  • Data: 2014-06-23 21:26:49
    Temat: Re: Stała f w DCDC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    Czekaj czekaj, bo ja widac nie znam aktualnie obowiazujacej
    terminologii.

    Jest grupa sterownikow, chocby niesmiertelny MC34063, gdzie w srodku
    mamy generator o stalej czestotliwosci,
    ale nie wszystkie impulsy sa przepuszczane na zewnatrz.
    Stala czestotliwosc, niestala ?

    >Rozwiązania o zmiennej f reagują prawie o rząd szybciej od Voltage
    >mode. Current mode jest gdzieś w środku.
    >Przy dużym stosunku Uwe/Uwy - typu 48V na 3V3 przetwornice o stałym
    >Ton (stały tylko z nazwy, bo faktycznie odwrotnie proporcjonalny do
    >Uwe) reagują

    O ile dochodzi do ogranicznika pradu.

    >na zmiany napięcia wejściowego w ciągu jednego impulsu, a te o stałym
    >f wymagają zadziałania pętli, której 0dB ustawiane jest w okolicy
    >1/10 do 1/8 częstotliwości kluczowania.

    Tylko ze majac staly czas Ton, z grubsza biorac masz tez stala energie
    impulsu,
    relatywnie dosc duza, ktora powoduje duze tetnienia na kondensatorze
    wyjsciowym.
    Przynajmniej na tyle duze ze prosty komparator, ten w przetwornicy,
    jest je w stanie wykryc :-)

    w stabilnych warunkach pracy masz tez niestabilne impulsy (bo zalezy
    jak potrzeba trafi w wewnetrzny oscylator), co z jednej strony pozwala
    moze i rozmyc widmo EMC, a z drugiej - jak zaczniemy analizowac
    podharmoniczne, to moze byc slychac. I np widac ..

    Przetwornica o precyzyjnie dobranych (przez regulator) czasach ton/off
    da energii akurat tyle ile trzeba.
    Kosztem wolniejszej pracy tego regulatora przy naglych zmianach.

    Jakbys mial za zadanie utrzymac np staly poziom wody w beczce z
    dziurka - to bys wolal krecic kranem, czy naciskac przycisk "wlej
    wiaderko" ?

    >Wiele (jak nie wszystkie) o nie stałej f ma chyba prostszą budowę od
    >tych o stałej f.

    Ok, mialem na mysli te z blokowanymi impulsami, podobne to 34063.

    >W current mode (stałe f) widzę taką zaletę, że bardzo dokładnie
    >pilnuje prądu dławika i jak da się odpowiedni to nie ma ryzyka
    >nasycenia.

    Hm, akurat w obu widze ryzyko i mozliwosc srodkow zaradczych.

    >Te o zmiennej f to miałbym wątpliwości jak to jest z możliwymi
    >wzrostami prądu. Skoro tak szybko reaguje na zmiany obciążenia to być
    >może skutkiem ubocznym jest nagły, znaczny wzrost prądu w dławiku.
    >Muszę się jeszcze pod tym kątem im przyjrzeć.

    Ale to jest IMO ta "zaszlosc historyczna" - kiedys kontrola pradu byla
    trudniejsza, to i uklady obchodzily ja roznie.
    W miare zapotrzebowania i rozwoju pojawily sie srodki kontroli.
    Choc wiele prostych sterownikow, jak to nazywasz - o zmiennej f, sobie
    z DCM nie poradzi.
    Ale przeciez to nie jest wprost zwiazane ze zmiennoscia f - mozna
    sobie wyobrazic przetwornice o podobnej regulacji impulsu czy odstepu,
    ale zmiennej f.
    Chodzi o podejscie do regulacji - takie pseudo "analogowe" czy
    "bistabilne"

    Pamietam stare przetwornice gdzies ze starych telewizorow - tam byl na
    czlonie RC symulator pradu w dlawiku, wlasnie w celu wykrywania
    nasycenia.
    A raczej wykrywania symulacji nasycenia :-)

    J.