    From: JaNus <bez@adresu>
    Subject: Re: Silnik magnetyczny nareszcie działa ;)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 31 Dec 2015 21:12:13 +0100

    W dniu 2015-12-31 o 07:43, Andrzej S pisze:

    > ..
    >
    > Znaczy zanurzywszy jakis radiator w zbiorniku ciepła zwanym
    > "otoczeniem"? Śliska sprawa.

    Nie siedzę w temacie "paneli na dachu", to i mogłem przeoczyć, ale nie
    słyszałem, aby ktoś, gdzieś, za ileś - sprzedawał taki koktajl,
    połączenie paneli fotowoltaicznych, z tymi, gdzie pozyskuje się ze
    słonecznego widma tylko ciepło, dla ogrzewania "cieczy roboczej". Jeśli
    takie są, to dobrze, ale odnoszę wrażenie, że raczej nie.
    Jak zapewne elektronicy wiedzą, i tłumaczyć im nie trzeba, to ogniwa
    słoneczne wykorzystują fale krótsze, zaś termoobieg "łyka" te dłuższe.
    Dlatego też gdyby je połączyć, to:
    1. Nie wchodziłyby sobie nawzajem w paradę, tzn. jedne by nie bruździły
    w pracy tych drugich.
    2. Wzrosłaby sumaryczna sprawność kolektora.
    3. Cena takich di-paneli byłaby oczywiście większa, niż mono-typicznych,
    ale dość nieznacznie! No bo:
    a) Są koszty "nie-współdzielone", których opisaną metodą zmienić
    znacząco się nie da.
    b) Ale są przecież też koszty takie, które poniesie się tylko raz, np.
    stelaża do całości, koszty wykonania elementów mocujących do dachu, czy
    samego tylko wyniesienia tam paneli, i wmurowanie, i tym podobne. I te
    koszty będą mniej obciążać każdą watogodzinę, gdy sprawność paneli
    będzie lepsza.
    Dlatego też połączenie paneli światłoczułych, z takimi mającymi ogrzewać
    wodę - wprost się narzuca, jako rozwiązanie podnoszące wydajność w
    pozyskiwaniu energii słonecznej. Jednak dostrzegam też niejaką wadę
    takiego połączenia. Otóż te pierwsze można instalować jako "nadążne",
    czyli obracające się tak, aby promienie słoneczne padały na nie
    prostopadle, co zwiększa ich efektywność. Natomiast doklejenie do nich
    termoobiegu - uczyni "foto-nadążność" zbyt skomplikowanym w wykonaniu,
    zbyt drogim.

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!