  • Data: 2011-04-23 16:39:04
    Temat: Re: Skala odwzorowania
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 11-04-23 18:04, Les pisze:
    > prawdziwą skalę - użyłem takiego skrótu myślowego - chodzi o to, że
    > obiektyw 100 macro 1:1 jest zaprojektowany do pełnej klatki - chodzi o
    > to jak to ma się do cropa.

    Ma się nijak. Mucha długości 7 mm będzie miała długość 7 mm na matrycy,
    obojętnie, FF czy APS. Różnica będzie w kącie widzenia, FF zarejestruje
    szerszy kadr.

    > W pytaniu o pierścienie chodzi o to, czy ma sens zakup nowej zabawki
    > czy wystarczą aktualne. Tak naprawdę rzadko potrzebuję większej skali
    > - niemniej takie przypadki występują.

    Takie rzeczy da się łatwo policzyć. Z ogólnie znanych wzorów:
    1/f = 1/x + 1/y; s = y/x
    gdzie f - ogniskowa, y - odległość obrazowa, x - odległość przedmiotowa,
    s - skala odwzorowania,
    mamy:
    s = y/f - 1
    Teraz mamy 2 skrajne przypadki: makro stałoogniskowe i makro z pełnym
    IF. W pierwszym f = 100mm, y = 200mm + 50mm (pierścienie), skala
    wychodzi 1.5:1. W drugim: f = 50mm, y = 100mm + 50mm, skala = 2:1.

    Jak widać, nie będzie wiele więcej, niż z tym co masz. Ewentualny
    zysk to trochę lepszy obraz i większa odległość od motywu. Możesz
    też rozważyć podwójny zestaw pierścieni lub mieszek (trafiają się
    dość tanie m42).
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates