    From: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: SNS-HDR Pro
    Date: Fri, 26 Feb 2010 15:44:05 +0100

    XX YY wrote:
    > najpierw dwa drobiazgi.
    >
    > 1. czy mozna zrobic tak zeby po wcisnieciu ikonek otworz lub
    > zapisz otwieraly sie katalogi niezaleznie.
    >
    > tzn wciskajac ikonke otoworz i otwierajac katalog A jesli zapisze w
    > katalogu B to przy nastepnym zdjeciu ikonka otwierajaca otworzy
    > ten sam kataog A zas zapisujaca ten sam katalog B,.
    >
    > teraz jest tak ze otwiera sie zawsze ostatni katalog , jesli chce sie
    > z innego wczytywac w inny zapisywac jest troche klikania. Czy cos
    > takiego jest wogole mozliwe ?
    > Czesto pobieram raw z katalogu z rawami a zapisuje w innym katalogu
> [...]

    Oczywiscie, to drobiazg.

    > 2. w chwili otwarcia wszystkie zdjecia z fomatu cr2 sa troche za
    > ciemne . niby zaden problem , niemal zawsze na starcie trzeba
    > rozjasnic do ok 5-60. czasami brakuje pozycju suwaka w prawo przy
    > zdjeciach troche ciemniejszych.
    > zdjecia lekko przeswietlone o ok 1 ev natomiast po otwarciu maja
    > prawidlowa jasnosc.
    >
    > nie wiem czy tak jest we wszystkich formatach ?

    Przyczyny mniejszej jasnosci wywolywanych zdjec sa dwie.
    1. Nie jest brany pod uwage histogram aparatu. Jest to wymagane aby nie
    przepalac swiatel.
    2. dcraw jest wywolywany z opcja reprodukcji swiatel. Uzycie tej opcji
    zmniejsza jasnosc zdjecia.
    Aktualnie aby zdjecia nie byly zbyt ciemne po wywolaniu, ich jasnosc jest
    korygowana za pomoca krzywej gamma, która dobralem doswiadczalnie. Mozliwe,
    ze mozna by ja zmienic.

    > a moze wrowadzic trymer ?- tzn obslugujacy ustawia suwak np w pozycji
    > 56 i wciskujac trymer ustawia suwak z takim oddzialywaniem na
    > jasnosc w pozycji neutralnej ?
    > przy nastepnych zdjeciach otwieralby sie one przy neutralnej pozycji
    > suwaka od razu w prawidlowej jasnosci.

    Trzeba by bylo sprawdzic, czy ta korekta jasnosci jest powtarzalna. Jezeli
    tak to mozna zastanowic sie nad prowadzeniem takiego parametru.

    > a teraz cos wazniejszego , czego nie ma zadna wolarka RAW.
    >
    > ten program wspaniale nadaje sie m.inn. do przygotowania zdjec do
    > panoram.
    >
    > rozpietosc tonalna sceny dookola jest zawsze wieksza niz rozpietosc
    > tonalna jednego kadru.
    > stad ten program jest jakby predystynowany do takich zdjec , gdyz
    > ladnie wyrownuje dynamike poszczegolnych kadrow.
    >
    > ale czasami miedzy kolejnymi zdjeciami wystepuja drobne roznice w
    > jasnosci , odcieniu koloru . trudno jest to idealnie ustawic w roznyc
    > kadrach , kolejno obrabianych.

    Gdzie lezy przyczyna tych róznic?
    Czy te róznice wystepuja nawet przy tych samych ustawieniach aparatu?
    Czy tych róznic nie koryguje program skladajacy panorame?

    Pozdrawiam,
    - Bastek -