  • Data: 2009-09-09 09:25:35
    Temat: Re: Sony bezlustrowo
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał:

    > Zapomniales dodac, ze ta matowka musi kosztowac maprawde sporo,
    > zeby jakosc byla lepsza niz np. w G1, bo w popularnych dSLRach to
    > juz matowka przegrywa.

    Fakt, że DSLR-y których używałem (Pentaxy - kolejno *istD, K10D i K20D) mają
    jedne z najlepszych wizjerów w kategorii lustzranek APSC, ale po porównaniu
    obrazu z G1 (zarówno ekranika jak i EVF) z obrazem na matówce mojego Pentaxa
    starciłem ochotę na ewentualny zakup G1.

    > No i akurat przy Twojej dziedzinie (macro) nie jest to prawda tak wogole -
    > porownaj sobie obraz na matowce z mieszkiem i obiektywem skreconym
    > powiedzmy do f11 :)

    Akurat do makro najczęściej używam kompaktów - ze względu na większą głębie
    ostrości, poręcdzność i możliwość odchylenia EVF (lub ekranika z lupką
    udającego EVF) pod kątem.

    > W G1 widac i mozna normalnie recznie wyostrzyc, na matowce nie widac
    > kompletnie NIC.

    Bez przesady. W zamierzchłych czasach robiłem lustzranka zdjecia z Heliosem
    58mm podłaczonym do połączonych szeregowo 2 radzieckich mieszków na pełnym
    wyciągu i dwóch kompletów pierścieni i po odpowiednio silnym oświetleniu
    motywu ostrzyć się dawało (z gładką matówką Zenita E - wydaje mi się, ze
    później Pentaxem MZ-5n też takie zdjęcia robiłem). Po dołożeniu trzeciego
    mieszka pojawiał się problem z ostrzeniem i kadrowaniem - mieszki ustawione
    na stole były zbyt ciężkie by nimi precyzyjnie poruszać, a konstrukcja
    stawała się na tyle długa, że zaglądając w wizjer nie byłem w stanie
    dosięgnąć ręka do motywu aby poruszajac nim ustawiać ostrość i kadr:-(.
    Fakt, że obiekt musiał być do takich zdjeć martwy i odporny na temperaturę -
    świeciłem reflektorkami halogenowymi z kilku cm co powodowało dość silne
    nagrzewanie. Druga ciekawostka to efekty przy brzegach kadru - przy takim
    wyciągu bieg promieni świetlnych przez mieszki był prawie równoległy i w
    rgach kadru pojawiała się winieta, również cienie jakichś dźwigienek i
    sprężynek z uładu unoszenia lustra potrafiły się pojawiać na brzegach
    slajdu. Do tego, że ze względu na rozmiary lustra w wizjerze górna część
    obrazu (gdzieś tak nawet do 1/4) jest zasłonięta też trzeba było się
    przyzwyczaić...
    Oczywiście takie akurat zdjęcia to już hardcore. Czy G1 sprawdziłby się przy
    takich skalach lepiej - nie wiem. Przesuwna lupka na LCD niewątpliwie by się
    przydała, ale mam obawy, że trzeba by oświetlać motyw z podobną
    intensywnością aby szumy nie utrudniały oceny obrazu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)