  • 11. Data: 2011-11-09 07:06:30
    Temat: Re: Rury PE wodociagowe do powietrza z kompresora
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 8 Nov 2011 13:02:46 +0100, p 47 napisał(a):
    > Ja równiez zalecam zastosowanie dedykowanych przewodów,- po to je
    > wymyslono;-)
    > Instalacja z rur hudraulicznych, szczególnie o większych średnicach może
    > gromadzić całkiem sporo powietrza i to pod ciśnieniem az 8 atm, czyli
    > zaledwie 2 atm ponizej cisnienia nominalnego tych rur.
    > Taka instalacja może, ale nie musi wytrzymac, szczególnie po pewnym
    > czasie,gdy dojdzie wpływ zmęczenia, temperatur itp.

    Rury wodociagowe musza wytrzymywac cisnienie na okraglo.
    Co prawda nie jestem pewien czy az 10 atm sie w wodociagach spotyka.

    J.

  • 12. Data: 2011-11-09 09:12:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Nov 9, 7:06 am, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Rury wodociagowe musza wytrzymywac cisnienie na okraglo.

    No i dlatego wykonuje się hydrauliczną próbę ciśnieniową na nowej
    instalacji. Żeby się upewnić że któregoś dnia instalacja się nie
    rozszczelni i nie zaleje jakiegoś domu. W tym przypadku skutek
    rozszczelnienia instalacji mógłby być tragiczny, więc tym bardziej nie
    powinno się tego zlekceważyć. Ale niepotrzebnie to piszę, bo Ty
    przecież dobrze o tym wiesz, a tylko próbujesz się podroczyć, prawda?
    Konrad

  • 13. Data: 2011-11-09 09:43:34
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 9 Nov 2011 08:06:30 +0100,
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Rury wodociagowe musza wytrzymywac cisnienie na okraglo.
    > Co prawda nie jestem pewien czy az 10 atm sie w wodociagach spotyka.

    Tak przy okazji zapytam z ciekawości. Powietrze jest ściśliwe a
    woda praktycznie nie. Dlatego jeśli instalacja pneumatyczna ma
    pracować w 10 atm, to będzie to 10 atm. Natomiast jeśli instalacja
    hydrauliczna ma pracować w 10 atm (statycznie) to jakie
    maksymalne ciśnienie powinna wytrzymać? Gwałtowne odcięcie
    przepływu powoduje skokowy wzrost ciśnienia, więc jaki jest to
    wzrost?

    Krany generalnie są do kręcenia aby zapobiec gwałtownemu
    otwarciu/zamknięciu zaworu ale teraz modne są krany na dźwignię,
    jak to się ma do skoków ciśnienia?

    Ciśnienie gwałtownie podnosił

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 14. Data: 2011-11-09 10:01:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Expansion_tank

  • 15. Data: 2011-11-09 10:32:34
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 9 Nov 2011 02:01:07 -0800 (PST),
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Expansion_tank

    Raczej nie. Naczynie wzbiorcze (chyba tak to jest po polsku) jest
    do kompensacji wzrostu objętości od temperatury, tłumi skoki
    ciśniniena przy okazji. Nie widziałem takiego urządzenia w żadnej
    domowej instalacji wodociągowej.

    Ale na tej stronie jest odnośnik do
    http://en.wikipedia.org/wiki/Water_hammer
    gdzie pisze (m.in.), że skutki można złagodzić obniżając przepływ
    poniżej 1.5 m/s. Z kolei na
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Uderzenie_hydrauliczne
    piszą, że prostym sposobem jest umieszczenie w pobliżu zaworu
    wkładki z bardzo ściśliwego materiału. To ostatnie wydaje się być
    prawdopodobnym rozwiązaniem w przypadku zaworów z dźwignią.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 16. Data: 2011-11-09 10:42:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Nov 9, 10:32 am, AMX <r...@b...cy> wrote:

    > Raczej nie.

    Bateria takich naczyń zastępuje w dzisiejszych czasach wieże ciśnień
    (w zacofanych Stanach jeszcze nie).
    Konrad

  • 17. Data: 2011-11-09 11:05:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
> [...]
    >powinno się tego zlekceważyć. Ale niepotrzebnie to piszę, bo Ty
    >przecież dobrze o tym wiesz, a tylko próbujesz się podroczyć, prawda?

    Kolega sie bal ze sie zestarzeje i pusci. wiec zwracam uwage ze
    zasadniczo sie nie starzeje i nie puszcza ... choc chyba mamy za malo
    doswiadczenia z plastikowymi rurami.

    W drugim rzucie - mysle ze nawet w razie pekniecia skutki nie beda
    takie tragiczne. A nawet jak sie zestarzeje i pusci z tragicznymi
    skutkami, to wystarczy po 5 latach dopilnowac sumiennego wlozenia
    faktur do niszczarki, i juz nie dojda co to byly za rury, kto kupil i
    kto jest odpowiedzialny. Rury byly dobre i tego trzeba sie trzymac, a
    moze nawet "instalacje polozyl poprzedni wlasciciel" :-)

    A oczywiscie i Wy macie racje - jesli sa specjalizowane do tego rury i
    niewiele drozsze, to trzeba je uzyc.
    Ale jesli sa wiele drozsze ? Plus specjalizowany instalator, trzy
    szkolenia itp. brrr - z tego sie nie strzela :-)

    J.

    P.S. z praktyki wodociagowej: rurka do spluczki w toalecie - po latach
    metalowy oplot skorodowal, a plastikowy wezyk w srodku okazal sie
    miekki i slaby. Na szczescie bylem w domu.
    U sasiada z kolei przestala trzymac plastikowa nakretka mocujaca waz
    do pralki. A sasiad spal.

    Trzeba jednak zakrecac glowne zawory przed wyjsciem z domu.

  • 18. Data: 2011-11-09 11:10:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Bateria takich naczyń zastępuje w dzisiejszych czasach wieże ciśnień
    >(w zacofanych Stanach jeszcze nie).

    Nie myslisz z malym hydroforem ?

    Tak czy inaczej - jeszcze nie widzialem zeby ktos to w domu stosowal,
    czyli problem jest nadal otwarty. I jakos problemu nie ma :-)

    Te plastikowe rury sa dosc elastyczne - moze dlatego :-)

    J.

  • 19. Data: 2011-11-09 12:16:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Nov 9, 11:10 am, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak czy inaczej - jeszcze nie widzialem zeby ktos to w domu stosowal,

    A ten dom to do czego jest podłączony?
    Konrad

  • 20. Data: 2011-11-09 15:05:53
    Od: "TomT" <tom@wywal_to.pl>

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wybuchając może spowodować naprawde powazne nieszczęście i jesli nawet
    > ciebie osobiście nie uszkodzi, to możesz pójśc siedzieć za spowodowanie
    Rury z tworzywa PE100 w SDR 11 mają ciśnienie nominalne 16 bar. Próby
    ciśnieniowe przeprowadza się przy ciśnieniu równym 1,5 ciśnienia
    nominalnego. Jeśli taki zapas wystarczy do celów wątkodawcy to niech
    zastosuje rury PE.
    Żywotność takich rur pod ciśnieniem nominalnym w temperaturze 20 stopni C
    jest określana na 50 lat. Zatem przy 8 barach ciśnienia można spać
    spokojnie, jeśli poprawnie pozgrzewa (nie poskręca na szybkozłączki) się
    cały rurociąg.
    Rura PE zanim pęknie, wydmie się jak balon i raczej trudno tu mówić o
    możliwości wybuchu. Wydłużenie przy zerwaniu jest minimum 300%.

    TomT