  • 1. Data: 2013-09-16 11:46:12
    Temat: Śmieci w aparacie
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Witam i o pomoc pytam,

    W temacie konstrukcji lustrzanek jestem lajkonikiem, choć coś tam czytałem i
    na jakieś schematy patrzyłem. Ostatnio zauważyłem, że jak patrzę przez
    wizjer, to widzę jakieś paprochy - jakiś mały włosek i jakieś kropki.
    Sprawdziłem z innym obiektywem i jest to samo, więc zakładam, że to kwestia
    aparatu. Zgodnie z radą z netu strzeliłem rozmazaną fotkę białego tła przy
    f22 - na zdjęciu faktycznie wyszły kropki, ale w miejscu tego włoska nic nie
    widać. Wnioski:
    - na matrycy są pyłki
    - włosek jest gdzie indziej
    Co zrobić, szanowna grupo? Postanowiłem kupić gruszkę i jakiś pędzelek, a
    następnie przedmuchać matrycę. Jak przypuszczam, załatwi to temat kropek
    (oby...). A co z włoskiem? Zajrzałem do aparatu, na lustrze i matówce za
    specjalnie nic nie widać...

    Pozdrawiam,
    Seoman

  • 2. Data: 2013-09-16 13:13:07
    Temat: Re: Śmieci w aparacie
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

    On 2013-09-16 11:46, Seoman wrote:
> [...]
    > a następnie przedmuchać matrycę. Jak przypuszczam, załatwi to temat
    > kropek (oby...). A co z włoskiem? Zajrzałem do aparatu, na lustrze i

    Jeśli "coś tam czytałeś i na jakieś schematy patrzyłeś", to sam sobie
    mogłeś odpowiedzieć na pytanie, czy śmieci na matrycy mogą być widoczne
    w wizjerze lustrzanki. To, co widzisz w wizjere, przykleiło się do
    matówki, dlatego nie widać tych śmieci na zdjęciu (na zjęciu widać inne
    śmieci, które są na matrycy). Możesz z tym dalej żyć, ponieważ nie
    wpływa to na jakość zdjęć. Jeżeli widok kurzu w wizjerze Cię denerwuje,
    możesz ostrożnie przedmuchać i użyć pędzelka - ale matówkę, nie matrycę!

    Pozdrawam,

    Piotr

    P.S. Podaj model tej lustrzanki - żeby upewnic się, że to naprawdę
    lustrzanka :)

  • 3. Data: 2013-09-16 17:12:45
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup
    > wpływa to na jakość zdjęć. Jeżeli widok kurzu w wizjerze Cię denerwuje,
    > możesz ostrożnie przedmuchać i użyć pędzelka - ale matówkę, nie matrycę!

    No ale pisałem też o plamach na zdjęciach w miejscach, gdzie kurz jest też
    na matrycy.

    > P.S. Podaj model tej lustrzanki - żeby upewnic się, że to naprawdę
    > lustrzanka :)

    Nikon D5000

    Pozdrawiam,
    Seoman

  • 4. Data: 2013-09-17 10:59:23
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

    > No ale pisałem też o plamach na zdjęciach w miejscach, gdzie kurz jest
    > też na matrycy.

    Nie mogą być te same śmieci widoczne i na matówce, i na matrycy,
    przyjrzyj się jeszcze raz, jak działa lustrzanka i rusz głową! Po prostu
    znalazły się mniej więcej w tych samych miejscach. Jeżeli paprochy,
    które są na matrycy (czyli te, które widać na zdjęciach), Ci
    przeszkadzają, przedmuchaj matrycę odwracając aparat bagnetem do dołu -
    uważaj, żeby nie dotknąć matrycy gruszką. Z pędzla korzystałbym w
    ostateczności, bo możesz zakurzyć matrycę jeszcze bardziej.

    > Nikon D5000

    Istotnie, lustrzanka :)

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 5. Data: 2013-09-17 11:25:38
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

    > No ale pisałem też o plamach na zdjęciach w miejscach, gdzie kurz jest
    > też na matrycy.

    Przepraszam, chyba źle doczytałem, a z jakiegoś powodu nie mogę puścić
    cancela. Otóż jeżeli Ci ten kurz widoczny na zdjęciu rzeczywiście
    przeszkadza, to przedmuchaj matrycę, bagnetem do dołu i starając się nie
    dotknąć matrycy gruszką (gruszka ma być jak największa, żeby zapewnić
    mocny strumień powietrza). Ale jakieś śmieci na matrycy lustraniki
    zawsze będą, ponieważ nie jest hermetycznie osłonięta, jak w kompaktach.

    Lustra nie ruszaj, łatwo go porysować, a kurz na nim i tak nie jest
    widoczny.

    Piotr

  • 6. Data: 2013-09-17 13:40:40
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Uncle Pete" <p...@a...waw.pl> wrote:

    > gruszka ma być jak największa, żeby zapewnić mocny strumień powietrza

    Sprzeciw techniczny i praktyczny. :))

    Wyobraźmy sobie gruszkę wielkości choćby tylko piłki plażowej... ;)

    Najmocniejszy dmuch zapewnia jak największa gruszka, którą można
    całą wycisnąć jednym ruchem dłoni (drugi czynnik to szerokość dyszy - ja
    np. w małej gruszce podróżnej zmniejszyłem średnicę dyszy ("natężenie"),
    zwiększając tym samym prędkość wylotu ("napięcie"). :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2013-09-17 15:58:45
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

> [...]
    > np. w małej gruszce podróżnej zmniejszyłem średnicę dyszy ("natężenie"),
    > zwiększając tym samym prędkość wylotu ("napięcie"). :)

    Chętnie popatrzę na gruszkę wielkości piłki plażowej - gdzie takie
    sprzedają? :) Osobiście korzystam z kupionej kiedyś dawno w rosyjskiej
    aptece - ma około 10 cm średnicy. Ma opisane przez Ciebie pożądane
    zestawienie cech - natężenie, napięcie i możliwość wyciśnięcia za jednym
    razem (racej naciskam kcikiem, a nie dlonią).

    Pamiętam, kiedyś Janko opisywał kompresorek do przedmuchiwania zrobiony
    ze spryskiwaczki do kwiatów :)

    Piotr

  • 8. Data: 2013-09-17 16:07:48
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Uncle Pete" <p...@a...waw.pl> wrote:

    [...]
    [...]
    > Chętnie popatrzę na gruszkę wielkości piłki plażowej - gdzie takie
    > sprzedają? :)

    Dodam jeszcze podbudowę teoretyczną - otóż powietrze jest łatwo
    ściśliwe - ściskając gruszkę ręką zmniejszamy jej objętość o konkretną,
    limitowaną wartość, jednak jeśli zostanie dużo objętości "nietkniętej",
    to zanim powietrze wyleci dyszą zdąży się sprężyć i wyrównać ciśnienie
    z "martwą strefą". Para idzie wtedy w gwizdek.

    [mr.]

  • 9. Data: 2013-09-27 20:48:59
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Uncle Pete in news:l195lg$3oe$1@news.task.gda.pl
    > Istotnie, lustrzanka :)

    jestes pewien? sprawdziles zanim napisales? tylko nie pisz, ze nie musiales
    :)

  • 10. Data: 2013-09-27 20:55:56
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Uncle Pete in news:l195lg$3oe$1@news.task.gda.pl

    czyli pisze, ze fotki zawieraja kurz widoczny na matrycy

    > Nie mogą być te same śmieci widoczne i na matówce, i na matrycy,

    a Ty o czym piszesz?