  • 31. Data: 2009-11-10 21:48:25
    Temat: Re: Sony 60W
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "Mirtek" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hdbtli$mar$...@n...onet.pl...

    > Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Przyjmując, ze mowa o mocy ciągłej w normie DIN to 40W mocy prędzej niż
    > później przegrzeje cewki lub zatrze zawieszenie 60W kolumienki. Niuansów
    > jest za dużo żeby tu się rozpisywać , po prostu należy przyjąć taką
    > zasadę, że dla mocy x należy dobierać zestaw min (x * 3), a dla kiepskich
    > kolumn gdzie podane dane głosników są zwykle zawyżone to współczynnik
    > powinien wynieść 5.

    Super zasada, jak na bazarze u pana Kazia ze sprzętem RTV.

    Kolumn i wzmacniacza należy używać z głową i mając świadomość iż nawet
    15-sto watowy wzmacniacz może uwalić głośniki wysokotonowe w kolumnach 100W,
    wystarczy np. go porządnie przesterować...

    Moc i sprawność kolumn należy dobrać do wielkości pomieszczenia i słuchanej
    muzyki, a wzmacniacz powinien być taki aby wysterować kolumny nie generując
    zniekształceń.

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 32. Data: 2009-11-11 00:39:18
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > Rezystancja kondensatora zazwyczaj jest bliska nieskończoności. A
    > przynajmniej do takiej się dąży.
    >
    > Jest to kolejny Twój post, w którym szastasz pojęciami, o których nic
    > nie wiesz. Czyżbyś był audiofilem?

    > Best regards,

    Tak jestem audiofilem, takie zdanie przynajmniej mieli i maja czesto zawodowi
    muzycy; jestem jednym z nielicznych, ktorzy bardzo dobrze slysza i potrafia
    dostrzec w dzwieku znieksztalcenia nieliniowe, ktore na oscyloskopie widac
    jako trojkatna czy trapezowa odpowiedz wzmacniacza na wejsciu ktorego podano
    sinus. Sibus jest smutny w brzmieniu a jak juz ma nieco harmonicznych to staje
    sie wesoly...
    Ale nie o tym. Widzisz ja odpowiadam Pytajnikowi, ktory jak sie domyslilem i
    potem zapytalem, nie wiedzial nawet o tym, ze opor glosnika nie moze byc
    mniejszy od oporu wyjsciowego wzmacniacza. Wiec unikam sfromulowan typu
    rezystancja, impedancja, reaktancja i inne zawady, by wyjasnic sprawe w
    uproszczeniu czy przyblizeniu ale niejako zrodlowo, od prawa Ohma zaczynajac.
    Chyba zle mnie zrozumiales, ja nie napisalem, ze kondensator ma rezystancje
    lecz glosnik wysokotonowy ma rezystancje kilkakrotnie wieksza od znamionowej
    wydrukowanej na tabliczce na tylnej sciance kolumny.
    Czytaj moje posty uwazniej a jak jestes tepy to ze trzy razy a dopiero potem
    mnie rugaj.
    Jak jestes taki do przodu i wszystko wiesz najlepiej to sru, wyjasnij sprawe w
    sposob jaki uwazasz za poprawny zarowno merytorycznie, koniecznie z uzyciem
    liczb zespolonych i wykresow wskazowych, poprawnej az do bolu nomenklatury i
    okaze sie, ze jak by to pies zjadl to by zdechl. Takich wiadomosci jest cala
    masa w wikipediach i podrecznikach pisanych lub przepisywanych czesto z
    bledami, tak aby pokazac jaki to autor madry a jacy wy czytelnicy jestescie
    glupi, bo nic z tego nie rozumiecie... Krytykowac latwo, gorzej cos madrego
    napisac.
    Ja staram sie tlumaczyc prosto i zrozumiale nawet dla absolwenta osmej klasy.
    Jesli chcesz o cos zapytac z wyzszej polki prosze bardzo, w ramach swoich
    ograniczonych mozliwosci czasowych, niektore sprawy, na ktorych po prostu sie
    znam, postaram sie Ci przedlozyc. Tyle, ze wiem, ze ani pocaluj mnie w d. mi
    za to nie powiesz wiec chyba sobie odpuszcze uzeranie sie i bezplodne
    przezbywanie.
    Pzdr.

  • 33. Data: 2009-11-11 01:25:26
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

    > no właśnie nic o tym niewiem
    >
    > Mirosław

    Troche teorii znajdzies na stronie, Tam jest pokazany typowy ksztalt krzywej
    dopasowania energetycznego.
    http://we.pb.edu.pl/~kaie/kaie-md/E/elektrycznosc-w2
    .ppt#766,5,Slide

    Pzdr.

  • 34. Data: 2009-11-11 02:33:30
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > no właśnie nic o tym niewiem
    >
    > Mirosław

    Troche teorii masz na podanej juz stronie chociaz nie jest ona najlepsza.
    Tam jest pokazany teoretyczny ksztalt krzywej dopasowania wywodzacy sie z
    podstawowego prawa rzadzacego elektryka czyli prawa Ohma.
    Krzywa ta ma ksztalt dzwonowy z tym, ze jej prawa czesc od ekstremum jest
    lagodna a lewa bardzo stroma. To jest dla pradu stalego ale do zmiennego tez
    jest wazna; tam zamiast rezystancji podstawia sie impedancje bedaca
    geometryczna suma reaktancji i rezystancji ale roznice nie sa wielkie a dla
    czestotliwosci malych wrecz zaniedbywalne.
    Zatem w przypadku dopasowania czyli rownosci rezystancji wyjsciowej
    wzmacniacza i glosnikow zarowno wzmacniacz jak i glosnik moga pracowac pelna
    moca. Innymi slowy wzmacniacz daje z siebie tyle ile moze, na ile go
    zaprojektowano a glosniki te pelna moc odbieraja.
    Teraz jesli do tego wzmacniacza o okreslonej rezystancji wyjsciowej
    podlaczysz opor mniejszy to ten wzmacniacz nie wydoli, bedzie przeciazony,
    mala opornosc odbiornika spowoduje, ze bedzie on, szczegolnie na niskich
    tonach znieksztalcal a jesli te rezystancje dasz o duzo za mala to normalnie,
    o ile nie zadziala bezpiecznik przeciwzwarciowy, to wzmacniacz sie spali.
    Natomiast wyzsza od znamionowej rezystancje glosnikow mozesz podlaczyc. Wtedy
    wzmacniacz nie zostanie w pelni wykorzystany gdyz glosnik o wiekszej
    rezystancji nie jest w stanie calkowicie go obciazyc. Ale dzieki lagodnemu
    opadaniu tej krzywej dopasowania, strata mocy nie jest duza. I dlatego te
    opcje polecam.

    Niektore nowoczesne wzmacniacze maja bardzo male rezystancje wyjsciowe.
    Konstruuje sie je po to aby one z kolei stanowily rodzaj balastu, ktory tlumi
    drgania wlasne membrany, rezonanse glosnikow i w ten sposob poprawia ich
    parametry akustyczne.
    Te wzmacniacze mozna porownac do akumulatora olowiowego, ktory ma baaardzo
    mala rezystancje wyjsciowa. Teoretycznie opornosc glosnikow powinna byc tez
    bardzo mala, wtedy nastapi pelne przekazanie mocy. Ale kazdy wzmacniacz ma
    ograniczone mozliwosci, jest zaprojektowany na okreslona, ograniczona moc. I
    jesli podlaczysz do niego odbioprnik o za malej rezystancji to latwo go spalic.
    Aby temu zapobiec stosuje sie w nich elektroniczne ograniczniki mocy czy
    wrecz szybkie bezpieczniki przeciwzwarciowe, ktore w przypadku podlaczenia za
    malej rezystancji ograniczaja jego moc a w przypadku np. zwarcia wyjscia -
    normalnie go wylaczaja.
    Niestety wielu "ludkow" o tym albo nie wie albo nie chce wiedziec i
    udowadnia, ze to nie ma znaczenia. Tymczasem taki wzmacniacz o "zerowej"
    rezystancji wyjsciowej, praktycznie tez ma ograniczenie dolne rezystancji,
    ktora mozna do niego podlaczyc.
    Ja kiedys takie "piece" o mocy rzedu 200 W kuckalem i dawalem zabezpieczenie
    na poziomie 3 ohmow czyli byly to wzmacniacze o rezystancji 4 ohmow.
    Oczywiscie wieksze rezystancje mozna bylo spoko podlaczac z tym, ze wtedy ten
    wzmacniacz pracowal sobie na pol czy trzy cwierci gwizdka gdyz za duza
    rezystancja nie mogla wydobyc z niego pelnej mocy.
    Kilka dni temu na grupie "fizyka" tez ktos ten problem poruszyl a ja tez tam
    swoje trzy centy dorzucilem.
    Teraz jeszcze slow kilka na temat mocy kolumn. Jest oczywiste, ze im wieksza
    moc kolumn tym lepiej. Chociazby ze wzgledu poprawienia sprawnosci glosnikow,
    ktora jest stosunkowo baaardzo mala, kilkuprocentowa zaledwie. Wieksza
    powierzchnia membran, szczegolnie dla niskich tonow jest korzystna, one wtedy
    poruszaja wieksza mase powietrza przy mniejszych amplitudach. W przypadku o
    wiele wiekszej mocy glosnikow ale ich wypadkowej rezystancji rownej
    rezystancji wyjsciowej wzmacniacza, moc odebrana przez glosniki bedzie rowna
    mocy znamionowej wzmacniacza; on bedzie pracowal pelna moca a ten zestaw
    kolumn na pol gwizdka ale efekt akustyczny bedzie o wiele lepszy.
    Ja kiedys do zwyklego tranzystorka o mocy rzedu 0.1 W podlaczylem 100 watowa
    kolumne... Ucho ludzkie jest narzadem bardzo dopracowanym, ma logarytmiczna
    charakterystyka slyszalnosci i koles, ktory w pokoju ten zestaw slyszal nie
    mogl uwuerzyc, ze napedzany byl tak mala moca. To jako ciekawostka.

    Pzdr. Tornad

  • 35. Data: 2009-11-11 07:21:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello tornad,

    Wednesday, November 11, 2009, 1:39:18 AM, you wrote:

> [...]
    > sinus. Sibus jest smutny w brzmieniu a jak juz ma nieco harmonicznych to staje

    Pieprzysz zupełnie nie na temat. Przypomnę: mowa o rezystancji.

> [...]
    > Chyba zle mnie zrozumiales, ja nie napisalem, ze kondensator ma rezystancje

    Sęk w tym, że właśnie używasz pojęcia rezystancja, którego - jak widać
    - nie rozumiesz.

    > lecz glosnik wysokotonowy ma rezystancje kilkakrotnie wieksza od znamionowej
    > wydrukowanej na tabliczce na tylnej sciance kolumny.

    Doprawdy?

    > Czytaj moje posty uwazniej a jak jestes tepy to ze trzy razy a dopiero potem
    > mnie rugaj.

    Czytam bardzo uważnie i widzę, jak się pogrążasz coraz głębiej. I
    brniesz, brniesz w to bagno niezrozumienia...

    Niewiedzę nadrabiasz bezmyślną bezczelnością i arogancją.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 36. Data: 2009-11-11 07:25:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tornad,

    Wednesday, November 11, 2009, 2:25:26 AM, you wrote:

    > Troche teorii znajdzies na stronie, Tam jest pokazany typowy ksztalt krzywej
    > dopasowania energetycznego.
    > http://we.pb.edu.pl/~kaie/kaie-md/E/elektrycznosc-w2
    .ppt#766,5,Slide

    Masakra. A od kiedy to głośniki pracują w warunkach dopasowania
    energetycznego w przypadku współczesnych wzmacniaczy mocy? Slajd
    następny poproszę! I przeczytanie dwóch znań, w tym napisu w
    nawiasach, ze zrozumieniem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 37. Data: 2009-11-11 10:20:36
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > To "chlostanie" raczej wynika z nieciekawego sygnalu niz z samoistnego
    > padu za slabej kolumny.

    Co rozumiesz przez "nieciekawy sygnał"?

  • 38. Data: 2009-11-11 10:29:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Nov 2009 15:34:52 +0100, Ghost wrote:

    >Dokladnie - wzmacniacz moze miec 20W ale jak mu podasz odpowiednie impulsy
    >to rozwali wysokotonowca nawet w 60W kolumnie. Te scisle dopasowania mocy to
    >troche mit jest. Niektore kolumny wrecz wymagaja silniejszego wzmacniacza.

    Z klodka ?

    Bo zweglic izolacje na cewce latwo.

    P.S. A oprocz mocy we wzmacniaczu, to jeszcze potrzeba odpowiedniego
    domu. 60W to was sasiedzi pogonia.

    J.

  • 39. Data: 2009-11-11 10:30:24
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > ...Krytykowac latwo, gorzej cos madrego
    > napisac.

    Problem w tym, że Ty też nic mądrego nie napisałeś ;-).
    Sugerujesz, że nie spalisz głośnika, bo "on wyciagnie ze wzmacniacza tylko
    tyle ile pisze na
    jego magnesie". Ciekawe, nie powiem. Sugerujesz więc, że moc wydzielona na
    odbiorniku jest zależna tylko od jego rezystancji (impedancji)? Tylko że to
    przeczy Twoim poniższym twierdzeniom:
    "Moc ktora odlozy sie na odbiorniku, niezaleznie od tego co nim jest, jest
    zawsze rowna P=U^2/R. "

    > Ja staram sie tlumaczyc prosto i zrozumiale nawet dla absolwenta osmej
    > klasy.

    Chyba "tylko" dla absolwenta ósmej klasy ;-)

    > Jesli chcesz o cos zapytac z wyzszej polki prosze bardzo

    Myślę że po Twoich "rewelacjach" raczej nikt Cię już nie zapyta...

  • 40. Data: 2009-11-11 10:32:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 Nov 2009 15:46:07 +0100, Tornad wrote:
    >Chyba wiesz, ze do kazdego wzmacniacza mozesz podlaczyc kolumne o rezystancji
    >rownej lub wiekszej od rezystancji wyjsciowej wzmacniacza, lecz nigdy o
    >rezystancji mniejszej.

    Niektorych lampowych nie dotyczy.

    >Opornosc 6 ohmow jest nietypowa

    No wlasnie .. moze to jest 6 ohm opornosci, a impedancja wyniesie 8
    ohm ?

    > Natomiast gdy kupisz wzmacniacz o rezystancji wyjsciowej 8 ohmow, przy
    >pelnej mocy on bedzie przeciazony

    Przy niepelnej tez chyba moze byc przeciazony - za duzy prad jak na
    ten spadek napiecia.

    J.