  • 1. Data: 2013-10-23 20:58:28
    Temat: Rozszerzenie liczby wejść/wyjść w mikrokontrolerze
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam,

    Tworzę układ z wykorzystaniem mikrokontrolera ATmega128. Zabrakło mi trzech
    linii wejść-wyjść ogólnego przeznaczenia.

    Zastanawiałem się nad rozszerzeniem liczby wejść (będą do nich podłączone,
    za pośrednictwem transoptorów, sygnały z przycisków, przełączników itp).
    Pomyślałem o zastosowaniu 8 albo 16-wejściowego multipleksera. Minusem jest
    to, że chciałem też pod multiplekser podłączyć klawiaturę membranową, która
    normalnie jest podłączona bezpośrednio pod wejścia mikrokontrolera z
    podciąganiem (pull-up) -- przy multiplekserze, musiałbym wstawić 5 oporników
    w celu zasilenia.
    Gdybym zrezygnował z rozszerzenia liczby wejść, a skupił się na wyjściach,
    to pomyślałbym o demultiplekserze, przy czym to musiałby być chyba jakiś
    układ z pamięcią stanu wyjść, a takiego nie znam za bardzo.
    Może ktoś podsunie jakieś inne rozwiązanie? Może jakiś układ z komunikacją
    szeregową.

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2013-10-23 21:13:45
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 23.10.2013 20:58, Robbo wrote:

    > Może ktoś podsunie jakieś inne rozwiązanie? Może jakiś układ z
    > komunikacją szeregową.

    PCF8574

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-10-23 21:21:46
    Od: Artur Miller <n...@m...com>

    On Wed, 2013-10-23 at 20:58 +0200, Robbo wrote:

> [...]
    > układ z pamięcią stanu wyjść, a takiego nie znam za bardzo.
    > Może ktoś podsunie jakieś inne rozwiązanie? Może jakiś układ z komunikacją

    http://ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/2195
    2a.pdf

    @

  • 4. Data: 2013-10-23 21:27:39
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-23 20:58, Robbo pisze:
> [...]
    > bezpośrednio pod wejścia mikrokontrolera z podciąganiem (pull-up) --
    > przy multiplekserze, musiałbym wstawić 5 oporników w celu zasilenia.
    Zamiast 5 oporników możesz wrzucić drabinkę gotową
    http://www.junun.org/MarkIII/Manual/images/bigcompon
    ents/Resistor_pack.jpg
    która od razu zrobi pullup na 5/6/8/ile tam chcesz linii.

    A co do podłączenia - a używasz magistrali SPI (miso/mosi/sck) do
    czegoś? Jak masz wolne to może tam się podłącz prostym rejestrem
    przesuwnym z zatrzaskiem, np 74hc595 jako 8 wyjść zatrzaskiwanych
    (podłączony pod MOSI) oraz równocześnie 74hc165 jako wejście
    zatrzaskiwane (podłączony pod MISO), SCK wspólne. Banalnie się to
    konfiguruje i używa w programie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-10-24 10:49:27
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2013-10-23 21:13, Jakub Rakus pisze:

    > PCF8574

    Popieram. A jak trzeba dużo niezbyt szybkich portów to można dodać PCA9544.

    Adam

  • 6. Data: 2013-10-24 14:06:55
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Mam takie pytanie. W karcie katalogowej do PCF8574 podają szybkość
    taktowania magistrali max. 100kHz dla I2C. W MCP23S17 jest SPI max. 10MHz.
    Poza tym drugi układ jest tańszy w TME niż ten pierwszy. Czy nie lepiej
    zatem użyć MCP23S17 zamiast PCF8574?

    Robbo

  • 7. Data: 2013-10-24 14:14:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Poza tym drugi układ jest tańszy w TME niż ten pierwszy. Czy nie lepiej

    Lepiej według jakiego kryterium ?
    100kHz mniej sieje niż 10MHz.
    P.G.

  • 8. Data: 2013-10-24 14:21:17
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-24 14:14, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    >>
    > Lepiej według jakiego kryterium ?
    > 100kHz mniej sieje niż 10MHz.
    Nic nie stoi na przeszkodzie, by SPI chodziło z dzielnikiem F_CPU/256,
    czyli przy 16MHz zegara wychodzi 62,5kHz, to będzie siało jeszcze mniej.
    A zawsze można pstryknąć inny bit w rejestrze i masz szybciej, jak
    potrzeba.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-10-24 18:25:32
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Lepiej według jakiego kryterium ?

    Chodzi o szybkość transmisji.

    > 100kHz mniej sieje niż 10MHz.

    Nie wiedziałem, że problemy z zakłóceniami są tu problemem. Ale teraz już
    wiem i biorę pod uwagę.

    Robbo

  • 10. Data: 2013-10-24 18:51:12
    Od: AK <a...@g...com>

    W dniu 23.10.2013 20:58, Robbo pisze:
    > multipleksera. Minusem jest to, że chciałem też pod multiplekser
    > podłączyć klawiaturę membranową, która normalnie jest podłączona
    > bezpośrednio pod wejścia mikrokontrolera z podciąganiem (pull-up) --
    A nie prościej będzie podpiąć klawiaturę w układ matrycowy ?
    4 kolumny x 4 wiersze i mamy obsłużone 20 klawiszy na 8 GPIO.

    Pozdr
    AK