  • 171. Data: 2018-02-05 06:01:47
    Temat: Re: utna prawda o samochodach elektrycznych.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Rozpedziles sie w fantazjowaniu. Olej napedowy i olej opalowy maja ta sama baze.
    Roznia sie tym ze w napedowym nie ma barwnika i markera a w opalowym dodatkow na
    niskie temperatury.

  • 172. Data: 2018-02-05 08:50:06
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 5 Feb 2018 00:21:37 +0100, Mateusz Bogusz

    > Mógłbyś coś więcej na ten temat napisać, bo mnie zainteresowałeś? No
    > chyba, że tylko przepisujesz coś bez zrozumienia próbując przekonać
    > innych. To jak to jest? :-)

    W uproszczeniu czynnik jest "podwójnie" rozgrzewany. Dodatkową zaletą jest,
    że ta pompa nie boi się zupełnie kaloryferów -- bo grzeje spokojnie na
    60sC. To są ogólnie bardzo drogie pompy, jako nowe. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 173. Data: 2018-02-05 09:12:53
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 4 Feb 2018 22:21:01 +0100, J.F.

    > Jestes, skoro nie liczysz odsetek kredytu :-P

    Po prostu nie rozpieprzam kasy na prawo i lewo, do tego jestem cierpliwy.
    :P Jak mnie nie było stać na lepsze auto to sobie kupiłem Fabię, za to
    nową, i jakoś przełknąłem śmichy-hihy "kolegów" co się wozili wielkimi
    Audi, tylko 12-letnimi. :P

    > gaz kosztuje jednak ~15gr/kWh (wartosci opalowej),
    > to jest sporo taniej niz prad.

    Gaz kosztuje średnio 0.24 zł brutto/kWh. U mnie wychodzi nawet 0.28 -- cena
    zaczytana z zestawienia rocznego faktur sąsiadki zza płota budowanego domu
    (niemniej jednak do swoich kalkulacji obliczenia zwrotu przyjmowałem
    średnią 0.24). Twoja wartość to zapewne netto niewykluczone że za samo
    paliwo, względnie za sam okres grzewczy. Dolicz do tego abonamenty kiedy
    nie grzejesz a płacić musisz i otrzymasz faktyczną wartość za kWh.
    Literalnie, zbierz faktury z całego roku, podlicz sumę sum ;) podziel przez
    ilość zużytych kWh nie zapominając o ujęciu sprawności na m3 gazu, tj.
    przyjmij te 9kWh z m3. Ja do podanej wcześniej ceny kWh prądu doliczyłem
    WSZYSTKO, i dodatkowo użyłem dosyć niekorzystnej ceny w 2T, bo są lepsze
    oferty.

    > A jak sie grzeje gazem i go jednak sporo zuzywa,
    > to abonament tak bardzo nie boli.

    Boli, bo płaci się go nawet jak się nie zużywa gazu, czyli przez ponad 6
    miesięcy w roku. Standardowo tego widzę nie uwzględniasz i wychodzą Ci
    głupotki. Natomiast podobnego problemu nie ma z prądem -- bo czy grzejesz
    prądem czy nie grzejesz, musisz go podłączyć i opłaty czynić. Czyli w
    przypadku grznia PC/prądem w zasadzie nie trzeba wliczać w koszt instalacji
    przyłącza (i nie, do PC wcale nie trzeba mocniejszego przyłącza a jeśli
    nawet to jest opłata AFAIR jednorazowa) czy abonamentów.

    > Ale z PC i w drugiej taryfie grzanie pradem tansze ... nie
    > uwzgledniajac kosztow samej PC. Tylko cos pisales o zajetosci
    > powierzchni, a tu duzy zbiornik CWU trzeba :-)

    Wielkość zbiornika zależy od zużycia. Nikt nie broni zamontować termy i
    grzać mniej wody ale czystym prądem. To i moc PC będzie można zmniejszyć.
    Albo podgrzewać większy zbiornik z pomocą PC aby COPu nie psuć, a dogrzać
    końcówkę grzałką w 2T. Rozwiązań jest sporo, trzeba wybrać wygodne dla
    siebie użytkowo i kosztowo.

    > Jak Morawiecki obnizy druga taryfe, to sie inwestycja
    > w PC nie bedzie oplacala :-)

    Obniżenie zużycia energii zawsze się będzie opłacało. Aczkolwiek powtarzam,
    sporo inwestorów grzeje już domy samym prądem (od 2015 jest to znaczny
    trend zwyżkowy), bo inwestycja w PC czy tym bardziej w gaz się NIE OPŁACA.
    Generalnie można przyjąć że jak dom ma zużycie poniżej 6MWh i straty
    poniżej 4kW to spokojnie można nie rozważać innych źródeł niż prąd z
    kablami w podłodze.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 174. Data: 2018-02-05 09:17:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 4 Feb 2018 21:16:28 +0100, J.F.

    > A w naszym klimacie zewnetrzy parownik nie zarasta lodem ?

    Wszędzie zarasta. Dlatego się go topi co jakiś czas aby jednostka odzyskała
    sprawność... Taaaak, mimo tego się opłaca grzać pompą. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 175. Data: 2018-02-05 09:21:26
    Temat: Re: Smutna prawda o samochodach elektrycznych.
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 4 Feb 2018 19:42:04 +0100, T.

    > Pisałem wcześniej - mam piec Windsor Plus firmy Termet.
    > Dom - przyznaję - do zbyt zaizolowanych nie należy. I raczej niewiele da
    > się z tym zrobić. To dom dwurodzinny, na górze lokatorzy są ciepłolubni
    > (starsze osoby), więc nawet nie mam jak przykręcić kaloryferów :-)

    Ale zużycia (ilość m3/kWh) i kwot nie podałeś. Ciężko na podstawie samego
    kotła coś wnioskować. Inna sprawa, mój faul bo nie doczytałem że masz
    gazowca -- raczej nie będzie sensu go zmieniać na PC.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 176. Data: 2018-02-05 09:42:05
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-02-05 o 09:21, Myjk pisze:
> [...]
    > kotła coś wnioskować. Inna sprawa, mój faul bo nie doczytałem że masz
    > gazowca -- raczej nie będzie sensu go zmieniać na PC.

    W wolnej chwili poszperam za fakturami.
    T.

  • 177. Data: 2018-02-05 12:05:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >:P Jak mnie nie było stać na lepsze auto to sobie kupiłem Fabię, za
    >nową, i jakoś przełknąłem śmichy-hihy "kolegów" co się wozili

    I to ma byc przyklad na oszczednosc ? Hm ...

    >Gaz kosztuje średnio 0.24 zł brutto/kWh. U mnie wychodzi nawet
    >0.28 -- cena
    >zaczytana z zestawienia rocznego faktur sąsiadki zza płota budowanego
    >domu

    Cena odczytana z mojej faktury - 0.09costam za gaz i 0.04costam za
    dystrybucje.

    >(niemniej jednak do swoich kalkulacji obliczenia zwrotu przyjmowałem
    >średnią 0.24). Twoja wartość to zapewne netto niewykluczone że za
    >samo

    A fakt, z VAT jakies 18gr.

    >paliwo, względnie za sam okres grzewczy. Dolicz do tego abonamenty
    >kiedy
    >nie grzejesz a płacić musisz i otrzymasz faktyczną wartość za kWh.

    U mnie abonamenty niskie, ale to mieszkanie w bloku, tyle, ze zuzycie
    tez niskie - do kuchenki, wiec procentowo wychodzi duzo.
    Nie wiem jakie abonamenty w domu.

> [...]
    >doliczyłem
    >WSZYSTKO, i dodatkowo użyłem dosyć niekorzystnej ceny w 2T, bo są

    Ale jest jeszcze jedna opcja - generator zainstalowac i przy okazji
    grzania prad produkowac.
    I do sieci. Jeszcze jakis pare zepsutych paneli zainstalowac i zglosic
    jako OZE :-P

    >Boli, bo płaci się go nawet jak się nie zużywa gazu, czyli przez
    >ponad 6
    >miesięcy w roku.

    Myjesz sie w zimnej wodzie ?

    >Wielkość zbiornika zależy od zużycia. Nikt nie broni zamontować termy
    >grzać mniej wody ale czystym prądem.

    Majac PC grzac pradem ? Heretyk :-P

> [...]
    >Generalnie można przyjąć że jak dom ma zużycie poniżej 6MWh i straty
    >poniżej 4kW to spokojnie można nie rozważać innych źródeł niż prąd z

    A jak Morawiecki wyleci z hukiem i prad pojdzie w gore ?
    "Obnizenie zuzycia energii zawsze sie bedzie oplacalo" :-P

    Poza tym ... wyliczyles zdaje sie ze dom potrzebuje 6.5kW, plus CWU,
    pompa ciepla 8kW ... to w wieksze mrozy nie uda sie poprzestac na
    drugiej taryfie ...
    A i w takie w okolicach 0 chyba tez nie.

    Czyzbys zakladal sobie PC zbyt mala ? :-)

    J.

  • 178. Data: 2018-02-05 21:56:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 05.02.2018 o 08:50, Myjk pisze:
    > W uproszczeniu czynnik jest "podwójnie" rozgrzewany. Dodatkową zaletą jest,
    > że ta pompa nie boi się zupełnie kaloryferów -- bo grzeje spokojnie na
    > 60sC. To są ogólnie bardzo drogie pompy, jako nowe. :P

    Ale Ty masz świadomość że piszesz o pompie o mocy grzewczej 30kW i 5,5kg
    czynnika w układzie chłodniczym? Kto to będzie w domu instalował :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 179. Data: 2018-02-05 22:25:39
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 31.01.2018 o 09:39, Shrek pisze:

    > Słaby pomysł. To że samochód dymi z odwłoka, to tylko część (i to wcale
    > nie największa) problemu.

    ja to może trochę źle napisałem. dzisiaj większość kilometrów robionych
    naszymi autami, jest robiona w okręgu nie przekraczającym 20km od domu.
    Dokładnie tak samo jest z tramwajem, autobusem. Więc ZAMIAST jeździć
    samochodem spalinowym pełniącym rolę prywatnego autobusu, można by
    jeździć elektrykami. takimi które będą duuuuużo tańsze od spalinowców,
    ale z fizycznie ograniczonym zasięgiem. to może nie idealne wyjście (
    typu wszyscy zdrowi na rower) ale rozsądny kompromis. który oddala się
    od nas, z każdą próbą udowodnienia że elektryki są lepsze od spalinowców.

    ToMasz

  • 180. Data: 2018-02-06 08:18:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.02.2018 o 22:25, ToMasz pisze:

> [...]
    > Dokładnie tak samo jest z tramwajem, autobusem. Więc ZAMIAST jeździć
    > samochodem spalinowym pełniącym rolę prywatnego autobusu, można by

    Czyli zamiast prywatną spalinką to prywatnym elektrykiem;)
    Shrek