  • 1. Data: 2010-04-15 09:47:28
    Temat: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
    Od: amos <g...@g...com>

    Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
    rpm a motocyklowych na 15k rpm?

    Czy to Waszym zdaniem kwestia:
    - zywotnosci silnika
    - kosztow produkcji
    - inna...

    --
    pozdrawiam
    amos

  • 2. Data: 2010-04-15 09:50:51
    Od: amos <g...@g...com>

    On 15 Kwi, 09:47, amos <g...@g...com> wrote:

    EKGHHHHHHHHHHHHHHHH
    Pytanie w naglowku to mi nie wyszlo po polsku ;]
    Wierze jednak, ze rozumiecie pytanie

    --
    amos

  • 3. Data: 2010-04-15 10:31:38
    Od: krz <a...@g...pl>

    amos wrote:
    > Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
> [...]

    Samochód z silnikiem kręcącym się do 15k rpm robił by hałas na drodze
    identyczny z boldami formuły 1 :)

  • 4. Data: 2010-04-15 10:32:27
    Od: Jarecki <j...@g...com>

    On 15 Kwi, 09:50, amos <g...@g...com> wrote:
    > On 15 Kwi, 09:47, amos <g...@g...com> wrote:
    >
    > EKGHHHHHHHHHHHHHHHH
    > Pytanie w naglowku to mi nie wyszlo po polsku ;]
    > Wierze jednak, ze rozumiecie pytanie

    Pojemność i wytrzymałość. W motocyklach masz pojemności do 1200-1300
    (nie piszę tu o różnych tam cruiserach, chopperach - w nich też są
    obroty zbliżone do samochodowych) i by uzyskać z nich dużą moc, trzeba
    je kręcić do 15tys. rpm. Te wysokie obroty są jednocześnie przyczyną
    tego, że silniki szybciej ulegają zużyciu, częściej trzeba wymieniać
    olej (co 6tys. przeważnie), te wysilone z topowych modeli rzadko
    wytrzymują w dobrym stanie powyżej 100tys. km. Nie mają też zbyt
    wysokiego momentu obrotowego, a to przez to, że wysokoobrotowe silniki
    mają strasznie krótki skok tłoka (musiał bym popatrzeć, ale chyba
    nawet niektóre mają skok krótszy od średnicy, albo bardzo blisko
    tego). Nadrabiane to jest zaworami/przepustnicami w układzie
    wydechowym, zmienną długością kanału dolotowego, mapami zapłonu a i
    takl nie ma rewelacji - dla samochodu było by stanowczo za mało.

    Jarecki

  • 5. Data: 2010-04-15 10:45:01
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Kwi, 09:47, amos <g...@g...com> wrote:
    > Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
    > rpm a motocyklowych na 15k rpm?

    zywotnosc, masa, ekologia ;)

    taki motocyklowy (600-1000cm3 / 100-180KM) mozna wsadzic do samochodu,
    ale
    1.bedzie znacznie glosniejszy
    2. nie wytrzyma raczej 100tys
    3. olej co 6tys (albo i wczesniej, bo wieksze obciazenia niz w
    motocyklu)
    4. regulacja luzow zarowych co ~20tys (moze 0,1% ma hydrauliczne - i
    nie trzeba)
    5. wieksze spalanie
    6. drogie czesci ;) np. jedna swieca irydowa do CBR 600 okolo 90PLN

    WS

  • 6. Data: 2010-04-15 10:45:39
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Uzytkownik "amos" <g...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    >Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
    > praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
> [...]
    TO proste. Bo dazy sie do tego aby silnik motocyklowy mial duza moc bo
    ludzie ciagle chca wiecej i wiecej... A nie sposób w motocyklu osiagnac
    duzej mocy przy malej wadze i gabarytach silnika w sposób inny jak duze
    obroty z malej pojemnosci. W samochodzie kwestia gabarytów silika i jego
    masy jest nmiej istotna a co za tym idzie lepiej zrobic silnik trwalszy i
    pracujacy bardziej "elegancko". Kwesia trwalosci tez jest wazna jesli wziasc
    pod uwage ze motocyklem jezdzisz 1/2 do 2/3 roku a samochodem caly rok.

  • 7. Data: 2010-04-15 10:50:56
    Od: amos <g...@g...com>

    On 15 Kwi, 10:31, krz <a...@g...pl> wrote:
    > Samochód z silnikiem kręcącym się do 15k rpm robił by hałas na drodze
    > identyczny z boldami formuły 1 :)

    Z pewnoscia moglby byc glosniejszy, ale mozna dobrac odpowiedni
    tlumik.

    --
    amos

  • 8. Data: 2010-04-15 10:55:20
    Od: amos <g...@g...com>

    On 15 Kwi, 10:45, WS <L...@c...pl> wrote:
    > 2. nie wytrzyma raczej 100tys

    Widywalem w ogloszeniach moto, znacznie powyzej tych przebiegow. Choc
    zgodze sie, ze 200 kkm juz moze byc problemem.

    Zreszta samochody tez sie inaczej produkuje. Zadnemu z producentow
    teraz nie zalezy, aby auto przejechalo milion kilometrow.
    Nawet powiedzialbym, ze wrecz przeciwnie.

    --
    amos

  • 9. Data: 2010-04-15 10:56:01
    Od: DoQ <p...@g...com>

    amos pisze:
    > Czy to Waszym zdaniem kwestia:
    > - zywotnosci silnika
    > - kosztow produkcji
    > - inna...

    Charakterystyka silnika niezbyt pasujaca do potrzeb cywilnego samochodu
    (przebieg mocy/momentu).
    Chociaz takie 1,3 z GSX1300R z powodzeniem zastąpiłoby 1,4-1,6 w malych
    lekkich samochodach (ale to raczej wyjątek potwierdzający regułe) :)

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 10. Data: 2010-04-15 11:11:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Kwi, 10:55, amos <g...@g...com> wrote:

    > Widywalem w ogloszeniach moto, znacznie powyzej tych przebiegow. Choc
    > zgodze sie, ze 200 kkm juz moze byc problemem.

    oczywiscie, ze moze wiecej... moj ma juz ze 160kkm w CBR 600, ale
    watpie, ze by w samochodzie wytrzymal namet 100tys - moto wazy ~180kg,
    + ja daje ~260 , a samochod to ~tona... przejechanie samochodem tych
    100tys to znacznie wieksza praca do wykonania...

    WS