    From: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Silnik 1f a 3f
    Date: Fri, 15 Jul 2016 11:35:50 +0200

    W dniu 2016-07-15 o 10:50, J.F. pisze:
    > W lodowce moze byc trudniej, bo tarcie w kompresorze jakies jest, a i
    > opor sprezania moze byc potrzeba pokonac.
    > I niewielka asymetria nie wystarczy.
    >
    > I tak sie zastanawiam - czy lepsza ta niewielka asymetria wynikajaca z
    > RL, czy lepiej dac zwykly silnik dwufazowy z kondensatorem.
    >
    > Tego jakos lodowki unikaja, wiec widac gorzej, ale ciekaw jestem czemu.
    > Choc niektore schematy sugeruja, ze jest i kondensator i pozystor.
    >
    > A moze po prostu taki silnik o wystarczajacym momencie startowym marnuje
    > sie potem w czasie pracy - tzn wprowadza kiepski cos fi i nie mozna
> [...]

    Lodówki mają kompresor tłokowy, z czego wynikają dwie rzeczy:

    1. kierunek obrotu silnika jest bez znaczenia, tak i tak będzie działać

    2. można założyć, że przekładni pomiędzy kompresorem a silnikiem nie ma,
    więc kompresor pobiera moc tylko w pewnym sektorze kątowym ustawienia
    wirnika, więc trzeba zrobić tak, żeby uzwojenie główne pracowało właśnie
    w tym sektorze. W takim przypadku wystarczy tylko, żeby uzwojenie
    rozruchowe lekko zakręciło wirnikiem, bo główny ciężar i tak weźmie na
    siebie uzwojenie główne.

    Kiedyś pamiętam naprawiałem jedną lodówkę i żeby sprawdzić, czy nie ma
    zwarcia w silniku podłączyłem go do sieci szeregowo z farelką. Kompresor
    co prawda wolniej, ale się obracał, sądząc po odgłosie, więc można
    przyjąć, że uzwojenie główne daje radę nawet przy obniżonym napięciu.
    Długo tego oczywiście nie testowałem. Może być tak, że kilka pierwszych
    suwów zawsze idzie lżej, a pełne obciążenie się pojawia po paru
    sekundach, gdy cały układ napełni się czynnikiem.