  • 11. Data: 2009-02-12 08:17:51
    Temat: Re: Skutki miniaturyzacji
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

    >[...]
    >vinieta dystorsja , daja sie bezproblemowo usunac w obrobce ,
    >odgrywaja nie tak istotna role jak dawniej.
    >[...]

    Na pewno jest łątwiej niż kiedyś, ale niestety dalej obowiązuje zasada coś
    za coś. Usuwanie dystorsji to wprowadzanie w programie graficznym pewnych
    zniekształceń geometrycznych do zarejestrowanego obrazu (w idealnym
    przypadku dokładnie odwrotnych do wnoszonych przez obiektyw). Takie
    zniekształcanie może powodować pogorszenie ostrości i powstanie artefaktów w
    zniekształcanych rejonach.
    Winieta z kolei oznacza nierównomierne naswietlenie klatki - jeśli środek
    kadru będzie prawidłowo naswietlony - rogi będą niedoświetlone. Usuwanie
    winiety oznacza dla rogów kadru operacje podobne do rozjaśniania
    niedoświetlonego zdjęcia - ze stosownym wpływem na szumy i odwzorowanie
    kolorów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2009-02-12 08:18:41
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:

    > dziwiloby cos przeciwnego.
    > 99% szkiel tak ma

    Chyba 9%

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 13. Data: 2009-02-12 08:25:42
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał:

    > To mi akurat powiewa ;) Interesuje mnie efekt finalny -
    > jesli mi odpowiada, to to co bylo przed korekta mi obojetne.

    Dochodzi jeszcze kwestia zgodności tego, co widziałeś na ekraniku aparatu z
    finalnym efektem korekt. Bo jeśli rozbieżności będą podobnie duże jak
    pokazane w powyzszym linku o precyzyjnym kadrowaniu zdjęć możesz zapomnieć.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2009-02-12 08:27:44
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > podobne do rozjaśniania niedoświetlonego zdjęcia - ze stosownym
    > wpływem na szumy i odwzorowanie kolorów.

    Ja proponuje zrobic powiekszenie na papierze
    i skonczyc na tym teoretyzowanie ;)

    Wszystko to prawda, ale wiesz - jakos na papierze
    tego nie widac :)
    Przynajmniej na tych zdjeciach ktore dorwalem
    i powiekszylem. Jak bede mial wiecej materialu
    to moze zmienie zdanie, a moze nie ;)

  • 15. Data: 2009-02-12 08:28:51
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > aparatu z finalnym efektem korekt. Bo jeśli rozbieżności będą
    > podobnie duże jak pokazane w powyzszym linku o precyzyjnym kadrowaniu

    Racja - tez mi to przyszlo do glowy. Trzeba zwrocic uwage.
    Nie widze zadnego powodu dla ktorego aparat nie mialby
    robic tych samych korekt co ACR w locie...

  • 16. Data: 2009-02-12 08:31:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> napisał:

    > Chyba 9%

    Może mieć znacznie więcej niż 9%. Wśród obiektywów do lustrzanek takie
    zachowanie to rzadkość, ale wśród obiektywów do telefonów komórkowych może
    być już normą. Osobna kwestia to to, czy w tamtych w ogóle jest przysłona...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2009-02-12 08:42:48
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Racja - tez mi to przyszlo do glowy. Trzeba zwrocic uwage.
    > Nie widze zadnego powodu dla ktorego aparat nie mialby
    > robic tych samych korekt co ACR w locie...

    Dlatego napisałem 'jeśli rozbieżności będą podobnie duże'. A czy aparat robi
    na ekraniku korekcję - nie wiem. Z jednej strony taka korekcja by się
    przydała, z drugiej - to jednak pewne obciążenie dla niezbyt wydajnego ze
    względu na konieczność ograniczenia poboru mocy procesora aparatu. A nawet
    jeśli korekcję robi - to czy ma to oznaczać, że aby mieć na zdjęciu zgodność
    z tym, co na ekraniku musisz korzystać z ACR? Bo kadry uzyskane z tego
    samego pliku RAW ACR i Silkypixem różnią się znaczaco. Następna kwestia -
    czy przy plikach JPG aparat też sam robi identyczną korekcję?
    W sumie sporo tych pytań...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2009-02-12 08:46:12
    Od: j...@a...at

    On 12 Feb., 09:17, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > winiety oznacza dla rogów kadru operacje podobne do rozjaśniania
    > niedoświetlonego zdjęcia - ze stosownym wpływem na szumy i odwzorowanie

    to co piszesz jest prawda , . dystorsja i vinieta w jakims tam stopniu
    wystepuja zawsze .
    najczesciej w tak niewielkim , ze nie ma potrzeby jakiejkolwiek
    ingerencji.
    ja nawet lubie niewielka winiete gdyz ladnie zamyka obraz. Podoba mi
    sie np niebo ladnie sciemniajace sie ku brzegom obrazu.

    vinieta rzedu 1/4 ev jest okreslona juz jako duza , ale pracujac w raw
    nie ma najmniejszego problemu bez jakis negatywnych konsekwencji ja
    wyrownac jesli to konieczne. korekta o 1/4 ev w raw to drobny
    pryszcz,
    dystorsja rzedu paru procent ( 2 , 3 % ) jest juz duza . Jej korekta
    programem graficznym tez nie jest czyms nadzwyczajnym. Zwroc uwage,
    ze czesciej korygujemy tzw walace sie linie na obrazie w znacznie
    wiekszym stopniu niz wymagalaby tego korekto dystorsji. Formalnie w
    skutek korekty perspektywy jakis tam spadek rozdzielczosci obrazu
    moznaby pomierzyc , w rzeczywistosci jest to nie do zauwazenia.
    Regula jest , ze te aparaciki z b krotkim ogniskowymi ( hybrydy ,
    compakty ) maja sporo dystorsje - jakos sie z tym zzylismy nawet bez
    korekty. A jesli trzeby to skorygowac da sie i to calkiem fajnie.
    Moim zdaniem trend usuwania takich wad w postprocesingu jest calkiem
    rozszadny - pozwala to na uproszczenie konstrucji obiektywow , a co za
    tym idzie ich ceny i konstrukcji.
    gdybym mial dac np o 2000 zl wiecej za obiektyw tylko dlatego ,zeby
    nie mia ldystorsji i viniety przy pozostalych parametrach optycznych
    identycznych z tanszym obiektywem ,za to wiekszy i ciezszy , to chyba
    zdecydowalbym sie na ten tanszy.

  • 19. Data: 2009-02-12 08:55:56
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > oznaczać, że aby mieć na zdjęciu zgodność z tym, co na ekraniku
    > musisz korzystać z ACR? Bo kadry uzyskane z tego samego pliku RAW ACR

    IMO Sliskypix i ACR daja takie same kadry,
    roznia sie troche iloscia detali - ACR jest lepszy.

    Konwertery "niezalezne" nie koryguja wad obiektywow -
    np. RawTherapee. Ciekawe jak szybko zaczna to robic :)))

    > Następna kwestia - czy przy plikach
    > JPG aparat też sam robi identyczną korekcję?

    Hmm wydaje mi sie, ze JPGi sa takie wlasnie jak z ACR
    (co do kadru, znieksztalcen).

  • 20. Data: 2009-02-12 08:57:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

> [...]
    >nie mia ldystorsji i viniety przy pozostalych parametrach optycznych
    >identycznych z tanszym obiektywem ,za to wiekszy i ciezszy , to chyba

    Wszystko zależy od zastosowania - a dokładniej od wymogów jakosciowych. Dla
    wielu użytkowników faktycznie tańszy obiektyw o większych zniekształceniach
    w połączeniu z ich korekcją w komputerze będzie rozwiązaniem wystarczajacym.
    Dla innych utrata jakości będzie nie do przyjęcia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)