  • Data: 2010-04-30 12:07:24
    Temat: Re: SONDA: linki zewnetrzne z target=_blank czy bez?
    Od: Marek <b...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-04-29 19:29, Stefan pisze:
    > Kloce sie ze znajomym w sprawie pewnego mini-startupu ktory ostatnio
    > uruchomilismy... Ja jestem programista, on jest grafikiem. Chodzi o
    > linki do serwisow zewnetrznych, np. do adresow podawanych w profilach
    > uzytkownikow.
    >
    > Grafik bardzo chce aby domyslnie otwieraly sie w nowym oknie/zakladce
    > (target=_blank). Ja osobiscie sadze, ze do tego sluzy menu kontekstowe
    > lub ctrl+klik myszą, a na dodatek wkurza mnie jak chce otworzyc link w
    > biezacym oknie, a on otwiera sie w tym nowym.
    >
    > Jakie jest wasze zdanie na ten temat?

> [...]

    Widzę, że świat podzieliliście na czarny i biały. Nie dostrzegacie
    odcieni szarości. :-D

    1. Od strony użytkownika ("oglądacza" targetowego strony)
    Zarówno Twoje informatyczne podejście jak i ergonomiczne - grafika da
    się pogodzić stosując pośrednie rozwiązanie. Mianowicie moim
    subiektywnym zdaniem oba rozwiązania są złe. Uważam, że jeśli
    przeglądamy treść jednego serwisu to linki powinny działać w obrębie
    jednego okna. Jednakże linki do materiałów zewnętrznych powinny otwierać
    się w nowym oknie po to aby treść główna cały czas była pod ręką. Skok
    do dokumentu referencyjnego albo uzupełniającego nie powinien pozbawić
    nas przeglądania kolejnych referencji zawartych w dokumencie głównym.
    Jednakże stosowanie target="_blank" dla tych przypadków to trochę
    przeginanie. Lepiej jest zastosować target="info" aby milionów okien nie
    tworzyć na ekranie. Należy pamiętać, że wiele osób nie wie, że link
    można otworzyć z shiftem albo z prawym przyciskiem myszy. Wielokrotnie
    przypatrywałem się w jaki sposób ludzie nawigują po stronach WWW. Bardzo
    często słyszałem fucki gdy ktoś wszedł w dokument referencyjny a potem
    nie mógł wrócić do pierwotnego bo np. jakiś formularz zablokował
    możliwość "wstecz" albo jeszcze coś innego się stało.

    2. Jeżeli masz gdzieś ergonomię z punktu widzenia przeciętnego oglądacza
    (nie - informatyka) a chcesz krótko uciąć dyskusję to użyć argumentu, że
    linki <a> nie posiadają pola target. Jego użycie łamie standard HTML 4.01.
    Tu masz link:
    http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struc
    t/links.html#edef-A

    Nie musisz wspominać, że wyklęty target wróci do łask w HTML 5:
    http://www.w3.org/TR/2010/WD-html5-20100304/text-lev
    el-semantics.html#the-a-element

    Reasumując: zwróć uwagę, że nawet W3C ugięło się pod naciskiem rzesz na
    rzecz ergonomii i powraca do wcześniejszych rozwiązań. Widocznie doszli
    do wniosku, że strony HTML czytają nie tylko informatycy :-)