  • 61. Data: 2016-01-25 17:29:48
    Temat: Re: Stabilizator low drop
    Od: niebieski <n...@i...eu>

    On 25.01.2016 16:58, Piotr Wyderski wrote:

    > No jak chcesz, skoro się zastanawiasz nad rozwiązaniem liniowym.

    Zastanawiałem się, ale przestałem. Musżę najpierw rozwiązać kwestię
    zakończenia ładowania.

    > Nawet przy 8V z prądnicy będziesz miał sprawność zaledwie 50%
    > i potem już tylko gorzej. Do akumulatora trafi Ci max. 30%
    > wypedałowanego prądu...

    Zakładasz, że taka różnica napięć się utrzyma. Prądnica to nie jest
    źródło napięciowe i napięcie wejściowe stabilizatora z chwilą poboru
    prądu spadnie, przy stałym napięciu wyjsciowym.
    Tutaj ktoś zrobił pomiary podobnej prądnicy:

    http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

    Chcesz mieć sprawność 70+%, to zrób
    > impulsowy step-down.

    > Żeby nie ugotować stabilizatora.

    > A skąd wiesz?

    Bo prądnica to w przybliżeniu żródło prądowe o prądzie max 500 - 600mA.
    Choćby ktoś jechał z prędkością 100km/h, tego nie przekroczy.

    --
    niebieski

  • 62. Data: 2016-01-25 17:47:18
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-25 o 15:52, AlexY pisze:

    > Teoretycznie jest to odmiana diody zenera, ze względu na marną zdolność
    > rozpraszania mocy robi się z niego zwarcie. I zapewne tak by się
    > skończyła próba stabilizacji napięcia dynama aczkolwiek testów nie
    > przeprowadzałem i nie zamierzam. I w tym kontekście napisałem to na
    > samej górze.

    Że co? A gdzie tam masz marne odprowadzanie ciepła? I jak się ma "marne
    odprowadzenie ciepła" do gwarancji, że nie dostanie przerwy tylko
    zwarcie? Poza tym jest jeszcze parę innych różnic, najważniejsza to
    krótki czas reakcji.
    Transil spokojnie się do tego nadaje, tylko kwestia dobrania
    odpowiedniego elementu albo też ich ilości, żeby moc miała się gdzie
    wydzielać (jak z zenerkami). Tym bardziej, jeżeli zasilanie jest ze
    źródła prądowego.
    Inna sprawa, że nikt do ich stosowania nie zmusza.

    Pozdrawiam

    DD

  • 63. Data: 2016-01-25 18:14:13
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-01-25 o 10:54, niebieski pisze:

    > Przestaje się ładować, napięcie zasilajace rośnie i gdy przekroczy
    > poziom, dodatkowy układ zabezpieczający obciąża prądnicę.
    Jak zdąży, a wcześniej szpila uwali tranzystor w ogniwie i pójdzie na
    nie cały prąd bez kontroli.

    > A trudne? Dwie diody zenera albo jedna i trazystor.
    Które mają ograniczony czas zadziałania.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 64. Data: 2016-01-25 19:05:13
    Od: niebieski <n...@i...eu>

    On 25.01.2016 18:14, janusz_k wrote:

    > Jak zdąży, a wcześniej szpila uwali tranzystor w ogniwie i pójdzie na
    > nie cały prąd bez kontroli.

    > Które mają ograniczony czas zadziałania.

    Przecież już to wyjaśniłem w poprzednim wpisie. Nie biorę już pod uwagę
    wykorzystania wewnętrznego układu zabezpieczającego.

    --
    niebieski

  • 65. Data: 2016-01-25 19:09:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Dariusz Dorochowicz pisze:
    > W dniu 2016-01-25 o 15:52, AlexY pisze:
    [..]

> [...]
    > odprowadzenie ciepła" do gwarancji, że nie dostanie przerwy tylko
    > zwarcie? Poza tym jest jeszcze parę innych różnic, najważniejsza to

    Normalny "cywilny" transil a nie taki 5kW pewnie z radiatorem w formie
    ściany co to go Piotr ma trzeba rozpatrywać jak napisałem.

> [...]
    > odpowiedniego elementu albo też ich ilości, żeby moc miała się gdzie
    > wydzielać (jak z zenerkami). Tym bardziej, jeżeli zasilanie jest ze

    Nie neguję, może być, podpowiedz koledze jaki element ma kupić i wszyscy
    będą szczęśliwi.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 66. Data: 2016-01-25 19:15:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > LDO i teraz desperacko próbujesz znaleźć dziwoląga spełniającego
    > te wymagania. Propozycja rozwiązania alternatywnego: zrób stabilizator
    > *równoległy* na TL431 oraz tranzystorze PNP i zasilaj go przez szeregowo
    > podłączony MOSFET *zubożany* z bramką zwartą ze źródłem. Ponieważ
    > prąd zasadniczo ma być "jakiś", to dobierz sobie taki o wyglądającym
    > sensownie prądzie nasycenia, np. 500mA. W TME są dostępne na setki
    > woltów, więc Twoje 60 nie zrobi na nich wrażenia. W ten sposób prąd
    > ogranicza Ci MOSFET, a napięcie TL431. Proste i skuteczne.

    Generalnie prądem nie trzeba się przejmować jeśli napięcie wyjściowe
    będzie poniżej napięcia maksymalnego ogniwa. 18650 to ponad 2Ah, 0.5A to
    1/4 prądu znamionowego ładowania, a pilnując napięcia poniżej Umax
    unikamy fazy CC procesu ładowania.

    > Przykro mi, ale żadna liczba uśmieszków nie zmieni tego,
    > że niespecjalnie wiesz, co robisz.

    Ale idzie w dobrym kierunku, nikt nie jest nieomylny a chłopak
    przynajmniej czyta co się do niego pisze.

  • 67. Data: 2016-01-25 19:25:30
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    AlexY pisze:
    [..]
> [...]
    > będzie poniżej napięcia maksymalnego ogniwa. 18650 to ponad 2Ah, 0.5A to
    > 1/4 prądu znamionowego ładowania, a pilnując napięcia poniżej Umax

    Wróć, nie CC tylko CV, aczkolwiek stabilizator załatwia tą fazę.

  • 68. Data: 2016-01-25 20:50:11
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-25 o 19:09, AlexY pisze:
    > [..]

    > Normalny "cywilny" transil a nie taki 5kW pewnie z radiatorem w formie
    > ściany co to go Piotr ma trzeba rozpatrywać jak napisałem.

    A widziałeś Ty kiedyś 5kW transil? Wiesz, co to jest te 5kW? Pewnie
    widzialeś, tylko nie wiesz.

    > Nie neguję, może być, podpowiedz koledze jaki element ma kupić i wszyscy
    > będą szczęśliwi.

    Kolega wie na tyle dużo, że jak będzie chciał, to sam poszuka.

    Pozdrawiam

    DD

  • 69. Data: 2016-01-25 21:32:56
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2016-01-25 16:13, Piotr Wyderski wrote:
    > Ściśle rzecz biorąc nie jest to też dioda Zenera, bo mechanizm
    > przebicia jest inny (lawinowy), ale w pierwszym przyblizeniu działa
    > jak zenerka.
    Ściśle rzecz biorąc to zenerki na napięcia powyżej 6,8 V nie są
    zenerkami bo tam zjawisko przebicia lawinowego a nie zjawisko Zenera ma
    miejsce. :-D Prawdziwe zenerki to są tylko te na napięcia poniżej tych
    umownych 6,8 V.

  • 70. Data: 2016-01-25 21:34:10
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-01-25 o 16:28, Desoft pisze:

    > Jeżeli masz na myśli jazdę miejską - to masz rację: nie jest to wysoka
    > cena,
    > Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.

    A jakie plusy ? Półdarmowy prąd do naładowania komórki ? MZ szkoda zabawy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem