  • Data: 2013-12-14 14:15:09
    Temat: Re: Slax i RS232
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Sebastian Biały napisał:

    [...kawał dobrej roboty...]

    > Jako przykład masz tam polecenie display. Pochodzi z pakietu imagemagick
    > i wyświetla po prostu obraz fullscreen (wymaga parametrów zeby ładnie
    > wyświetlić, ale ja leniwy jestem, w kazdym razie działa i pokazuje plik
    > image.jpg na pełnym ekranie, sam sobie dopieść).

    ImageMagic i 'display' możliwości ma wiele, więc jest się z czym pieścić.
    Niestety twórcy tych klocków zapomnieli o opcji, o którą aż się prosi
    do tego typu zastosowań -- wyświetlania nie w oknie, a w root window.
    Czyli niejako w tle, jak tapeta, bez żadnych ramek. To jest standardowa
    możliwość programów pisanych pod X11, można jej użyć lub nie. Wygaszacze
    ekranu zwykle pisze się w ten sposób -- są to normalne programy potrafiące
    pokazywać te swoje obrazki w okienku, a dopiero wywołane z opcją "--root"
    (lub podobną) zaczynają się prezentować jak typowy wygaszacz. Proponowany
    wcześniej xv akurat ma taką opcję.

    > Oczywiście po odpaleniu chciłbyc zapewne aby nastepne polecenie zamknelo
    > obraz. Można to zrobić np. za pomocą killall.

    To jest druga ważna kwestia. Ubijanie procesu po to, by go za chwilę na
    nowo uruchomić, nie jest najlepszym pomysłem (akademik Grigorij Syzyfow
    problem ten omawia w swojej głosnej pracy). Ani to porządne rozwiązanie,
    ani przeważnie nie wygląda ładnie na ekranie w czasie pracy. Chciałoby
    się, żeby program siedział w pamięci i pokazywał różne obrazki. To jest
    na tyle częsta potrzeba, że na przykład 'display' ma opcję "-update",
    która co podaną liczbę sekund czyta obrazek na nowo. Dobre do śledzenia
    jakichś zmieniających się procesów zapisywanych przez inny program jako
    grafika, czy choćby do podglądania kamery. Autor programu telak do tego
    przewidział parametr "refresh" dla każdego obrazka z osobna. Tu znowu
    widać, że czasem twórcom wyobraźni nie staje, albo zapominają o tym, co
    w Uniksie łatwo osiągnąć. Aż się prosi, by programy miały umiejętność
    reagowania na sygnały z zewnątrz. Chiałoby się szturchnąć taki proces
    sygnałem SIGUSR1 żeby wykonał coś. To "coś", to w najbardziej ogólnym
    i pożądanym przypadku, to ponowne przeczytanie konfigów lub parametrów
    i zweryfikowanie zawartych w nich poleceń. Wtedy można działać nie na
    pałę, co określony czas, ale dokładnie wtedy, kiedy potrzebujemy.

    Do telaka wrażliwość na sygnał została dodana, i to błyskawicznie,
    jak już wspomniałem. Odbyło się to tak szybko, ze nie ma o tym nawet
    wzmianki w manie, ani w changelog w źródłach, jest tylko w changelog
    na stronie -- między innymi dlatego o tym teraz piszę. Do ImageMagic
    też można to oczywiście dopisać, ale do tej pory nikt tego nie zrobił.

    Jarek

    --
    Czekamy na sygnał. Z centrali!
    Czekamy, czekamy. Czekamy, czekamy.