  • 61. Data: 2017-11-24 15:32:52
    Temat: Re: Staruszek
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Nov 2017 15:17:10 +0100, J.F.

    > No wlasnie. Skoro sterownik nic nie wie o zamianie pedalow,
    > to nie ma co zwalac na złe sterowanie przez sterownik.

    Skoro sterownik nie wie takiej oczywistej oczywistości (przypominam, wciska
    pedał gazu, położony w miejscu pedału gazu i dostaje gaz i nadal go dusi),
    to jest coś ewidentnie źle ze sterownikiem. Jakakolwiek próba odtworzenia
    tej sytuacji na sprawnym sterowniku (próbując go na siłę oszukiwać) będzie
    jałowa.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 62. Data: 2017-11-24 16:55:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >odtworzenia
    >tej sytuacji na sprawnym sterowniku (próbując go na siłę oszukiwać)

    Piszesz, jakby nigdy ci stopa z pedalu nie spadla, nie wrzuciles
    jedynki zamiast wstecznego, nie pusciles sprzegla na postoju
    zapomniawszy na luz wrzucic itp.

    A dalej to sie skutki moga potegowac, jesli cos dziala odwrotnie niz
    sie spodziewasz.

    Wiek oczywiscie robi swoje, ja tam raczej szybko zauwaze, ze auto
    rusza w przeciwna strone niz chcialem, po naglym puszczeniu sprzegla
    silnik zgasnie sam,
    ale ASB nie mam, to nie wiem ile by mi zajelo rozpoznanie sytuacji i
    prawidlowa reakcja.

    Naturalna reakcja na niechciany ruch - hamulec wcisnac.
    A tu w efekcie auto jedzie coraz szybciej :-)

    J.

  • 63. Data: 2017-11-24 17:01:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Nov 2017 11:45:11 +0100, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
    > Ale tu się pedały funkcją raczej nie zamieniły, więc taki test
    > niczego
    > sensownego by nie dowiódł.

    Ma dowieść czy sprzężenie zwrotne reakcji jest prawidłowe tj. czy
    kierowca prawidłowo interpretuje bodźce (skoro wciskając hamulec auto
    przyspiesza to nie powinien dalej wciskać hamulca).

    --
    Marek

  • 64. Data: 2017-11-24 17:05:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 24 Nov 2017 12:17:55 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Taki, ktory by rozpoznal, ze wciskanie nic nie daje i wiec
    > sprobowal
    > odpuscic, to juz musi byc specjalnie projektowany.

    Sprawny mózg sobie z tym radzi bardzo dobrze, o mózgu przecież mówimy
    a nie o teorii sterowania w automatyce.

    --
    Marek

  • 65. Data: 2017-11-24 17:59:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-11-24 o 14:47, RadoslawF pisze:

    > To zmień mechanika. A nowemu powiedz że trzeba odpowietrzyć bo
    > przy gwałtownym hamowaniu w podłogę wciskasz.

    Szkoda, że nie domyśliłeś się, że chodzi o wciśnięcie do oporu.

  • 66. Data: 2017-11-24 18:02:37
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-11-24 o 13:37, sirapacz pisze:

    > To w jego interesie jest. Poważna krzywda się nie stała a o włos by
    > zabił lub trwale okaleczył (np łamiąc kręgosłup). Zdarzyło się raz, to
    > zdarzyć się może powtórnie i już tyle szczęścia mieć nie będzie.

    Każdy powinien mieć zabierane pj po pierwszym wypadku.
    To w jego interesie jest.

  • 67. Data: 2017-11-24 18:14:51
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-11-24 o 14:54, Myjk pisze:
    > Fri, 24 Nov 2017 14:40:13 +0100, cef

    > Ano nie przyjmuję, bo wciśnięcie sprzęgła nie wyklucza wciśnięcia pedału
    > hamulca.

    Mnie śmieszy to co piszesz.
    Pisanie, że nie wyklucza to wciśnięcia sprzęgła to powolne wycofywanie się,
    bo na początku pisałeś, że wciskasz przy gwałtownym hamowaniu sprzęgło.
    Przy gwałtownym hamowaniu zapewne włączasz też oświetlenie kabiny albo
    może radio, bo przecież to się nie wyklucza razem z użyciem hamulca
    (ironia :-))
    Otóż hamulec służy w samochodzie do hamowania a sprzęgło służy do
    rozłączania skrzyni od silnika. Jeśli w trybie awaryjnego hamowania
    wciśniesz sprzęgło,
    to się nie zatrzymasz. Hamuje się hamulcem a wciśnięcie sprzęgła
    to jest czynność dodatkowa, którą nie należy sobie zawracać głowy
    gdy jest sytuacja awaryjna. A zatem najpierw- w trybie awaryjnym- hamuje
    się hamulcem, a potem można sobie nawet uchylić okno albo wcisnąć sprzęgło.

    Mnie jest w sumie wszystko jedno co wciskasz,
    jeśli się zatrzymujesz na czas. Ale staraj się nie jeździć za mną :-)

  • 68. Data: 2017-11-24 18:22:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Nov 2017 17:01:03 +0100, Marek

    > Ma dowieść czy sprzężenie zwrotne reakcji jest prawidłowe tj. czy
    > kierowca prawidłowo interpretuje bodźce (skoro wciskając hamulec auto
    > przyspiesza to nie powinien dalej wciskać hamulca).

    Taki testowany, z zadaniem zatrzymania się, a przyśpieszający po wciśnięciu
    hamulca, z pewnością zdziwi się, może odpuści, ale z pewnością potem znowu
    wdusi hamulec (choćby żeby sprawdzić poprzedni wynik) -- no bo co ma
    wcisnąć żeby się zatrzymać, gaz, czy przycisk awaryjnych? To absolutnie
    nielogiczne.

    Dlatego taki test, z podmianą funkcji odpowiednio opisanych wyników,
    szczególnie gdy nigdy nie miała miejsca sytuacja powstania innego wyniku
    niż spodziewany, jest IMHO bez sensu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 69. Data: 2017-11-24 18:24:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Nov 2017 16:55:53 +0100, J.F.

    > Piszesz, jakby nigdy ci stopa z pedalu nie spadla, nie wrzuciles
    > jedynki zamiast wstecznego, nie pusciles sprzegla na postoju
    > zapomniawszy na luz wrzucic itp.

    Nie miałem przypadku, że wrzucam faktycznie jedynkę a jadę do tyłu -- a do
    takiej sytuacji sprowadzałaby się postulowana próba.

    > A dalej to sie skutki moga potegowac, jesli cos dziala odwrotnie niz
    > sie spodziewasz.

    Tu wszystko działało jak należy*. Wcisnął gaz i zgodnie z oczekiwaniami
    pojechał. Już ustaliliśmy chyba dobitnie, że pedał gazu jest miękciejszy,
    położony niżej i nie sposób ot tak tych pedałów pomylić. Coś musi być nie
    tak ze sterownikiem, co widać szczególnie wyraźnie po tym, że nie nastąpiła
    reakcja zwrotna na POPRAWNIE działanie (a nie jak w proponowanej próbie gdy
    odpowiedni nazwą pedał daje inne, niż spodziewane po nazwie, działanie).

    > Naturalna reakcja na niechciany ruch - hamulec wcisnac.
    > A tu w efekcie auto jedzie coraz szybciej :-)

    Ale on nie wciskał hamulca*! Ile jeszcze? :P

    *) Chyba że faktycznie wciskał hamulec, a jednocześnie zablokował się gaz
    -- były przypadki zablokowania się "przepustnicy" w trybie gaz do dechy i
    nawet pedał hamulca w podłodze nie pomógł. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 70. Data: 2017-11-24 18:50:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 24 Nov 2017 18:14:51 +0100, cef

    > Mnie śmieszy to co piszesz.

    Mnie za to wcale nie śmieszy to co ty wypisujesz. :P

    > Pisanie, że nie wyklucza to wciśnięcia sprzęgła to powolne wycofywanie się,

    Podkreślam to, bo ty usilnie twierdzisz że nie da się wcisnąć sprzęgła
    jednocześnie wciskając hamulec. Co jest oczywistą bzdurą. Dalej staram się
    wyjaśnić, że wciśnięcie sprzęgła POMAGA w szybszym zatrzymaniu się, ale do
    ciebie widzę nie dociera że jak nie rozepniesz silnika z kołami, to silnik
    w połączeniu z programem komputera podtrzymującym pracę silnika poniżej
    obrotów jałowych, pociągnie w pewnym stopniu auto do przodu i będzie pchać
    póki się nie zadusi.

    > bo na początku pisałeś, że wciskasz przy gwałtownym hamowaniu sprzęgło.

    Przeczytaj z łaski swojej wątek od poczatku -- tam jest napisane w jakich
    warunkach wciskam sprzęgło razem z hamulcem.

    > Przy gwałtownym hamowaniu zapewne włączasz też oświetlenie kabiny albo
    > może radio, bo przecież to się nie wyklucza razem z użyciem hamulca
    > (ironia :-))

    Nie, ponieważ w niczym te zabiegi nie pomogą, za to odpięcie silnika od kół
    jak najbardziej pomoże w hamowaniu, nie wpływając na inne elementy.

    > Otóż hamulec służy w samochodzie do hamowania a sprzęgło służy do
    > rozłączania skrzyni od silnika.

    To by wyjaśniało twoją beztroskę w temacie.

    > Jeśli w trybie awaryjnego hamowania wciśniesz sprzęgło,
    > to się nie zatrzymasz.

    Chyba że jednocześnie ze sprzęgłem wciśniesz hamulec, wtedy owszem jak
    najbardziej się zatrzymasz. OCBMOP. I EOT.

    --
    Pozdor
    Myjk