  • 41. Data: 2019-05-05 11:54:28
    Temat: Re: Skąd skrzynia biegów "wie", że auto jedzie z góry/pod górę?
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie musi - Marek S jest, zdaje się, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
    > jest symboliczne :)

    Zdziwiłbyś się jakie są górki koło Trójmiasta. Tak czy inaczej - u mnie
    nie dało się dziś sprawdzić - solidnych górek nie ma, predkość na
    tempomacie tylko plisik/minusik więc nie da się skokowo zmienić i
    sprawdzić jak zahamuje. Użycia hamulca bym się nie spodziewał, ale może
    się mylę.

    Shrek

  • 42. Data: 2019-05-05 11:55:52
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2019-05-04 o 23:09, Marek S pisze:

    > Ciekawe jest to, że gdy zjazd się kończy, to bardzo szybko odpuszcza ten
    > tryb i skrzynia zaczyna pracować "normalnie". Czyli musi być jeszcze
    > jeden element tejże logiki: auto zbyt mocno hamuje.

    Zapewne tak właśnie jest - auto ma jakiś zakres oczekiwanego opóźnienia
    związanego z hamowaniem silnikiem i trzyma taki bieg żeby było dobrze :)

    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:

  • 43. Data: 2019-05-05 13:16:08
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Nie musi - Marek S jest, zdaje się, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
    > jest symboliczne :)

    Trójmiasto jest najbardziej górzystą aglomeracją w Polsce.

    --
    MN

  • 44. Data: 2019-05-05 14:07:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-05 o 07:00, Shrek pisze:

    > Hamuje silnikiem? Bo jakoś nie spodziewam się, żeby tempomat używał
    > hamulców. Choć w sumie kto wie. Skoro ESP używa...

    Ten odcinkowy nie jest u mnie aż tak stromy więc hamowanie silnikiem
    wystarcza. Nie sądzę by hamulce tempomat angażował. Ale mogę to
    sprawdzić. Mam w pobliżu ulicę o nachyleniu 20%. Przejadę się po niej
    jeśli chcesz.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2019-05-05 14:08:44
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 05 May 2019 13:16:08 +0200, Marcin N wrote:

    > Trójmiasto jest najbardziej górzystą aglomeracją w Polsce.

    Nie górzystą, a pagórkowatą.

    Mateusz

  • 46. Data: 2019-05-05 14:12:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nie musi - Marek S jest, zdaje się, z pomorza. Tam hamowanie silnikiem
    > jest symboliczne :)

    To byłbyś zaskoczony. W Gdyni jest ulica o nachyleniu 20%. Jak dla mnie
    to spore nachylenie. Nie wiem jakie Ty uważasz za spore? Zresztą cała
    okolica ma mnóstwo zjazdów i podjazdów. Prawie nic tu płaskie nie jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 47. Data: 2019-05-05 14:14:25
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > W zasadzie wystarczy zwyczajny czujnik przechyłu - który to (chyba) i tak
    > musi już być, aby auto potrafiło rozpoznać kiedy jest holowane. Wtedy
    > operacja dla ECU sprowadza się do "jeśli jadę w dół przyspieszając a
    > użytkownik nie wciska gazu, znaczy mam hamować silnikiem".

    Pewnie jakbym miał coś takiego jako elektronik zrobić, to tak bym to
    rozwiązał. Tylko ciekaw jestem, czy faktycznie tak to się realizuje w
    samochodach (już bez wnikania w modele - ogólnie).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 48. Data: 2019-05-05 14:15:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-05 o 11:55, Tomasz Pyra pisze:

    > Zapewne tak właśnie jest - auto ma jakiś zakres oczekiwanego opóźnienia
    > związanego z hamowaniem silnikiem i trzyma taki bieg żeby było dobrze :)

    Przy takich duperelach widać, że sporo myśli technicznej jest w każdym
    detalu. Robi wrażenie... :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 49. Data: 2019-05-05 14:17:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 05 May 2019 11:54:28 +0200, Shrek wrote:

    > Zdziwiłbyś się jakie są górki koło Trójmiasta.

    Ależ ja dobrze wiem jakie są, 20 lat mieszkałem na Kaszubach i jazda po
    okolicach trójmiasta nie jest mi obca. I jest tak jak mówisz - to są
    właśnie "górki" (polodowcowe - bardzo fajne zresztą, nadają regionowi
    niepowtarzalny urok, ale hamowanie na nich silnikiem należy postrzegać
    wyłącznie w kategoriach zabawy).

    Mateusz

  • 50. Data: 2019-05-05 14:52:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 05.05.2019 o 14:07, Marek S pisze:

> [...]
    > wystarcza. Nie sądzę by hamulce tempomat angażował. Ale mogę to
    > sprawdzić. Mam w pobliżu ulicę o nachyleniu 20%. Przejadę się po niej

    Jak ci się chce to jedź. Ceną jest tylko moja ciekwość.

    Shrek