  • 11. Data: 2020-04-21 14:09:31
    Temat: Re: Spawanie anteną przez grający łuk
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    t-1 <t...@t...pl> napisał(a):
    > W kręgach krótkofalowców chodziły opowiastki, ze ktoś słyszał transmisję
    > AM ponieważ miał plombę amalgamatową, kiedyś bardzo powszechną.

    Pogromcy mitów obalali tę opowiastkę w odcinku 7.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 12. Data: 2020-04-21 14:21:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2020-04-20 o 10:42, mk pisze:

    >Łuk ma własności nieliniowe, stąd demodulacja.

    ale tu chyba nie wlasnosci elektryczne, tylko jakies bardziej
    powietrza.

    "music tesla coil" - to ostatnio modne.

    J.

  • 13. Data: 2020-04-21 14:23:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    Marek napisał(a) :

    >Anten odbiorczych z obciążeniem.
    >Urban legend o wykorzystywaniu mocy radiostacji przez mieszkających
    >blisko nadajnika Warszawa 1 do oświetlania żarówką domu. Jak to było
    >w rzeczywistości?

    Moze i dzialalo, ale tu sie pytamy czy to jakos oslabialo sygnal
    dalszym osobom.

    J.

  • 14. Data: 2020-04-21 14:38:59
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 21.04.2020 01:05, Marek wrote:

    > To mi przypomina pewne klasyczne zagadnienie, skoro ta antena była w
    > "trybie odbiorczym" to czy pozostałe anteny nadawcze widziały  to (ją)
    > jako obciążenie? No bo ta energia znikąd przecież nie mogła się brać.

    Myślę, że anteny odbiorcze w polu dalekim w podobnym stopniu obciążają
    nadajnik, co ty patrząc na strumień światła wychodzący z żarówki.

  • 15. Data: 2020-04-21 15:12:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Myślę, że anteny odbiorcze w polu dalekim w podobnym stopniu
    >obciążają nadajnik, co ty patrząc na strumień światła wychodzący z
    >żarówki.

    Sluszna uwaga ... ale ... to oko jednak repromieniuje, szczegolnie u
    kota.

    No i mamy interferencje u zrodla.
    Na zarowke wplywu to praktycznie nie ma, na nadajnik radiowy .. kto
    wie.

    J.

  • 16. Data: 2020-04-21 16:11:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Myślę, że anteny odbiorcze w polu dalekim w podobnym stopniu obciążają
    > nadajnik, co ty patrząc na strumień światła wychodzący z żarówki.

    Wieść gminna niesie, że w początkach poprzedniej komuny poprzednia ubecja
    w podobny sposób pasywnie poszukiwała słuchaczy Wolnej Europy. Chodziło
    o wykrycie obwodu rezonansowego heterodyny nastrojonego na częstotliwość
    RWE plus p.cz. Przez sprzężenie z anteną. Ile w tym prawdy, tego nie wiem,
    ale teoretycznie da się z samochodu na ulicy zmierzyć na jaką częstotliwość
    nastrojone jest wyłączone radio stojące w kamienicy. W lajtowej wersji tej
    opowieści nasłuchiwano działających heterodyn pracujących na zakazanej
    częstotliwości.

    Jarek

    --
    Člověk měl prázdný břich však víry byl pln
    uši měl otlačené od krátkých vln

  • 17. Data: 2020-04-21 16:24:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Zbych napisał:

    >Wieść gminna niesie, że w początkach poprzedniej komuny poprzednia
    >ubecja
    >w podobny sposób pasywnie poszukiwała słuchaczy Wolnej Europy.
    >Chodziło

    A w Anglii BBC tych co nie placili abonamentu :-)

> [...]
    >częstotliwość
    >nastrojone jest wyłączone radio stojące w kamienicy.

    Cos tam ta heterodyna pewnie promieniuje, nie ekranowano jej
    starannie.

    Ale uklad rezonansowy niepracujacy moze wykryc GDO, z tym, ze to na
    pare cm.

    Dzis ponoc tak dziala NFC - tzn malym sygnalem wykrywa sie, ze nie ma
    karty w poblizu i nie trzeba zasilac i zuzywac baterii na silny
    sygnal.

    J.

  • 18. Data: 2020-04-21 16:43:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Cos tam ta heterodyna pewnie promieniuje, nie ekranowano jej
    > starannie.

    Bardzo silnie promieniuje. Z tego co pamiętam (z czasów słuchania
    Wolnej Europy), heterodyna jednego radia odbierana była przez
    drugie stojące kilka metrów dalej. Wskaźnik sygnału wychylał się
    na maksa.

    > Ale uklad rezonansowy niepracujacy moze wykryc GDO, z tym,
    > ze to na pare cm.

    Prosty warsztatowy sprzęt projektowany do pracy na te odległości.

    > Dzis ponoc tak dziala NFC - tzn malym sygnalem wykrywa sie, ze
    > nie ma karty w poblizu i nie trzeba zasilac i zuzywac baterii
    > na silny sygnal.

    A także szachy turniejowe firmy DGT (z Holandii, nie z Gdańska).

    Jarek

    --
    Na krzesełku się poprawił, za plecami mi postawił
    byków trzech, na widok których trzęsie febra,

  • 19. Data: 2020-04-21 17:07:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > Wolnej Europy), heterodyna jednego radia odbierana była przez
    > drugie stojące kilka metrów dalej. Wskaźnik sygnału wychylał się

    W czasie wojny na statkach w konwojach przez oceany był bezwzględny
    zakaz używania odbiorników radiowych, żeby wróg nie namierzył.

    MJ

  • 20. Data: 2020-04-21 17:11:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/04/2020 16:11, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Wieść gminna niesie, że w początkach poprzedniej komuny poprzednia ubecja
    > w podobny sposób pasywnie poszukiwała słuchaczy Wolnej Europy.

    Pic na wodę. Jak czytałem kiedyś opowiesci ubeka który zajmował się
    podobnymi sprawami w latach 50-60, prawie 100% "namierzeń" było od
    życzliwych sąsiadów donoszących o jednostkach podejrzanych politycznie,
    co albo mieli urojenia, albo nie lubili się, albo słyszeli tajemnicze
    szepty po nocy. Komu by się chciało biegać z jakąś aparaturą skoro w
    szczytowym momencie RWE słuchało 20% osiedla blokowców, można było walić
    w ciemno :D Wpadali czasem z wizytą, zabierali radio, bywa że obijali
    mordę ostrzegawczo i tyle bo to żadne powqażne przestępstwo, choć ślady
    w papierach mogły szkodzić. Potem mieli już to w d..., sami potrafili
    słuchać "w ramach operacyjnych", w latach 70 to chyba słuchali już
    wszyscy świadomi politycznie, masowo.

    Ksiązka była, nie pamiętam niestety tytułu, z takimi kfiatkami z
    pierwszej ręki. Jakieś zapiski o funkcjonowaniu służb spisane przez
    funkcjonariuszy, nudy, ale było też o ściganiu elementu za pierdoły, że
    tak powiem. Może jeszcze znajdę ten tytuł.

    PS. Pamiętam że głęboko za poprzeniej komuny była dyskusja czy w ogóle
    ludzie powinni posiadać radia z przestrajaniem na zakresy
    "imperialistycznej propagandy". Nie wiem czy pomysł zablokowania
    produkcji padł, to jakaś ciekawostka w programie na temat RWE była i nie
    pamietam szczegółów. W sumie proste, dopuścić do sprzedaży TV z zakresem
    tylko na kanał TVP1, to uniwersalna myśl bez względu na numeracje komuny ;)