  • 1. Data: 2012-03-27 18:34:59
    Temat: Silnik indukcyjny z odczepami-jak zmniejszyc obroty?
    Od: "tyg" <t...@t...pl>

    Witam.
    W wentylatorze jest zamontowany silnik indukcyjny z 3 odczepami.
    Problem w tym ze na najmniejszym "biegu" dmucha za mocno (wentylator
    pokojowy) .
    Chciałbym odrobinę zmniejszyć mu obroty .
    Czy jest jakaś prosta metoda ?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-03-27 22:16:44
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-27 18:34, tyg pisze:
> [...]
    > pokojowy) .
    > Chcia?bym odrobin? zmniejszy? mu obroty .

    PWM?

  • 3. Data: 2012-03-27 23:20:40
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > PWM?

    Taki PWM to się nazywa przemiennik, popularny zwany falownikiem :)

    MD

  • 4. Data: 2012-03-28 00:22:41
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-27 23:20, Mario pisze:

    > Taki PWM to się nazywa przemiennik, popularny zwany falownikiem :)

    Myślałem raczej o ściemniaczu oświetlenia.

  • 5. Data: 2012-03-28 01:33:55
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Tomasz Wójtowicz <t...@s...com> napisał(a):

    > Myślałem raczej o ściemniaczu oświetlenia.
    Ujmij trochę bo masz z czego. Jak byś napisał ze zgadywałeś to OK. Takie ze
    ściemniaczem ma swoją nazwę. Sterowanie fazowe się nazywa. PWM przy prądzie
    przemiennym to sterowanie grupowe albo sterowanie grupą impulsów się nazywa.

  • 6. Data: 2012-03-28 01:37:23
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    tyg <t...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > pokojowy) .
    > Chciałbym odrobinę zmniejszyć mu obroty .

    Jest stary patent na zmniejszanie obrotów takich silników. Rezystor się
    nazywa. Szeregowo sie go włącza, trzeba doświadczalnie dobrać rezystor o
    odpowiedniej rezystancji i mocy. Działa.

  • 7. Data: 2012-03-28 10:14:34
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    kogutek <s...@g...skasuj-to.pl> wrote:

    > Jest stary patent na zmniejszanie obrotów takich silników. Rezystor się
    > nazywa. Szeregowo sie go włącza, trzeba doświadczalnie dobrać rezystor o
    > odpowiedniej rezystancji i mocy. Działa.

    Czasem taniej dać w szereg żarówkę.

    --
    Gof

  • 8. Data: 2012-03-28 11:18:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
> [...]
    > nazywa. Szeregowo sie go włącza, trzeba doświadczalnie dobrać
    > rezystor o
    > odpowiedniej rezystancji i mocy. Działa.

    Drozej, bo zarowki to teraz towar deficytowy :-)
    Co prawda maja pare zalet, np duzy prad rozruchowy.

    No ale oba grzeja, a wentylator pewnie mial chlodzic.
    Moze pomyslec nad dlawikiem od swietlowek, albo autostransformatorem ?

    A i prosty tyrystorowy/triakowy regulator w praktyce calkiem dobrze z
    tym dziala.

    J.

  • 9. Data: 2012-03-28 12:37:58
    Od: shg <s...@g...com>

    On Mar 28, 11:18 am, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No ale oba grzeja, a wentylator pewnie mial chlodzic.

    Wentylator też grzeje.

  • 10. Data: 2012-03-28 14:03:56
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    J.F pisze:
    > A i prosty tyrystorowy/triakowy regulator w praktyce calkiem dobrze z
    > tym dziala.

    Ze dwa lata temu też stwierdziłem, że wentylator za szybko się kręci,
    więc podłączyłem go przez taki właśnie regulator ze starego miksera
    ręcznego marki Zelmer i działa ok :)
    Andrzej
    www.radom.ws