  • 1. Data: 2004-08-12 10:07:38
    Temat: Stanowisko koalicji
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...org>

    Stanowisko niezależnych operatorów i portali w odniesieniu do odpowiedzi
    Telekomunikacji Polskiej S.A. na list otwarty w sprawie opłat za wymianę
    ruchu internetowego.

    Niezależni operatorzy oraz portale - sygnatariusze listu otwartego
    skierowanego na przełomie maja i czerwca br. do Prezesa Telekomunikacji
    Polskiej S.A. w sprawie zmiany warunków wymiany ruchu internetowego, są
    wysoce zaniepokojeni treścią otrzymanej w ostatnich dniach czerwca
    odpowiedzi od TP S.A.

    14 największych operatorów Internetu i dostawców treści zwróciło uwagę
    na wykorzystywanie przez TP SA dominującej pozycji na rynku poprzez:
    1.Stosowanie drastycznie odbiegających od europejskich standardów opłat
    za wymianę ruchu internetowego.
    2.Brak polityki bezpłatnej współpracy z dużymi operatorami.
    3.Ograniczanie ruchu do polskich dostawców treści i usług na łączach
    międzynarodowych.

    Skutkiem powyższych działań jest ograniczenie rozwoju polskiego
    Internetu. Przerzucanie kosztów budowy własnej infrastruktury ogranicza
    konkurencję na rynku usług dostępu do Internetu, natomiast ograniczanie
    ruchu do polskich dostawców treści i usług na tańszych łączach
    międzynarodowych, uniemożliwia polskim portalom konkurowanie z
    zagranicznymi podmiotami w walce o abonentów TP S.A. W celu rozwiązania
    narastającego problemu złożona została Prezesowi TP S.A. propozycja
    podjęcia rozmów w celu wspólnego wypracowania satysfakcjonujących obie
    strony rozwiązań.

    W podpisanym przez Pełnomocnika Zarządu TP panią Grażynę
    Piotrowską-Oliwę liście niestety nie znalazło się spodziewane
    zaproszenie do negocjacji.

    W przesłanym piśmie TP S.A. odrzuca argumenty przytoczone przez
    operatorów niezależnych i jednocześnie podtrzymuje zasadność obranej
    przez siebie polityki.

    Rozszerzenie oferty produktowej TP S.A. o nowe usługi operatorskie oraz
    obniżenie w ostatnich latach średnich opłat za dostęp do sieci o ok. 50%
    w żaden sposób nie zmieniają faktu, że opłaty ponoszone przez operatorów
    za wymianę ruchu z siecią TP S.A. nadal pozostają jednym z
    najistotniejszych składników kosztowych dostawców Internetu. Komercyjne
    stawki pobierane przez TP S.A. za tzw. dostęp do sieci są od lat na
    poziomie kilkakrotnie wyższym od stawek oferowanych przez operatorów
    międzynarodowych za dostęp do ogólnoświatowych zasobów sieci Internet.
    Dzieje się tak pomimo, że to klienci TP S.A. w większej mierze
    korzystają z zasobów operatorów alternatywnych. Warto zwrócić uwagę na
    fakt, iż o ile w połowie 2001 roku opłaty za dostęp do sieci TPNet były
    jedynie ok. 3-krotnie wyższe od dostępu do zasobów globalnych, o tyle
    obecnie różnica ta jest blisko 6-krotna. Dla dostawców usług
    internetowych oznacza to, że udział kosztu komunikacji z siecią TP S.A.
    w stosunku do kosztów dostępu do światowego Internetu jest dużo wyższy
    aniżeli przed kilkoma laty, a to z kolei utrudnia konkurencję i
    uniemożliwia obniżanie cen.
    Na marginesie warto zauważyć, że uparcie stosowana przez TP S.A.
    terminologia "dostępu do Internetu" czy "dostępu do sieci TP" dla
    operatorów wyraża lekceważenie istoty problemu. TP S.A. żąda opłat za
    możliwość korzystania przez abonentów TP S.A. z zasobów sieci
    sygnatariuszy listu otwartego. To w dużej mierze operatorzy
    alternatywni, a na pewno portale dają TP S.A. dostęp do własnych
    zasobów, a nie odwrotnie. TP S.A. z jednej strony pobiera opłaty za
    dostęp do Internetu (w tym polskich portali i operatorów) od swoich
    abonentów, a z drugiej strony wymaga opłat za dostęp do swoich abonentów
    od operatorów i portali. Takiej polityki nie stosuje żaden inny polski
    operator telekomunikacyjny. Jej stosowanie byłoby niemożliwe gdyby nie
    dominująca pozycja TP S.A. na rynku usług dostępu do Internetu w Polsce.

    Podtrzymujemy jako w pełni uzasadnione wyrażone przez nas stwierdzenie,
    że kilkakrotnie wyższe opłaty pobierane przez TP S.A. drastycznie
    odbiegają od opłat stosowanych w krajach Unii Europejskiej, co ogranicza
    rozwój polskiego Internetu i utrudnia konkurencyjność usług. Fakt
    wolniejszego aniżeli u operatorów europejskich spadku cen za dostęp do
    sieci sytuację tę wyłącznie pogarsza. Operatorzy międzynarodowi w tym
    samym stopniu (o ile nie w większym - z uwagi na wielkość sieci) ponoszą
    koszty utrzymania i rozwoju infrastruktury sieciowej. Zatem argument, iż
    TP S.A. obniża ceny mimo ponoszenia kosztów utrzymania sieci jest
    niezrozumiały. Również argument, że polski rynek dostępu operatorskiego
    odbiega w swych realiach od rynku europejskiego z uwagi na odmienne
    podstawy biznesowe jest trudny do zaakceptowania. Stoimy na stanowisku,
    że reguły biznesowe oparte na rachunku ekonomicznym i grze wolnorynkowej
    są na całym Świecie takie same i w równej mierze dotyczą zarówno Europy
    jak i naszego kraju. Należy zauważyć, że spadek cen za dostęp do sieci
    Internet u operatorów zagranicznych jest nie tyle związany z
    przytoczonym przez TP przeinwestowaniem rynku, co przede wszystkim z
    niezwykle dynamicznym rozwojem technologii sieciowych, które umożliwiają
    przesył danych z prędkościami kilkadziesiąt razy wyższymi niż przed
    kilku laty, co powoduje spadek ceny za transmisję ruchu. Zjawisko to nie
    tylko nie powoduje załamania na rynku, ale wprost przeciwnie - przekłada
    się na rozwój Internetu i powstawanie coraz bardziej złożonych
    multimedialnych usług, które generują z kolei wyższe zapotrzebowanie na
    przepływ ruchu w sieci. Korzystają wszyscy, zarówno wielcy właściciele
    sieci, mniejsi operatorzy niezależni jak również dostawcy treści i
    portale. Trudno nam zrozumieć i przyjąć, że taka prorozwojowa logika nie
    jest akceptowana przez TP, co w efekcie hamuje rozwój rynku w Polsce.

    Faktem jest, co zauważa TP, że kwestia współpracy międzyoperatorskiej w
    zakresie sieci Internet, a tym samym również zasady wymiany ruchu przez
    tzw. peering, z punktu widzenia prawa nie zostały dotychczas uregulowane
    ani w Polsce ani w innych krajach Europy. Jednak nigdzie na świecie nie
    są stosowane praktyki degradacji ruchu czy ograniczania pasma do
    wybranych, krajowych podmiotów i dzięki temu istnieją warunki dla
    samoczynnego kształtowania się polityki peeringowej. Dwóch operatorów
    nie mogących się porozumieć odnośnie bezpośredniej wymiany ruchu godzi
    operator międzynarodowy, który pobierając opłaty od obu oparatorów
    krajowych świadczy im usługę tranzytu. W Polsce TP S.A. wyeliminowała
    operatórów międzynarodowych z "wolnorynkowej gry", ograniczając pasmo do
    wybranych operatorów krajowych, czy degradując jakość (poprzez obcinanie
    pakietów TCP/IP) połączeń z nimi, wymuszając połączenie bezpośrednie na
    praktycznie nie negocjowalnych warunkach. To powoduje, że nie ma w
    Polsce takich warunków do ukształtowania się polityki bezpłatnej wymiany
    ruchu z TP S.A. (ang. peering) jakie były w innych krajach.

    Jak słusznie potwierdza TP S.A., reguły wolnorynkowe doprowadziły jednak
    do wypracowania światowych standardów bezpłatnej wymiany ruchu pomiędzy
    równorzędnymi partnerami. Nie jest jednak prawdą, iż "wielcy operatorzy
    telekomunikacyjni rozpoczęli już prace nad wprowadzeniem peeringu" - jak
    czytamy w piśmie TP S.A. Standardy takiej wymiany ruchu są znane w
    Europie i na świecie od wielu lat i między innymi o wprowadzenie takiego
    właśnie modelu przez TP S.A. w Polsce wnioskowaliśmy w naszym piśmie.

    Polityka peeringowa France Telecom jest jak najbardziej adekwatna do
    zaistniałej na polskim rynku sytuacji i została celowo wskazana jako
    przykład. Przede wszystkim stanowi ona niezaprzeczalne potwierdzenie, że
    krajowi/narodowi operatorzy w Europie posiadają jasną przejrzystą
    politykę współpracy z operatorami alternatywnymi. Fakt określenia takiej
    polityki przez głównego udziałowca TP S.A. stanowi dobitne uzasadnienie,
    iż wysuwane przez nas postulaty mają głębokie merytoryczne podstawy.
    Generalne warunki określone przez francuskiego operatora są zbieżne z
    wymaganiami stawianymi przez telecomy w innych krajach Europy.
    Oczywistym jest, że spełnienie przyjętych wprost parametrów
    warunkujących peering z France Telecom, mogłoby być trudne dla wielu
    polskich operatorów - w tym sensie przykład faktycznie nie przystaje do
    warunków polskiego Internetu. Biorąc jednak pod uwagę dużo niższy poziom
    rozwoju Internetu w Polsce w porównaniu z Francją, na pewno polityka
    peeringowa France Telecom może być dobrym przykładem współpracy
    międzyoperatorskiej.

    Zwracamy jednak uwagę, iż mimo przytoczonych przez TP S.A. surowych
    reguł stosowanych we France Telecom jest w Polsce kilku dużych
    operatorów, którzy spełniają prawie wszystkie z wymienionych wymagań.
    Nie znajduje potwierdzenia w oficjalnym dokumencie France Telecom wymóg,
    iż kandydat na peering musi być klientem Tranzytu międzynarodowego FT. Z
    drugiej strony pragniemy podkreślić, że struktura ruchu na łączach
    międzysieciowych jednoznacznie ukazuje, iż głównym beneficjentem
    korzystającym z zasobów operatorów niezależnych są klienci TP S.A. W tym
    znaczeniu z całą pewnością są na polskim rynku operatorzy będący co
    najmniej równorzędnym partnerem TP S.A.

    Deklarację TP S.A. rozpoczęcia prac nad wypracowaniem polityki
    peeringowej opartej na europejskich standardach wobec braku woli
    podjęcia rozmów ze środowiskiem operatorów traktujemy z nadzieją, ale i
    z pewną rezerwą. Oczekujemy podania przez TP S.A. szczegółów
    proponowanych zasad, a przede wszystkim planowanego terminu ogłoszenia
    polityki. Zapowiadamy kontynuowanie działań zmierzających do zmiany
    obecnej sytuacji zarówno w drodze postępowań w kraju jak i na szczeblu
    organizacji międzynarodowych.

  • 2. Data: 2004-08-12 11:01:01
    Temat: Re: Stanowisko koalicji
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@U...org> napisał w
    wiadomości news:cffffb$2os1$1@news2.ipartners.pl...
    > Stanowisko niezależnych operatorów i portali w odniesieniu do odpowiedzi
    > Telekomunikacji Polskiej S.A. na list otwarty w sprawie opłat za wymianę
    > ruchu internetowego.

    > [ciach]

    Czy koalicja dysponuje jakimś serwerem gdzie byłyby publikowane dokumenty
    dotyczące sporu z TP SA ? A jesli nie, to proponuję jego uruchomienie.
    Sprawa jest bardzo istotna, gdyż spór ulega eskalacji, o czym świadczą
    ostatnie działania sądu nakazujące zabezpieczenie konfiguracji routerów
    brzegowych TP SA, więc udostępnianie informacji na ten temat wydaje się być
    jak najbardziej wskazane.

    BTW: a może by tak poszerzyć zakres sporu o kwestię uwolnienia pętli
    lokalnej ? W przypadku uwieńczenia sukcesem sporu o opłaty za wymianę
    ruchu/dostęp operatorski wygórowane opłaty za dzierżawę ostatniej mili i
    kanalizacji teletechnicznej staną się najważniejszym hamulcem rozwoju
    dostępu alternatywnego.

    --
    Z#

  • 3. Data: 2004-08-12 11:47:12
    Od: maciek kanski <n...@s...maila>

    On Thu, 12 Aug 2004 12:07:38 +0200, Maciej Bebenek wrote:
    > Skutkiem powyższych działań jest ograniczenie rozwoju polskiego Internetu.
    I taką stopkę powinni sobie doklejać do swoich reklam, w których się chwalą,
    że 1.8M ludzi wysłało podanie o pracę przez internet.

    --
    http://www.pajacyk.pl - czy już dzisiaj kliknąłeś dla dzieciaków?

  • 4. Data: 2004-08-12 12:42:42
    Od: Maciej Bebenek <m...@U...org>

    Użytkownik Zbigniew Sikora napisał:

    > Czy koalicja dysponuje jakimś serwerem gdzie byłyby publikowane dokumenty
    > dotyczące sporu z TP SA ? A jesli nie, to proponuję jego uruchomienie.

    Tu są te dokumenty, które do mnie dotarły

    http://www.telco.one.pl/koalicja/

    M.

  • 5. Data: 2004-08-12 13:23:41
    Od: "Przemysław Backiel" <p...@n...backiel.com.pl>

    od razu mówię że nie pracuje dla tepsy
    ale kilka faktów
    wszyscy mówią tepsa taka zła i niedobra
    a próbował ktoś z Was dzierażawić kanalizację od kogoś alternatywnego (czyt.
    netia, dialog) - udało się?
    a próbować ktoś z Was wziąsć łącze do dalszej odsprzedaży od alternatywnego
    operatora? jakie stawki?
    jakoś tak się składa
    ze inni, ci którzy teraz walczą z tepsą
    wcale nie są lepsi,
    stosują takie same numery w stosunku do swojej konkurencji - czyt. małych
    operatorów
    o ile nie gorsze niż tepsa

    trzeba popatrzeć na druga stronę
    co tepsa ma od innych?
    ze ma byc dla nich taka ok?
    to jes firma o pozycji takiej jaką dostała od panstwa,
    i każda firma dba o dobro swoich i tylko swoich interesów

    a konkurencja?
    czy konkurencja jest aż taka mila?
    dzierżawi ostatnią mile i w ogole?
    heh

    pozostawiam to bez komentarza

    P.B.

  • 6. Data: 2004-08-12 13:35:39
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

    Użytkownik "Przemysław Backiel"

    > czy konkurencja jest aż taka mila?
    > dzierżawi ostatnią mile i w ogole?

    TP SA jest operatorem dominującym na rynku dzierżawy łącz, co wynika z jej
    procentowego udziału w rynku. W związku z tym jest obowiązana do stosowania
    odpowiednich procedur i stawek dzierżawy. Wynika to z Prawa
    Telekomunikacyjnego, jak i ze stanowiska UOKiK badającego tę sprawę.

    Porównaj: unbundling w Stanach Zjednoczonych. Mimo zupełnie innego podejścia
    do kwestii własności w tym kraju jednak taka ustawa została przez Senat
    przegłosowana. Ich bowiem interesuje stworzenie systemu prawnego
    sprzyjającego rozwojowi przedsiębiorczości. U nas zaś dba się o interesy
    jednej, prywatnej firmy utrudniając prowadzenie konkurencyjnej działalności
    ogółowi.

    --
    Z#

  • 7. Data: 2004-08-12 14:44:44
    Od: Jarek Druzd <r...@f...bar.spam.hate.org>

    On Thu, 12 Aug 2004, Przemysław Backiel wrote:

    >wszyscy mówią tepsa taka zła i niedobra a próbował ktoś z Was
    >dzierażawić kanalizację od kogoś alternatywnego (czyt. netia, dialog)
    >- udało się?

    Tak. Ale bardziej oplacalo sie wydzierzawic wlokna, ktore dali w
    b.dobrej cenie.

    >a próbować ktoś z Was wziąsć łącze do dalszej odsprzedaży od alternatywnego
    >operatora? jakie stawki?

    Na poziomie europejskim ;) Oczywiscie dobra cena zaczyna sie przy
    odpowiedniej ilosci + dojsciu do PoP'a dostawcy.

    --jd.

  • 8. Data: 2004-08-12 16:40:13
    Od: Tomasz Paszkowski <a...@S...net>

    W artykule <cffffb$2os1$1@news2.ipartners.pl> Maciej Bebenek napisał(a):

    Mnie tylko ciekawi, czy jak już TPSA da wszystkim te peeringi to czy
    doczekamy się jakiekolwiek obniżki cen w cennikach dostawców walczących o to.
    Moim zdaniem nie.

    --
    Tomasz Paszkowski

  • 9. Data: 2004-08-12 16:47:31
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

    > Mnie tylko ciekawi, czy jak już TPSA da wszystkim te peeringi to czy
    > doczekamy się jakiekolwiek obniżki cen w cennikach dostawców walczących o
    to.
    > Moim zdaniem nie.

    ogólnie są niezłe jaja
    mnie zastanawia jak zareaguje GTS i cała reszta na ostatnie obniżki polpaka
    do Internetu.
    Zdaje się, ze dostęp przez ATM wcale nie staniał i koszty tych mniej lub
    bardziej niezależnych dostawców wcale nie spadły.

    Marcin

  • 10. Data: 2004-08-12 16:56:18
    Od: Jurek Zielinski <c...@t...debica.pl>

    Dnia czw, 12 sie 2004 at 13:23 GMT,
    Przemysław Backiel <p...@n...backiel.com.pl> napisał(a):
    > a próbować ktoś z Was wziąsć łącze do dalszej odsprzedaży od alternatywnego

    Eskalujesz problem na zbyt ogólne tereny. Spór dotyczy wymiany ruchu
    pomiędzy operatorami - peeringu. Nikt w nim nie mówi o dzierżawie
    ostatniej mili i koszcie łącz do odsprzedaży.

    Większość operatorów potrafi się bezpłatnie wymieniać własnym ruchem -
    zobacz ile firm skupia się w WIXie (www.wix.net.pl) - to przecież czysty
    interes dla obu stron (obie strony odciążają sobie płatne łącza i
    klienci bardziej zadowoleni). A takich Xów jest kilka.
    No ale TPSA woli kasować ten sam KB dwa razy - jak klient TPSA czyta
    gazeta.pl (agore) to płaci za ten KB klient i agora.

    To o czym piszesz to zupełnie inn sprawa i IMHO nie powinny być
    mieszana.

    --
    Jurek

    "Free time? Is this some to eat?"