eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSilnik krokowy i mikrostepRe: Silnik krokowy i mikrostep
  • Data: 2012-03-21 21:05:03
    Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    4CX250 pisze:
    > Układ sterujący A3972 posiada PWM 6 bit czyli można zrealizować do 64
    > mikrokroków.
    > 1. Czy jest jakiś sposób, program, aby wyznaczyć położenie osi dla
    > konkretnego mikrokroku nie znając szczegółowych parametrów silnika?

    Możesz przyjąć ogólny model. Z drobnym mikrokrokiem jest ten problem, że
    zazwyczaj niesie za mało energii, aby silnik poruszyć jednym taktem
    (impulsem). Nie ma też żadnej gwarancji trzymania konkretnej pozycji i
    nie chodzi mi o konkretne położenie wału, tylko o to, że silnik będzie
    trochę elastyczny i przy podaniu momentu z zewnątrz - będzie się _uginał_.
    Pozostaje też problem jakości silnika. Producenci podają maksymalne
    odchyłki pozycji przy sterowaniu pełnokrokowym. Warto sprawdzić, by nie
    okazało się, że nie ma sensu walka z drobnym podziałem.

    > 2. Czy silnik może zatrzymać się i tkwić w dodolnym położeniu
    > mikrokroku? Czy też raczej unikać tego i służy to raczej temu aby przy
    > małych prędkościach obrotowych silnik miał łagodny stabilny nie szarpany
    > obrót osi a każdy start i zatrzymanie muszą być w pełbnych krokach?

    Wszystko zależy jaki silnik, jakie wysilenie, jaka bezwładność na osi i
    jak sterowany.
    Generalnie zawsze znajdzie się jakiś rezonans - warto więc tak kręcić,
    aby go nie osiągać. Sterowanie mikrokrokowe łagodzi drgania - polecam,
    ale można tak dobrać parametry, że i przy półkrokowym będzie gładko.
    Jeżeli silnik jest mało obciążony, a sterowany mocno (powiedmy że ma
    nadwyżkę momentu), to będzie drgał, można wtedy zmniejszyć prąd -
    powinien złagodnieć, ale jak się przesadzi - będzie gubił kroki.
    Widziałem silniki z tłumikiem drgań - taki talerz stalowy osadzony na
    wale po przez tuleję gumową - taki silnik pracuje bardzo gładko - ale
    też w preferowanym zakresie prędkości/obciążeń.

    Miłego.
    __
    Irek.N.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: