  • 11. Data: 2013-10-24 20:40:47
    Temat: Re: Rozszerzenie liczby wejść/wyjść w mikrokontrolerze
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 24.10.2013 18:25, Robbo wrote:

    > Chodzi o szybkość transmisji.

    > Nie wiedziałem, że problemy z zakłóceniami są tu problemem. Ale teraz
    > już wiem i biorę pod uwagę.
    >
    > Robbo

    "Tu" czyli gdzie? Wszystko zależy od tego gdzie to zastosujesz, co
    będzie obok, jakie długie ścieżki, jak prowadzone, jaka płytka, nawet
    jaki projektant obwodu drukowanego - w jednym przypadku problemem będzie
    50Hz, w innym dopiero 10GHz.

    Jakub Rakus

  • 12. Data: 2013-10-24 22:59:39
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > A nie prościej będzie podpiąć klawiaturę w układ matrycowy ?
    > 4 kolumny x 4 wiersze i mamy obsłużone 20 klawiszy na 8 GPIO.

    To jest klawiatura 4 strzałki i klawisz Enter, w sumie 5 sygnałów.

    Robbo

  • 13. Data: 2013-10-24 23:31:19
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-24 22:59, Robbo pisze:

    > To jest klawiatura 4 strzałki i klawisz Enter, w sumie 5 sygnałów.
    To może wszystkie klawisze obsługiwać na 1pinie - analogowo (kodowanie
    rezystancyjne)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2013-10-25 01:00:29
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-10-24 23:31, BartekK pisze:

    > To może wszystkie klawisze obsługiwać na 1pinie - analogowo (kodowanie
    > rezystancyjne)

    No ale skoro brakuje Ci 3 linii, a jak rozumiem masz zajęte 5 na
    klawiaturę, to zrób te klawisze w matrycy (3 linie), i już masz 2
    zwolnione. A jak przemyślisz, to pewnie tą 1 też jakoś znajdziesz :)

  • 15. Data: 2013-10-30 14:02:54
    Od: shg <s...@g...com>

    W dniu czwartek, 24 października 2013 14:21:17 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
    > Nic nie stoi na przeszkodzie, by SPI chodziło z dzielnikiem F_CPU/256,
    > czyli przy 16MHz zegara wychodzi 62,5kHz, to będzie siało jeszcze mniej.

    Śmieci są przede wszystkim z szybkich zboczy, przy mniejszej częstotliwości też
    będzie brzydko, ale rzadziej i w sumie mniejsza średnia moc emitowanych zakłóceń.
    I?C ma tę zaletę, że szybkość narastania jest mocno ograniczona, a szybkość opadania
    trochę mniej, ale też.
    Oczywiście to czy będzie przeszkadzało zależy od konkretnego urządzenia, projektu PCB
    i softu.
    Sam używam rejestrów przesuwnych na SPI do połączenia płyty głównej z panelem na
    taśmie. Taśma naprzemiennie sygnał-masa, na płytce dzielone płaszczyzny masy.
    Można by zresztą celowo zmniejszyć szybkość narastania wstawiając szeregowe rezystory
    (co przy okazji może dopasować impedancję i zmniejszyć odbicia). Sporo zakłóceń
    powstaje właśnie w pasożytniczych obwodach LC (ścieżki, przewody), które są wzbudzane
    szybkimi zboczami. Samo zbocze ma energię rozłożoną mniej więcej równo po całym
    widmie (ograniczone szybkością narastania), ale czasem taki kawał drutu z pojemnością
    na końcu potrafi ładnie zadzwonić. Szeregowy rezystor będzie rozpraszał energię z LC,
    a do tego ograniczając szybkość narastania zmniejsza też ilość śmieci na zasilaniu
    (takie cuda jak ground bounce itp.).

  • 16. Data: 2013-10-30 15:01:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "shg" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Szeregowy rezystor będzie rozpraszał energię z LC, a do tego ograniczając
    > szybkość narastania zmniejsza też ilość śmieci na zasilaniu (takie cuda
    > jak ground bounce itp.).

    Z ATXmega wyprowadzałem szynę 16bit. Na wszystkich liniach dałem rezystory.
    Po roku odkryłem, że w ATXmega można włączyć kontrolę stromości zboczy. No i
    mam zgryza - czy te 20 rezystorów to ma sens czy są totalnie zbędne :-).
    P.G.

  • 17. Data: 2013-10-30 21:22:11
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 30.10.2013 15:01, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > rezystory. Po roku odkryłem, że w ATXmega można włączyć kontrolę
    > stromości zboczy. No i mam zgryza - czy te 20 rezystorów to ma sens czy

    Raczej nie powinny zaszkodzić, jeśli tylko dobierzesz odpowiednią
    stromość (nie za wolną, żeby nie przesadzić w drugą stronę).

    Jakub Rakus

  • 18. Data: 2013-10-31 09:11:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Raczej nie powinny zaszkodzić, jeśli tylko dobierzesz odpowiednią stromość
    > (nie za wolną, żeby nie przesadzić w drugą stronę).

    Że nie przeszkodzą to wiem. Tylko tak jakoś nie lubię mieć poczucia, że coś
    się marnuje.
    Stromości tam dobierać nie można - jest albo szybko (tr = 4ns typ), albo
    slew rate limited (tr = 7ns typ).
    P.G.

  • 19. Data: 2013-10-31 10:48:15
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    AK <a...@g...com> wrote:

    > 4 kolumny x 4 wiersze i mamy obsłużone 20 klawiszy na 8 GPIO.

    16?

    20 klawiszy będzie na 5x4.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 20. Data: 2013-10-31 11:14:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > 16?
    >
    > 20 klawiszy będzie na 5x4.

    No chyba, że te 4 klawisze będą załączane z pozostałych 16 - np. jeden
    przycisk na ctrl-alt-del :) Chociaż... w ósemkowym układzie liczenia
    wszystko się zgadza, 4x4=20 :)
    Żartowałem :D
    A na poważnie - nieraz w rękach miałem klawę, gdzie jakis przycisk,
    normalnie nieistniejący, był zestawiany z przynajmniej 2 innych.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.