    From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Rys. techniczny
    Date: Thu, 09 Jan 2014 01:24:53 +0100

    W dniu 2014-01-08 18:21, Konrad Anikiel pisze:

    > Dobre :-)
    >
    > Kosztem jakich zajęć uczyłbyś ręcznego rysunku?
    > Nauczymy ręcznie rysować, za to nie douczymy MESa.
    > Albo wytrzymałości. Albo materiałoznawstwa.
    > Co byś dodał do tej listy?

    No cóż, o ile wiem - nie jesteś budowlańcem, tylko zajmujesz
    się inżynierią maszyn, nie pracujesz też w Polsce. To może
    zmieniać trochę Twoją perspektywę, ale wyobraź sobie że na
    Politechnice Gdańskiej - o niej piszę - uczą zarówno rysunku
    odręcznego (uściślę: tylko na I-szym roku - po odsianiu miernoty
    która dostała się tylko za punkty z matury - już wolno, a nawet
    trzeba oddawać rysunki w CADzie), ale też MES, wytrzymałości i
    materiałoznawstwa. Jeśli chodzi o MES, to poza praktyką, były też
    2 semestry z teorii metod numerycznych, łącznie z rachunkiem na
    wersorach (w mechanice budowli wersory są 6-cio wymiarowe, chociaż
    nasz ś.p. wykładowca zaznaczał, że gdyby się ktoś wysilił na
    dokładniejszą teorię, to mógłby też użyć 9-cio wymiarowych).

    Mało tego, Wydz. Budownictwa na PG jest jednym z najlepszych
    wydziałów budowlanych w Polsce (mierząc po ilości otrzymywanych
    nagród). Za moich czasów uczyli tam również filozofii, ekonomii
    i fizyki jądrowej. Mój brat, który studiował budownictwo 10 lat
    po mnie, już nie miał fizyki jądrowej (jedynie klasyczną), a akurat
    potrzebował - więc się teraz do habilitacji doucza dodatkowo na
    Uniwersytecie Gdańskim). Nie wiem jak z filozofią i ekonomią,
    ale pewnie je też wywalili, a szkoda. Uważam że inżynier który
    nie ma trochę pojęcia o naukach humanistycznych, ma zawężony umysł.

    > Albo inaczej. Wyobraź sobie że jest wybór: student może
    > wybrać zajęcia ręcznego rysunku, albo MESa. I załóżmy że
    > ktoś wybrał ręczny rysunek. Jakich cech byś się od niego
    > spodziewał i w jakim charakterze byś go zatrudnił w przemyśle?

    Fantazjujesz sobie. Na razie - na szczęście - inżynier nie
    może sobie wybrać czy się uczy MES, czy norm budowlanych,
    czy - bo ja wiem - wzrokowych metod rozróżniania klas drewna.

    Po pierwsze, konstruktor ma wiedzieć co ma jak narysować, żeby
    było czytelne. Nie nauczy się tego po prostu siadając do CADa.
    Dostaje często rysunki budowlane robione przez takich partaczy
    że zęby bolą od patrzenia - niby (często jednak tylko niby)
    wszystko jest, ale za cholerę nie widać co jest ważniejsze
    a co nie, ani który wymiar czego dotyczy.

    > Albo jeszcze inaczej. Wyobraź sobie że szukasz pracy jako
    > konstruktor. Idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, a tam
    > wyciągają kalkę, rapidografy, linijki, cyrkiel i masz w pół
    > godziny narysować przekrój gaźnika. Rysujesz, czy wychodzisz
    > bo masz jeszcze dwie umówione rozmowy w tym dniu i szkoda Ci czasu?

    Absolwenci którzy przychodzili do mnie na rozmowę kwalifikacyjną
    dostawali AutoCADa i zadanie do rozwiązania z "praktycznej
    geometrii wykreślnej" - czyli pewien typowy problem projektowy:
    znając wymiary wszystkich istotnych elementów budynku (na rysunku
    były już dźwigary, okucia, rozmieszczenie śrub w okuciach) - miał
    wyznaczyć z dokładnością do 1mm wymiar osiowy stężenia dachowego
    na pochyłym dachu. Następnie dostawali program obliczeniowy i
    zadanie sprawdzenia wytężenia zadanej belki przy określonych
    obciążeniach (wymiary belki, obciążenia i rozmieszczenie stężeń
    było opisane na kartce - delikwent musiał sam zbudować model
    obliczeniowy). Mieli na to godzinę czasu. Gdyby któryś mi
    powiedział, że za pół godziny ma rozmowę w innej firmie, to bym
    mu zaproponował żeby od razu szedł do tej firmy i nie marnował
    swojego i mojego czasu.

    > Umiejętność posługiwania się anachronicznymi metodami nie robi
    > z człowieka inżyniera, tylko muzealnika.

    Nie metoda rysowania robi z człowieka inżyniera, tylko
    wiedza co jak należy narysować. Więc proponuję nie kpić...

    Pozdrawiam,
    ŁK