  • 1. Data: 2012-08-13 22:31:39
    Temat: Siłomierz (dynamometr), po co?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    http://youtu.be/IRl2ehUxWP8?t=2m32s

    Po co są tam te mierniki?
    Aby wiedzieć, że się nie zahaczyło o coś? ;-)

    Robert

  • 2. Data: 2012-08-14 08:53:12
    Temat: Re: Siłomierz (dynamometr), po co?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-08-13 22:31, Robert Wańkowski pisze:
    > http://youtu.be/IRl2ehUxWP8?t=2m32s
    >
    > Po co są tam te mierniki?
    > Aby wiedzieć, że się nie zahaczyło o coś? ;-)
    Zauważ, że na końcu wiszący kloc przykręcają do jakiejś konstrukcji,
    bokiem. Być może pomiar siły "obwisania" jest potrzebny, by przykręcić
    to równomiernie i bez wstępnych naprężeń?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2012-08-14 09:01:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Gdyby odkręcali od tej konstrukcji to tak.
    Aby przykręcić musi to wisieć równolegle do mocowania.
    A może te siłomierze właśnie przy ewentualnym odkręcaniu potrzebne?

    Robert

  • 4. Data: 2012-08-14 12:24:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 13 August 2012 21:31:39 UTC+1, Robert Wańkowski wrote:
    > http://youtu.be/IRl2ehUxWP8?t=2m32s
    >

    > Po co są tam te mierniki?
    >
    > Aby wiedzieć, że się nie zahaczyło o coś? ;-)

    Konstruktor założył jakiś współczynnik nierównomierności obciążenia (skew factor).
    Wykonawca zamiast zrobić trawersę (spreader beam), postanowił zaufać paniom
    suwnicowym i obserwować zegary czy się udało równo podnieść. Słowiańska fantazja...
    Konrad

  • 5. Data: 2012-08-14 12:30:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Obejrzałem jeszcze raz. Jest trawersa z dwoma orczykami, ale wszystko i tak wisi na
    dwóch suwnicach w taki sposób że napędy muszą być włączane jednocześnie, inaczej
    obciążenie rozłoży się nierównomiernie. Te suwnice wyglądają solidnie, czyżby nie
    mogli tego unieść jedną?

  • 6. Data: 2012-08-14 12:39:00
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.08.2012 12:30, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    obciążenie rozłoży się nierównomiernie. Te suwnice wyglądają solidnie, czyżby nie

    Oni to przykręcają więc może by istniała potrzeba podnoszenia osobno
    przodu i tyłu co by dopasować.

  • 7. Data: 2012-08-14 13:21:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 14 August 2012 11:39:00 UTC+1, Albercik wrote:
    > Oni to przykręcają więc może by istniała potrzeba podnoszenia osobno
    > przodu i tyłu co by dopasować.

    Pewnie tak, jakoś tym manewrować trzeba.

    Przyszło mi na myśl jeszcze coś z tymi siłomierzami: W Rosji cały ten przemysł
    kosmiczny rozpadł się na niepoliczalną ilość małych firemek, każdy jest
    odpowiedzialny za swój mały zakres. Każdy więc sprawdza co dostanie od poprzedniego
    wykonawcy, w tym przypadku ciężar/położenie środka ciężkości- żeby nie było na nich
    że coś popsuli.

    Jeszcze inna myśl: na etapie montażu do konstrukcji rakiety nikt nie wie jak
    dokładnie satelita jest wykonany, więc zawiesia są regulowane śrubami rzymskimi. A
    skąd wiedzieć czy wszystkie są odpowiednio dokręcone bez sprawdzenia siłomierzem?
    Konrad

  • 8. Data: 2012-08-14 13:49:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Tak się certolili, a i tak im spadł, albo spadnie z niedoszłej orbity. :-)

    Robert

  • 9. Data: 2012-08-15 00:18:28
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2012-08-13 22:31, Robert Wańkowski pisze:
    > http://youtu.be/IRl2ehUxWP8?t=2m32s
    >
    > Po co są tam te mierniki?
    > Aby wiedzieć, że się nie zahaczyło o coś? ;-)
    >
    > Robert
    Te mierniki są zapewne "na wszelki wypadek" ten satelita kosztuje
    200000000 USD więc zapewne również panie suwnicowe są badane
    psychiatrycznie i podpisują oświadczenie że nie mają PMS :)