  • Data: 2009-02-07 17:00:51
    Temat: Sterowanie świetlówkąkompaktową za pomocą triaka
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com> szukaj wiadomości tego autora

    Hej,

    Proszę o pomoc, nie mam doświadczenia w budowaniu układów sterowania opartych
    na triakach.

    jest układ jak na schemacie:

    http://matrix.verox.pl/~verox/triak.png

    Żywcem zerżnięty z pdf'a do MOC3020, z obciążeniem typu żarówka wszystko
    działa jak trzeba, jednak po obciążeniu świetlówką kompaktową/LED światła nie
    da się zgasić (nie próbuję ściemniać, jedynie zgasić!). Rozumiem dlaczego tak
    jest prąd płynie przez obciążenie w układzie szeregowo połączonych R6 C1.
    Jak wynika z obliczeń reaktancja kondensatora to ok 32 kohm + 2.4 k R to 34.4
    kohm, co daje ok 6.6 mA - a to może wystarczyć do zapalenia (częściowego)
    świetlówki. Swoją drogą jeśli tam jest włączona żarówka to tracone jest 1.5 W
    mocy (czy to wogóle możliwe ? Czy się pomyliłem ?)

    Ale do rzeczy. Czy da się (i jak :-) Zmodyfikować ten układ w taki sposób by
    dało się przy jego pomocy sterować obciążeniem typu świetlówki kompaktowe ?

    Pozdrawiam,

    --
    [tomek <at> kalety <dot> net] vy 73! de SP9UOB