  • Data: 2022-07-19 19:13:40
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-07-19 o 18:39, Janusz pisze:
    > Mi tam nic nie brakuje,a to co ostatnio zrobili z rozsuwaniem ścieszek
    > to bajka. No i za to go też cenię że jest szybki i łatwy w obsłudze,
    > protel to kobyła która jest potwornie przeładowana i trzeba wiedzieć
    > gdzie co zmienić bo jak sie nie wie to mozna długo szukać.

    Co do Protela to wydawało mi się, że Protel3 który mamy nie był aż tak
    przeładowany jak Protel 98 bo coś tam bardzo pozmieniali z plikami
    wtedy, ale Protela 98 praktycznie nie znam.

    To co miałem na myśli na pewno brakowało w V5. W V6 z tego co mi się
    obiło to możliwe, że się da jakoś zrobić dopisując swoje regułki w
    formie nie wiem jak to nazwać - pseudokodu. Tego typu rozwiązanie uważam
    za nie całkiem rozwiązane bo człowiek pisząc ten kod musi trochę
    wiedzieć jak to zapisać. Jak nawet to się uda to jak będzie taka
    potrzeba za dwa lata to od nowa wyszukiwanie przykładów, ich
    analizowanie i ogarnianie.
    A powinno się wszystko dać zrobić na zasadzie wybierania z menu bez
    żadnych wątpliwości.

    Chodzi mi o sprecyzowanie wymagań clearance dla np. izolowanego RS485
    (bo mam takie potrzeby).

    W Protelu 3 mogłem to zrobić tak:
    - definiuję klasę netów (IZO) i wkładam do niej wszystkie po stronie
    izolowanej,
    - w regułach produkcyjnych dodaję jedną regułę o clearance,
    - określam (wybór z menu), że pierwszym obiektem jest klasa netów,
    - według tego co wybrałem pojawia się możliwość wyboru - wybieram
    klasę IZO,
    - określam (wybór z menu), że drugim obiektem jest też klasa netów,
    - z menu wybieram default (nie pamiętam jak to tam zwał).
    - ustalam, że clearance ma być 3mm.

    I działa - pozwala ścieżkom izolowanej części być między sobą blisko,
    ale nie pozwala zbliżyć się do pozostałych ścieżek na płytce.

    W KiCadzie V5 nie dało się tego dlatego, że clearance można było
    przypisać do klasy netów a nie między klasami. Jak do klasy IZO
    przypisałbym 3mm to one między sobą też chciały utrzymywać 3mm.

    Inne co mi brakowało, ale daje się to uzyskać inaczej to klasy footprintów
    W Protelu zawsze dzieliłem elementy na Big, Medium, pozostałe.
    Dla big w regułach produkcyjnych ustawiałem, że podłączenie do filled
    zone przez 4 odcinki o szerokości 30 mils, dla średnich 20 mils, a dla
    pozostałych 10 mils.

    W KiCadzie nie mogę tego tak łatwo definiować na etapie projektowania
    płytki. Zrobiłem to wpisując na stałe te szerokości podłączeń do
    definicji footprintów i jest do przyjęcia.

    Ogólnie na etapie V4 uważałem, że KiCad jest porównywalny z tym Protelem
    3 i dlatego postanowiłem się przenieść. V5 już uważałem za lepszy. W V5
    najbardziej mi brakowało (z mojego starego Protela) możliwości
    określenia kolorów linii połączeń i ukrycia linii GND bo to są dla mnie
    połączenia, których nie muszę zrobić więc strasznie utrudniają przy
    rozmieszczaniu myślenie jak rozplączę te połączenia.
    P.G.