  • Data: 2011-10-19 13:40:52
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Jan Rudziński" <j...@g...pl> wrote:

    [...]
    > O ile wiem, jakieś urządzenia do doświetlania istniały już przed
    > wojną. Nie wiesz przypadkiem, jakiej wtedy używano terminologii?
    > Nie podoba mi się zwrot 'lampa błyskowa' w kryminale, którego akcja
    > toczy się w latach 30.

    Kiedyś się chyba mówiło o "błysku magnezji". Flesz to chyba też dość
    stare słowo - gdy pojawiły się pierwsze współczesne lampy błyskowe
    mówiło się z kolei o "fleszu elektronowym".
    Do Polski nazwy urządzeń technicznych często były w tamtych czasach
    brzmieniowo importowane albo z niemieckiego, albo z angielskiego.

    Jest więc już od czego zacząć szukanie. Trzeba tylko pamiętać,
    że stare słowa często funkcjonują jeszcze przez jakiś czas z nowymi
    wynalazkami ("zoom cyfrowy", "stolarka aluminiowa"...). No i w czasach
    sprzed inwazji masmediów zupełnie innymi terminami posługiwał się język
    potoczny, a zupełnie innymi ten oficjalny, też zresztą przez jakiś czas
    mający problemy z ustaleniem obowiązującego uzusu (automobil, aeroplan,
    helikopter, tankietka - żeby nie sięgać do jeszcze większej egzotyki. :)
    - w fotografii świetną robotę odwalił tu np. Voellnagel.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]