  • 11. Data: 2012-11-14 14:06:41
    Temat: Re: SSD a pagefile
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Bogus <a...@b...pl> napisał(a):

    > jeżeli masz SSD swap zupełnie nie potrzebny

    A moze Pan to rozwinac? Bo nie rozumiem co ma dysk SSD
    do potrzeby/lub nie, posiadania swapa.

  • 12. Data: 2012-11-14 14:07:33
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro jest to po prostu bug w kernelu to może jako lekarstwo "mały swap w
    > ramdysku"?

    Nie da rady w ten sposob, pierwsza moja mysl po zrobieniu ram dysku poszla w
    ta strone.

    http://www.overclock.net/t/1193401/why-it-is-bad-to-
    store-the-page-file-on-a-ram-disk

    --
    doom3

  • 13. Data: 2012-11-14 14:21:11
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-11-14, o godz. 13:58:37
    "doom3" <d...@o...pl> napisał(a):

    > To moze tak: swap wylaczony = blue screen mode ON
    >
    > Pierwsze co zrobilem to wylaczylem swapa i tak pracowalem, niestety
    > komp zaliczal zwiechy przy paru programach operujacych jednoczesnie.
    > Wlaczenie swapa i nagle cudownym sposobem windows ma uptime'y po 30
    > dni, wczesniej nie dobijal do paru dni.

    SOA#1 - u mnie działa. Na ~200 maszynach. Sprawdziłbym dokładnie pamięć
    komputera.

    > Poczytalem troche i na wielu specjalistycznych portalach zalecane
    > jest, aby nie wylaczac swapa, nawet jezeli posiadasz te 24GB ram.

    Nie - to jest powtarzane zalecenie MS. Uzasadnienia nie znalazłem.

    Zdrówko

  • 14. Data: 2012-11-14 14:28:18
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Bogus" <a...@b...pl> napisał w wiadomości

    > ale rozważamy przypadek z SSD, jeżeli masz SSD swap zupełnie nie potrzebny
    > chyba że jakiś program się buntuje

    Dokladnie, rozwazamy przypadek z SSD.
    Kiedy bedziesz zaliczac zwiechy lub inne rzeczy a wazna jest dla Ciebie
    praca, ktora wykonujesz na komputrze, bedziesz sie zastanawial czy akurat
    dany program pojdzie bez pagefile bez problemu ?

    Wolne nie ryzykowac, poczytalem, podumalem i wyszedlem z zalozenia, ze 512MB
    swapa na ssd nie zaszkodzi. System smiga, zajetosc swapa ok 20%-40% przy
    naprawde sporym oblozeniu systemu.

    Ludzie tak czy inaczej troche powariowali z tym "oszczedzaniem" SSD... one
    maja przy normalnym uzytkowaniu wytrzymac o wiele dluzej niz konwencjonalne
    napedy, jasne ograniczona ilosc zapisow itp, ale jakby to przelozyc na os
    czasu to nagle okaze sie, ze mtbf wyjdzie o wieeeeeeeele wiekszy niz w
    mechanicznych.

    --
    doom3

  • 15. Data: 2012-11-14 14:33:04
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:20121114142111.433c4b93@babcia-workstation...

    > SOA#1 - u mnie działa. Na ~200 maszynach. Sprawdziłbym dokładnie pamięć
    > komputera.

    Pamiec ok, bardziej sklanialbym sie w strone specyfikacji odpalonego
    softu... aczkolwiek, tak jak napisalem w innej odpowiedzi. Nie mam czasu i
    checi na eksperymenty.
    W moim przypadku i wedlug mojej wiedzy, swap musi byc wlaczony, chocby
    minimalny a jednak.

    --
    doom3

  • 16. Data: 2012-11-14 14:47:44
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-11-14, o godz. 14:33:04
    "doom3" <d...@o...pl> napisał(a):

    > Pamiec ok, bardziej sklanialbym sie w strone specyfikacji odpalonego
    > softu... aczkolwiek, tak jak napisalem w innej odpowiedzi. Nie mam
    > czasu i checi na eksperymenty.

    Możliwe że soft stara się np. dostać do jakiegoś zakresu pamięci
    bezpośrednio z pominięciem systemu i trafia na zakres którego nie. Z
    drugiej strony w takiej sytuacji swap raczej też by nic nei pomógł.

    > W moim przypadku i wedlug mojej wiedzy, swap musi byc wlaczony,
    > chocby minimalny a jednak.

    Nie musi - napisałem we wcześniejszym poście że ~200 stacji ma
    wyłączony i nic się nie dzieje. Jeśli Twoja stacja jest jedna to
    sam wyciągnij wnioski. ;-)

    Zdrówko

  • 17. Data: 2012-11-14 15:15:30
    Od: Bogus <a...@b...pl>

> [...]
    > praca, ktora wykonujesz na komputrze, bedziesz sie zastanawial czy
    > akurat dany program pojdzie bez pagefile bez problemu ?

    no nie wiem, ja od 4 lat nie mam swapa, ani razu nie było zwiechy windy,
    od pół roku mam SSD, co prawda aplikacje to office corel jakieś programy
    do obróbki filmów i żadnych autocadów, gry w niewielkiej ilości

  • 18. Data: 2012-11-14 15:35:05
    Od: "doom3" <d...@o...pl>

    > no nie wiem, ja od 4 lat nie mam swapa, ani razu nie było zwiechy windy,
    > od pół roku mam SSD, co prawda aplikacje to office corel jakieś programy
    > do obróbki filmów i żadnych autocadów, gry w niewielkiej ilości

    Jak widac, dla kazdego cos innego ;) Zdania sa podzielone i ciezko doszukac
    sie optymalnego rozwiazania.

    W moim przypadku poszedlem na kompromis i wszystko smiga jak nalezy.

    --
    doom3

  • 19. Data: 2012-11-14 15:40:10
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 14 Nov 2012 14:21:11 +0100
    doszła do mnie wiadomość <20121114142111.433c4b93@babcia-workstation>
    od Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> :

    >SOA#1 - u mnie działa. Na ~200 maszynach. Sprawdziłbym dokładnie pamięć
    >komputera.

    >Nie - to jest powtarzane zalecenie MS. Uzasadnienia nie znalazłem.

    Sprawa rozbija się prawdopodobnie o zasoby systemowe:
    http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2
    010/02/24/3315174.aspx?Redirected=true

    --
    "To, czy myśli się metalem, czy kisielem, jest obojętne."
    Stanisław Lem - Altruizyna.

  • 20. Data: 2012-11-14 16:24:11
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > swapa nigdy nie robi sie na ssd, chyba ze chce sie go zajezdzic.

    Nie słuchaj takich rad. To jest "wiedza" powierzchowna, na granicy zabobonu.

    Nie po to kupuje się SSD, aby słuchać jak system "rzęzi" powolnym swapem na HDD.
    Trzeba trochę rozumieć jak działa swap - jest stosunkowo mało zapisywany, a
    stosunkowo często czytany - dla SDD to nie problem.

    Osobiście po kupnie SSD też się trochę tym przejmowałem, więc zainstalowałem
    ramdiska i tam umieściłem swapa. W praktyce okazało się jednak, że nie jest to w
    pełni niezawodne rozwiązanie - czasami (w procesie startu systemu) ramdisk
    "aktywował" się ciut za późno i zdezorientowany system i tak sobie doraźnie
    zakładał swapa na C:. W sumie działo się to na tyle często, że zrezygnowałem
    całkiem ze swapa na ramdysku i trzymam na nim tylko foldery cache przeglądarek.

    Reasumjując: zagrożenie "zajeżdżeniem" SDD teoretycznie istnieje, ale wymaga
    naprawdę bardzo intensywnego zapisywania przez długi czas. Poza tym sa programy
    monitorujące stopień "zajeżdżenia", np. w Samsungach jest to atrybut B1 w smart
    (Wear Leveling Count) - który oznacza średnią ilość razy wykonania zapisu dla
    "komórek" pamięci SSD. Po roku używania dysku wynosi to u mnie 38. Daleko więc
    do tych iluśtam tysięcy.

    latet