-
Data: 2012-03-27 03:31:05
Temat: Re: Silnik krokowy i mikrostep - Trochę teorii
Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 23.03.2012 14:39, Michoo wrote:
> On 23.03.2012 14:28, 4CX250 wrote:
>> Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
>> news:jkhrq2$ea8$1@mx1.internetia.pl...
>>> On 23.03.2012 08:38, 4CX250 wrote:
>>>> Wczoraj wieczorem miałem pierwszą randkę z tym sterownikiem. Kilka
>>>> spostrzeżeń.
>>>> Na najmniejszych obrotach oś silnika trudno jest zatrzymać ręką (silnik
>>>> 11,2V 0,44A),
>>> Dość wysokie napięcie pracy - zasilasz z odpowiednio większego?
>>
>> Kontroler wymaga minimum 15V dla poprawnej pracy. Dałem mu więc minimum
>> czyli te 15V.
>> Rezystory ograniczające dobrałem tak aby prąd Itrip max wynosił 0,44A
>> czyli tak jak chce tego silnik.
> To i dlatego silnik ma niski moment przy większych obrotach.
>
> Daj napięcie w okolicy 30-40V i zobaczysz magię momentu (obrotowego) ;)
>
Trochę rozbudowując:
silniki krokowe mają oznaczenia U/I co oznacza, że przy zasilaniu stałym
napięciem U popłynie nominalny prąd I a silnik uzyska nominalny moment
trzymający wg dokumentacji.
W ruchu musimy uwzględnić indukcyjność uzwojenia co sprawia, że
przestajemy mieć do czynienia z prądem stałym. Przy stałym napięciu
zasilania równym U okazuje się, że po uwzględnieniu wyindukowanej w
silniku SEM napięcie na nim jest znacznie mniejsze a co za tym idzie
prąd również, więc spada moment.
Można sobie z tym zjawiskiem poradzić przez zasilanie silnika napięciem
wyższym niż nominalne, ale powoduje to problemy przy postoju silnika -
duże grzanie i afaik "opóźnienia" przy ruszaniu.
Tu wchodzą do gry sterowniki PWM, które robią z uzwojenia silnika
stabilizator step-down działający w trybie prądowym. W spoczynku
sterownik zapewnia nastawione I a więc i związane z nim nominalne U,
natomiast gdy prędkość rośnie (8 obrotów na sekundę to np 1600 kroków/s)
w celu utrzymania stałego I musi podnieść U. Wymaga więc dla wyższych
prędkości zauważalnie wyższego napięcia zasilania niż napięcie nominalne
silnika (nie jest niczym dziwnym silnik 3V/0.8A zasilany z 20V).
--
Pozdrawiam
Michoo
Następne wpisy z tego wątku
- 27.03.12 09:14 4CX250
Najnowsze wątki z tej grupy
- Protoków komunikacyjny do urządzenia pomiarowego
- Hiszpania bez pradu
- amperomierz w plusie
- 3G-nadal działa
- Historia pewnego miernika kalibratora
- Ustym 4k Pro i wyświetlacz
- Czemu rozwaliło celę?
- Wojna w portfelu
- Jaki trojfazowy licznik tuya lub podobny?
- Problem z dekoderem adresów
- Intel się wyprzedaje: po 10latach pchnęli pakiet kontrolny Altery za 1/4 kwoty zakupu
- Korekcja perspektywy
- Wentylator zabija zasilacze LEDek?
- Re: Kompensacja mocy biernej przy 230VAC
- Totaliztyczny obowiązek naprawy maszyn i urządzeń
Najnowsze wątki
- 2025-05-06 Agregat z lodówki olej
- 2025-05-06 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-05-06 Warszawa => Senior Node.js Developer (doświadczenie z framework Nest.
- 2025-05-06 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-05-06 Warszawa => IT Business Analyst (projects in the telco sector) <=
- 2025-05-06 Title: The Economics and Systemic Implications of Bitcoin: Cost, Scarcity, and the Institutional Race for Dominance .
- 2025-05-06 SMSy
- 2025-05-06 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-05-06 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-05-06 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-05-06 Gdynia => ML Ops Engineer <=
- 2025-05-06 Drobne umowy o dzielo z przeniesieniem praw autorskich
- 2025-05-06 wydobywanie Bitcoinów jest aktualnie zajęciem po prostu nieopłacalnym. Jak wynika z opublikowanych danych, średni koszt wygenerowania jednego Bitcoina wynosi ok. 137 tysięcy dolarów.
- 2025-05-06 Join Bitcoin Blockchain Nonce Global University
- 2025-05-06 Gdynia => ML Ops Engineer <=