  • 11. Data: 2010-03-29 07:48:35
    Temat: Re: Sterowanie 900 serwami modelarskimi
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Mar 2010 00:09:47 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Użytkownik "Waldemar Krzok
    >
    >A wokół takiego procka, który wysteruje 30 serw co powinno być?
    >Chodzi mi o koszty.

    A 900 serw cie nie przeraza, jesli chodzi o koszty ?

    w miare przecietny AVR obsluzy kilkadziesiat serw - tu bardziej chodzi
    o ilosc osiagalnych portow.
    Z prostym scalakiem TTL/CMOS wystarczylby nawet jakis maly pinowo
    procek.

    Ewentualnie wepchnac to w FPGA.

    Tak czy inaczej - niezbyt drogo na piksel.

    J.

  • 12. Data: 2010-03-29 08:02:19
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Ciągle męczy mnie ten temat.
    > http://www.youtube.com/watch?v=BZysu9QcceM
    > Serwo modelarskie steruje się przez PWM. 50-60 Hz i impulsy 1-2 ms.
    >
    > Z matrycą nie da rady aby omiatać ją krótszymi impulsami i je regenerować
    > (tak jak to ma 74121?).
    > Na skrzyżowaniu wiersza z kolumną układ całkujący. Omiatać wiersze
    > sygnałem. I od razu mamy przebiegi do standardowego serwa.
    > Ma ktoś pomysł? Aby koszt na jeden "piksel" mniejszy niż 10zł.

    Ja to widzę tak (pierwsze podejście nie wolne od wad).
    Procesor wyrzuca po SPI (zakładam 10MHz) dane szeregowo do szeregu złożonego
    ze 113 układów 74HC4094.
    Wpisanie danych z tą prędkością wymaga 904 * 0,1us = 90,4us. A więc co 100us
    można odświeżyć cały stan.
    Nie wiem jak się steruje serwo. Z tego co napisałeś rozumiem, że co 20ms
    (50Hz) wymaga otrzymania impulsu o długości od 1ms do 2ms (rozumiem 1ms -
    jeden stan skrajny, 2 ms drugi). Odświeżanie co 100us pozwoli mieć 10 stanów
    pośrednich między stanami skrajnymi (może wystarczy, a może ja źle rozumiem
    wymagane sterowanie i mamy do dyspozycji całe 20ms co da 200 stanów
    pośrednich wypełnienia).
    74HC4094 w TME to 46gr/100szt. Więc wychodzi 5,75 grosza na piksel.
    Oczywiście trzeba będzie jeszcze jakieś bufory dla sygnału clock i zatrzask
    danych. Ale to rzędu jedna kostka na 10 kostek 4094 - podnosi koszt o 10% do
    6,3 gr/piksel.
    To tylko koszt wytworzenia 904 sygnałów PWM. Czy te serwa wymagają mocnego
    sterowania, czy tylko informacyjnego nie mam pojęcia więc co dalej z tymi
    sygnałami się nie zastanawiam.
    P.G.

  • 13. Data: 2010-03-29 11:56:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka"

    >Odświeżanie co 100us pozwoli mieć 10 stanów pośrednich między stanami
    >skrajnymi (może wystarczy, a może ja źle rozumiem wymagane sterowanie i
    >mamy do dyspozycji całe 20ms co da 200 stanów pośrednich wypełnienia).

    Mamy od 1-2 ms impulsy.

    >Czy te serwa wymagają mocnego sterowania, czy tylko informacyjnego nie mam
    >pojęcia więc co dalej z tymi sygnałami się nie zastanawiam.

    Poniżej 10 mA. Tu dane przykładowego:

    Control System: +Pulse Width Control 1500usec Neutral
    Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave
    Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
    Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
    Operating Speed (4.8V): 0.19sec/60° at no load
    Operating Speed (6.0V): 0.15sec/60° at no load
    Stall Torque (4.8V): 42 oz/in (3.0 kg/cm)
    Stall Torque (6.0V): 51 oz/in (3.7 kg/cm)
    Current Drain (4.8V): 7.4mA/idle and 160mA no load operating
    Current Drain (6.0V): 7.7mA/idle and 180mA no load operating
    Dead Band Width: 5usec
    Bearing Type: Top/Resin Bushing

    Jaka jest szansa na rozbudowanie Twojej wizji 2-3x.
    Czy da radą połączyć ten sterownik z komputerem standardową skrętką?
    Czy komputer musi być przy sterowniku?

    Robert

  • 14. Data: 2010-03-29 12:12:20
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > Dead Band Width: 5usec
    > Bearing Type: Top/Resin Bushing
    >
    > Jaka jest szansa na rozbudowanie Twojej wizji 2-3x.

    Jeśli 1.5ms to stan neutralny to faktycznie przy odświeżaniu 100us uzyska
    się 10 (11) pozycji w zakresie 1ms do 2ms.
    Bezpośrednie rozbudowanie mojej wersji wymaga wydłużenia łańcucha rejestrów
    co proporcjonalnie wydłuży czas ładowania do nich danych - czyli z 100us
    zrobi się 300us co da tylko 3 pozycje (jedna skrajna, neutralna i druga
    skrajna).
    Do tego trzeba sprawdzić jaka jest max szybkość wysyłania danych po SPI - te
    10MHz przyjąłem trochę ze sufitu (może max jest 5MHz).
    Ale zamiast wydłużać łańcuch można zbudować kolejne jednakowe układy.
    Łańcuch można też skrócić dzieląc go na kilka każdy sterowany innym SPI (czy
    to inne SPI w tym samym procesorze, czy w osobnym to inna kwestia).

    > Czy da radą połączyć ten sterownik z komputerem standardową skrętką?

    Widać, że nie wiesz o co pytasz. Wszystko się da, zależnie jaki interfejs
    się do procesora dostawi.

    > Czy komputer musi być przy sterowniku?

    Jeśli przez tę skrętkę puścić RS485 i prędkość rzędu 100kb na tym łączu
    będzie wystarczała (zależy ile logiki sterowania w PC, a ile w sterowniku)
    to odległość będzie maksymalnie rzędu 1200m. Czy to jest przy sterowniku to
    zależy od zdefiniowania pojęcia "przy".

    Problemy raczej widzę w rozprowadzeniu sygnałów clock do oddalonych od
    procesora rejestrów, lub jeśli rejestry będą tuż przy procesorze to w
    rozprowadzeniu tych tysięcy linii z sygnałami PWM.
    P.G.

  • 15. Data: 2010-03-29 16:49:05
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Ale już widzę, że sam sobie nie poradzę. Dlatego założę nowy temat może
    > ktoś komercyjnie wykona.

    Jeżeli masz kogoś bogatego, napalonego na _taki_ wyświetlacz to
    oczywiście działaj - nie powinno być problemów.
    Zasugeruję tylko, że znacznie ciekawiej jest zrobić coś nowego niż
    kopiować czyjś pomysł.

    Mirek.

  • 16. Data: 2010-03-29 17:33:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka"

    > Widać, że nie wiesz o co pytasz. Wszystko się da, zależnie jaki interfejs
    > się do procesora dostawi.

    Ja wiem, ale nie umiem tego zrozumiale przekazać. :-(
    Wyświetlacz drewniany :-) stoi sobie osobno. Podłączmy go do sieci
    wewnętrznej. I z oddalonego (inne pomieszczenie) struje nim komputer. Albo
    inny sposób. Żeby nie było potrzeby montowania PC w urządzeniu.
    A może jednak PC. Jakiś okrojony?

    Ale już widzę, że sam sobie nie poradzę. Dlatego założę nowy temat może ktoś
    komercyjnie wykona.
    Dziękuję za wszystkim za rady.

    Robert

  • 17. Data: 2010-03-29 18:10:37
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Chodzi mi o koszty.

    Najtańsze serwa, jakie się do takiego projektu nadają, kosztują ca.
    $2.50 sztuka. Przy 900 serwach to to jest $2450. Niech będzie, że przy
    900 serwach Chińczycy dadzą Ci 50% rabatu, to będzie $1200. do tego 60
    procków po $2 sztuka to i tak drobiazg...
    --
    Marek Lewandowski

  • 18. Data: 2010-03-29 18:30:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Mirek"

    > Zasugeruję tylko, że znacznie ciekawiej jest zrobić coś nowego niż
    > kopiować czyjś pomysł.

    Pewnie, że jest ciekawiej.
    W moim projekcie nie ma być tych wahliwych płytek.

    Robert

  • 19. Data: 2010-03-29 19:23:51
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 900 serwach Chińczycy dadzą Ci 50% rabatu, to będzie $1200. do tego 60
    > procków po $2 sztuka to i tak drobiazg...

    Moze chiniole juz robia serva na ehernecie?

  • 20. Data: 2010-03-29 20:34:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]

    > 900 serwach Chińczycy dadzą Ci 50% rabatu, to będzie $1200. do tego 60
    > procków po $2 sztuka to i tak drobiazg...

    Zgadza się. Znalazłem nawet w detalu za 2$. I w Europie.
    Bo nie wiem jak się kupuje u Chińczyków.

    Same procki to nie wszystko. Ktoś to musi poskładać.

    Robert