

> [...]
    > Jeśli to tylko jest sterowanie on/off, to raczej odpada.
    >
    > Jak nie to wskazana Tasmota wygląda pięknie, bo można kupić mały moduł z

    No ale podstawowe pytanie - czy te zmiany ma robić klient, co kupił sterownik, czy
    ktoś z serwisu (nieco powyżej poziomu średnio inteligentnego matoła)?

    W ATtiny13 i tak nie masz UART (a jak zrobiłeś sterowanie 4 wyjść PWM - zakładam, że
    niezależne, pewnie błędnie).
    Ale i tak byś w jego EEPROM zbyt wiele "komend programu" nie zapisał.
    Bo w sumie robi się tu już może nie BASIC, ale coś w rodzaju LOGO.

  • 8. Data: 2023-04-02 18:45:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Ogólnie ciekawym podejściem jest użycie serwera do migania diodą, ARM już nie styka
    ;P
    Komputer w każdej klamce rozumiem, bo jest praktyczny, ale serwer do reklamy (zapewne
    outdoor) to zdecydowanie więcej kłopotu niż zysku.

  • 9. Data: 2023-04-02 18:56:41
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.04.2023 o 18:24, Marvin pisze:

    > Jeśli to tylko jest sterowanie on/off, to raczej odpada.

    A co chcesz tym robić oprócz on/off?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2023-04-02 19:00:00
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > A co chcesz tym robić oprócz on/off?

    Nodobra, skumałem. Chcesz łapkami zrobić coś, co jest za 4dychy do kupienia.

    https://www.mediaexpert.pl/dom-i-ogrod/inteligentny-
    dom/inteligentne-tasmy-led/tasma-led-gosund-sl1-2-8-
    m-wi-fi?gclid=Cj0KCQjwz6ShBhCMARIsAH9A0qUYscLQWxgI88
    1aLbtesiWl7iYiW98mQVqaxgc6fMF7dQ0CzjtloSkaAkGeEALw_w
    cB
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>